Μεγάλη αύξηση στα έσοδά τους γνώρισαν οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ την τελευταία χρονιά στη χώρα λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού. Μάλιστα οι αλυσίδες επιθυμούν να διατητήσουν τους συγκεκριμένους ρυθμούς ανάπτυξης και το 2021. Η αύξηση του τζίρου ανήλθε περίπου στο 10% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, αύξηση που μεταφράζεται σε πάνω από 1 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον έσοδα.
Πηγές του κλάδου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, σημειώνουν ότι η νέα χρονιά ξεκίνησε δυνατά με τις πωλήσεις να κινούνται έντονα ανοδικά, σε αντίστοιχους ρυθμούς με τον τελευταίο μήνα του 2020, ωστόσο εκτιμούν ότι το άνοιγμα της εστίασης, όποτε αυτό αποφασιστεί, θα ανατρέψει τα δεδομένα και θα οδηγήσει σε εξομάλυνση της αγοράς. Οι ίδιες πηγές θεωρούν πως οι ρυθμοί ανάπτυξης θα παραμείνουν στο σύνολο του 2021 στα ίδια επίπεδα με αυτούς του 2020, μια επίδοση που θεωρείται ιδιαίτερα ικανοποιητική δεδομένων των υψηλών επιδόσεων της προηγούμενης χρονιάς.
Πως θα κινηθεί η αγορά μέχρι το Πάσχα
Τα μέχρι στιγμής δεδομένα δείχνουν ότι τουλάχιστον μέχρι το Πάσχα (δηλαδή τον Μάιο του 2021) θα εξακολουθούν να υπάρχουν αντίστοιχα περιοριστικά μέτρα και η αγορά θα λειτουργεί σε «ρυθμούς COVID», σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Λευτέρης Κιοσές. Επομένως η δομή του πρώτου εξαμήνου αναμένεται να είναι ως εξής: Περίπου 2,5 μήνες με σημαντικά αυξημένες πωλήσεις σε σχέση με το προηγούμενο έτος, 2,5 μήνες με τις αντίστοιχες υψηλές πωλήσεις με το 2020 και είναι άγνωστο το τι θα συμβεί από τον Μάιο και μετά. Με βάση αυτό το σκεπτικό, οι πωλήσεις του πρώτου εξαμήνου 2021 εκτιμάται ότι θα είναι συνολικά αυξημένες σε σχέση με το προηγούμενο έτος σε ένα αρκετά καλό βαθμό.
Για το σύνολο του έτους, ο κ. Κιοσές εκτιμά ότι είναι ακόμα πολύ νωρίς να γίνουν προβλέψεις με βάση την μέχρι τώρα εμπειρία αλλαγών στην αγορά. «Υπάρχει η βασική υπόθεση ότι κάποια στιγμή λόγω των εμβολιασμών θα επανέλθει η αγορά κοντά σε μία κατάσταση όμοια με την πρότερη της κρίσης της πανδημίας. Με βάση αυτή την υπόθεση, φαίνεται ότι υπάρχουν οι προοπτικές να κλείσει θετικά το 2021, κάτι που αναμφίβολα θα αποτελεί επιτυχία αν επιτευχθεί».
Το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ
Τη δυναμική του πορεία αναμένεται να συνεχίσει εφέτος και το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι οι προγραμματισμένες επενδύσεις στις ηλεκτρονικές πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αφορούν σε μεγάλο βαθμό τη βελτίωση των απαιτούμενων υποδομών ώστε να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα και την αυξημένη ζήτηση των καταναλωτών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ έχουν ξεπεράσει το 2020, σύμφωνα με την Convert Group, τα 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή ήταν υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα 46,7 εκατ. ευρώ. Οι βασικοί λόγοι που οι καταναλωτές ψωνίζουν από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ είναι η ασφάλεια από τον κορονοϊό σε ποσοστό 40%. Ακολουθεί η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%.