Ο Νίκος Χαιρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ μίλησε στο pagenews.gr και στην εκπομπή Opinion Leader με τον Δημήτρη Τάκη σε μια μέρα που συνεχίζονται οι συζητήσεις για χαλάρωση των μέτρων οπότε αναμένεται να αυξηθεί και η κινητικότητα των πολιτών μέσω των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Διαβάστε τι είπε ο Νίκος Χαιρέτας στον Δημήτρη Τάκη:
«Η αντιμετώπιση της πανδημίας είναι από τα πιο δύσκολα θέματα που έχουμε αντιμετωπίσει. Όχι μόνο εμείς, βέβαια. Εμείς λίγο ιδιαίτερα γιατί διακινούμε εκατοντάδες χιλιάδες κόσμο ημερησίως με αποτέλεσμα να πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Εμείς από την πρώτη στιγμή έχουμε εφαρμόσει ένα σχέδιο που συνεχώς το ανανεώνουμε για να μπορέσουμε να προστατέψουμε τους επιβάτες και τους εργαζόμενους.
Αυτό βασίζεται στην καθημερινή απολύμανση όλων των συρμών και του τραμ και του μετρό, τα οποία αποσύρονται το βράδυ με ειδικά συνεργεία. Επίσης, απολυμαίνονται τα Κέντρα Ελέγχου Λειτουργίας και οι σταθμοί πολύ προσεκτικά και με τη χρήση των πιο σύγχρονων απολυμαντικών μέσων. Αυτό μας έχει επιτρέψει, σε πολύ μεγάλο βαθμό, να μην έχουμε εσωτερική διασπορά του ιού».
«Το μετρό είναι ένα μέσο σχεδιασμένο για μαζική μεταφορά. Ένας συρμός στο μέγιστο μπορεί να κουβαλήσει 1.500 επιβάτες. Σε έναν σταθμό μετεπιβίβασης, όπως είναι το Σύνταγμα, όπου συναντιώνται δύο γραμμές, μαζί με τους επιβάτες που ανεβαίνουν διάφορες κλίμακες και βρίσκονται μέσα στους χώρους του μετρό, θα μπορούσε να φτάσει σε κάποιες χιλιάδες ο αριθμός των ανθρώπων, σε μια ώρα αιχμής.
Οπότε είναι ένα θέμα δύσκολο. Ευχαριστούμε πάρα πολύ τους επιβάτες που από το πρώτο lockdown κατά ένα τεράστιο ποσοστό φοράνε τις μάσκες. Για τις συσκευές: υπάρχουν διάφορες συσκευές που έχουν βγει τον τελευταίο χρόνο. Όπως και με το εμβόλιο υπάρχουν πράγματα που βγαίνουν πολύ γρήγορα και δεν έχουν ακόμα πιστοποιηθεί. Έτσι και εδώ, υπάρχουν πάρα πολλά τα οποία τα εξετάζουμε. Το υπουργείο έχει πάρει μια σημαντική πρωτοβουλία πάνω σε αυτό για να μπορέσει να δει τι μπορούμε να κάνουμε.
Εμάς το μέσο είναι ένα πολύ μεγάλο όχημα, το οποίο κινείται και σε υπόγειο σιδηρόδρομο, το οποίο δεν είναι εύκολο να έχει μια απόδοση. Εξετάζεται αυτή την στιγμή. Σίγουρα τα πράγματα είναι πιο εύκολα σε ένα πιο μικρό μέσο, όπως το τραμ και πιθανώς σε ένα ακόμα πιο μικρό, το λεωφορείο».
«Οι οδηγίες που έχουμε από τον ΕΟΔΥ και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι το air condition να δουλεύει με ανοιχτά παράθυρα. Κάτι που είναι ενεργοβόρο, αλλά αυτή είναι η επίσημη οδηγία και αυτό θα κάνουμε».
«Εμείς έχουμε βρεθεί από το 30% στο πρώτο lockdown στο όριο του 50% αυτή την στιγμή. 45, 50, 55% ανάλογα με αυτό το οποίο κινείται. Αυτό που βλέπουμε και στους δρόμους μπορούμε να το δούμε και στο μετρό. Ο κόσμος κυκλοφορεί, είτε συνδυαστικά, είτε μόνο με τα Μέσα. Έχουμε ακόμα δρόμο. Αυτό είναι πολύ κακό για τα έσοδα, μας έχει “χτυπήσει” πάρα πολύ. Καλύτερα, βέβαια, να μην έρχονται οι επιβάτες. Είναι τραγικό για μας, αλλά πρώτα η υγεία των επιβατών».
«Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση που μπορεί να έχει κάποιος σε συνθήκες πανδημίας. Το κάθε σύστημα είναι διαφορετικό. Στη Γραμμή 1, στη γραμμή του ΗΣΑΠ, εκεί έχουμε έναν πεπαλαιωμένο στόλο και αυτό μας δημιουργεί τεράστια προβλήματα. Εμείς έχουμε κακό, αν θέλετε, προγραμματισμένο 6λεπτο, την οποία πολλές φορές δεν μπορούμε να τηρήσουμε.
Εν αντιθέσει, στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Έχουμε καταφέρει να πετύχουμε μικρότερες χρονοαποστάσεις, οι οποίες είναι ανάμεσα στα 4 και στα 5 λεπτά. Αυτή την στιγμή δουλεύουμε στα 5 λεπτά που είμαστε στις συνθήκες της πανδημίας. Στη Γραμμή 2 θα πάμε στα 4,5 λεπτά όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, το άνοιγμα του lockdown.
Η Γραμμή 3 μας προβληματίζει. Γιατί το άνοιγμα των τριών νέων σταθμών -σε Νίκαια, Κορυδαλλό και Αγία Βαρβάρα- επειδή δεν είναι τερματικοί, μας δημιουργεί ένα πρόβλημα στο αεροδρομιακό. Έχουμε πετύχει 4λεπτα για να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο, με κάποιες καθυστερήσεις που συνέβησαν στο αεροδρομιακό. Εξετάζουμε διάφορα σενάρια. Αυτό θα λυθεί και θα πάμε στα 4 λεπτά μεδ το άνοιγμα των τριών νέων σταθμών του Πειραιά».
«Αυτός είναι ένας συνδυασμός. Διαθέσιμου προσωπικού, λειτουργίας που είναι κυρίως οι οδηγοί, αφού σταθμάρχες και σταθμοί είναι οι ίδιοι, και διαθέσιμων συρμών. Το τρένο, δυστυχώς για μας και για τους επιβάτες, είναι κάτι που έχει πολύ μεγάλους χρόνους ανάταξης συρμών και επισκευής αυτών.
Παραλάβαμε σχεδόν το 50% του στόλου ακινητοποιημένο από ελλείψεις ανταλλακτικών. Έχουμε κάνει έναν πάρα πολύ μεγάλο αγώνα και παραδίδουμε συνεχώς νέους συρμούς. Οι χρόνοι που συμβαίνουν είναι από δύο έως τρία χρόνια. Τα ανταλλακτικά δεν είναι όπως στα λεωφορεία που μπορεί να βρεις παντού στην αγορά. Φτιάχνονται για μας».