Ελλάδα

Ελλάδα: Νέα πρωτοπορία με αυτόματα συστήματα οδήγησης και πλοήγησης

Ελλάδα: Πρωτοπορεί το Εργαστήριο Σχεδιασμού Ενσωματωμένων Συστημάτων και Εφαρμογών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Προγράμματα αυτόματης οδήγησης και πλοήγησης χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε ένα τέτοιο μεγάλο έργο που είναι κοινοπραξία εταιριών και ερευνητικών οργανισμών συμμετέχει και το Εργαστήριο Σχεδιασμού Ενσωματωμένων Συστημάτων και Εφαρμογών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, πρόταση του οποίου  βαθμολογήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την υψηλότερη βαθμολογία (15/15 – άριστα). Κατετάγη μάλιστα πρώτο στην αντίστοιχη κατηγορία του Ορίζοντα 2020 στο οποίο το ποσοστό επιτυχίας ήταν μικρότερο από 3%.

Ποιοι συμμετέχουν

Ειδικότερα, στην κοινοπραξία συμμετέχουν εταιρείες όπως η BMW στα αυτοκίνητα της οποίας θα δοκιμαστούν οι τεχνολογίες που θα αναπτυχθούν, καθώς και η Γερμανική Υπηρεσία Διαστήματος (DLR) η οποία θα δοκιμάσει την μεθοδολογία X-by-Construction σε μια νέα γενιά μέσων μεταφοράς, τα «ιπτάμενα ταξί». Το Εργαστήριο Σχεδιασμού Ενσωματωμένων Συστημάτων & Εφαρμογών έχει αναλάβει τον κρίσιμο ρόλο του Τεχνικού Συντονιστή κατά την ετοιμασία της πρότασης όσο και την εκτέλεση του έργου.

Το έργο που ονομάζεται XANDAR θα ερευνήσει, θα προτείνει και θα αναπτύξει καινοτόμες τεχνικές, μεθοδολογίες και εργαλεία για τον σχεδιασμό, ανάπτυξη, παρακολούθηση και συντήρηση safety critical συστημάτων. Με λίγα λόγια, πολύπλοκων και απαιτητικών συστημάτων στα οποία η ασφάλεια και η σθεναρότητα έναντι πάσης φύσεων σφάλματα είναι η κύρια προτεραιότητα ενώ η αποτυχία αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων μπορεί να είναι καταστροφική.

Που εστιάζει

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο επίκουρος καθηγητής στο Εργαστήριο Σχεδίασης Ενσωματωμένων Συστημάτων & Εφαρμογών του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Χρήστος Αντωνόπουλος «η γενικότερη προτεινόμενη προσέγγιση ονομάζεται Χ-by-Construction η οποία αναφέρεται σε μια μεθοδολογία κατά την οποία κάθε τμήμα του συστήματος από το σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση αλλά και την παρακολούθηση στοχεύει στο να είναι «εξ ορισμού ορθό» δηλαδή απόλυτα ελεγμένο έναντι προβλημάτων και αστοχιών, ακούσιων ή και εκούσιων. Το πρόγραμμα θα εστιάσει σε συστήματα και σενάρια χρήσης στους χώρους αυτόνομης οδήγησης και αυτόνομης πλοήγησης όπου η κρισιμότητα των απαιτήσεων αυτών είναι εύκολα κατανοητή σε όλους. Συγκεκριμένα, στα πλαίσια του έργου θα αναπτυχθεί μια πλήρης εργαλειοθήκη η οποία θα επιτρέψει στους μηχανικούς λογισμικού να αναπτύσσουν ασφαλή συστήματα τόσο για την αυτοκινητοβιομηχανία όσο και για την αεροπορική βιομηχανία». Και αν πριν λίγα χρόνια τα αυτοκίνητα ή τα αεροπλάνα χωρίς οδηγό φάνταζαν εικόνες από το μακρινό μέλλον, η τεχνολογία έρχεται για να επιταχύνει πολύ τα πράγματα.

Η αυτόνομη οδήγηση είναι μια σημαντική τάση στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό γίνεται σαφές αν απλά δούμε τα χαρακτηριστικά των νέων μοντέλων των τελευταίων χρόνων, τα οποία όλο και περισσότερο εστιάζουν σε νέες λειτουργίες υποβοήθησης και διευκόλυνσης του οδηγού μέχρι και την ανάληψη του ελέγχου κάποιων συστημάτων όταν αυτό κρίνεται ότι θα οδήγηση στην αποφυγή σύγκρουσης ή κάποια άλλης κρίσιμης κατάστασης.