Νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του συστήματος εσωτερικού ελέγχου σε όλους τους φορείς του δημοσίου τομέα προωθεί ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, αποσκοπώντας στη βελτίωση των διαδικασιών διακυβέρνησης, την υποστήριξη των δημόσιων οργανισμών στην επίτευξη των στόχων τους και τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Το νομοσχέδιο αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση μέσα στην επόμενη εβδομάδα και να κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή στα τέλη του μήνα.
Μέχρι σήμερα έχει διαπιστωθεί ότι ο εσωτερικός έλεγχος στον δημόσιο τομέα έχει εφαρμοστεί αποσπασματικά και ελλιπώς, με αποτέλεσμα να μην επιφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Πολλοί φορείς δεν έχουν συστήσει υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου ή όπου έχουν συσταθεί δεν έχουν στελεχωθεί επαρκώς και δεν έχουν σαφείς αρμοδιότητες, ενώ το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο χαρακτηρίζεται από κατακερματισμό των ρυθμίσεων.
Το νέο σύστημα εσωτερικού ελέγχου προβλέπεται να διαρθρώνεται σε τρία επίπεδα (γραμμές άμυνας):
- Η πρώτη γραμμή περιλαμβάνει τις οργανικές μονάδες καθώς και το σύνολο των υπαλλήλων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, που ασκούν τις επιχειρησιακές λειτουργίες του φορέα.
- Η δεύτερη γραμμή περιλαμβάνει τις οργανικές μονάδες και τα μονοπρόσωπα ή συλλογικά όργανα του φορέα που έχουν ως αρμοδιότητα τη διασφάλιση τήρησης της νομιμότητας, τη διαχείριση των κινδύνων που απειλούν την εύρυθμη λειτουργία του φορέα, καθώς και τη συνολική παρακολούθηση και αξιολόγηση των δικλίδων ελέγχου, που εκτελούνται από την πρώτη γραμμή άμυνας.
- Η τρίτη γραμμή άμυνας περιλαμβάνει τη μονάδα εσωτερικού ελέγχου, που θα παρέχει μεταξύ άλλων και συμβουλευτικές υπηρεσίες με στόχο τη βελτίωση αποτελεσματικότητας του φορέα, ενώ θα ελέγχουν τις διαδικασίες οικονομικής διαχείρισης για τυχόν φαινόμενα χαμηλής αποδοτικότητας, κακοδιαχείρισης, κατάχρησης ή σπατάλης και την ανάπτυξη δικλίδων για την αποτροπή τους στο μέλλον. Εάν υπάρξουν ενδείξεις απάτης, παραβιάσεων των κανόνων ακεραιότητας, ή απόδοσης πειθαρχικών ευθυνών σε υπαλλήλους, αυτές γνωστοποιούνται αμελλητί στις αρμόδιες υπηρεσίες και στον αρμόδιο πειθαρχικό προϊστάμενο για τα περαιτέρω.
Τι αναφέρει ο Μάκης Βορίδης
Μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο υπουργός Εσωτερικών τόνισε πως«το νομοσχέδιο του συστήματος εσωτερικού ελέγχου συνιστά μία κορυφαία νομοθετική επιλογή προληπτικού χαρακτήρα που διασφαλίζει την ορθή λειτουργία των εσωτερικών διαδικασιών της Δημόσιας Διοικήσεως. Εντάσσεται μέσα σε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο που έχουμε ήδη θέσει σε κίνηση για τη ριζική αναμόρφωση του ελληνικού Δημοσίου. Σκοπός μας είναι η εμπέδωση μίας κουλτούρας ακεραιότητας μέσα από την εξάλειψη φαινομένων διαφθοράς με απώτερο στόχο την προστασία των δημοσίων υπαλλήλων και τη θωράκιση της Δημόσιας Διοίκησης. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε αδιάκοπα και με σθένος προς αυτή την κατεύθυνση», σημειώνει ο κ. Βορίδης.
Στα υπουργεία η μονάδα εσωτερικού ελέγχου θα λειτουργεί ως οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης και στους υπόλοιπους φορείς ανάλογα με την οργανωτική τους δομή. Στους εποπτευόμενους φορείς, καθώς και στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, η απόφαση για τη σύσταση μονάδας θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των υπαλλήλων και το ύψος του προϋπολογισμού τους. Εάν για κάποιους φορείς η δημιουργία μονάδας είναι ανέφικτη, προβλέπεται η σύσταση κοινής μονάδας από δύο ή περισσότερους φορείς ή η υπαγωγή του φορέα στη μονάδα εσωτερικού ελέγχου του εποπτεύοντος οργανισμού τους. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις το έργο του εσωτερικού ελέγχου μπορεί να ανατίθεται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών.
Οι μονάδες εσωτερικού ελέγχου θα στελεχωθούν από τους λεγόμενους εσωτερικούς ελεγκτές, που θα είναι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ. Απαραιτήτως θα πρέπει να διαθέτουν Πιστοποιητικό Ελεγκτικής Επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή, το οποίο θα αποκτάται κατόπιν παρακολούθησης ειδικού προγράμματος στο το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Το πρόγραμμα ελεγκτικής επάρκειας υποχρεούνται να παρακολουθήσουν και οι ήδη υπηρετούντες στις μονάδες εσωτερικού ελέγχου. Ο προϊστάμενος της μονάδας θα καταθέτει κάθε χρόνο έκθεση προς τον επικεφαλής του φορέα και θα τον ενημερώνει για τις αδυναμίες του συστήματος εσωτερικού ελέγχου και για την προστιθέμενη αξία τους στην επίτευξη των στόχων του φορέα.
Παράλληλα προβλέπεται η σύσταση στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης ενός ανεξάρτητου σώματος, της Επιτροπής Ελέγχου, με κύρια αρμοδιότητα την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου.