Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» στην έναρξη της τρίτης συνεδρίασης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Υπέρ του σχεδίου νόμου τάχθηκε η ΝΔ, καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 ενώ η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.
To νομοσχέδιο ψηφίστηκε, την ώρα που άγνωστοι πέταξαν τρικάκια έξω από το γραφείο της υπουργού, με αφορμή την φύλαξη στα πανεπιστήμια. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, κατά την ολοκλήρωση και της κατά πλειοψηφία ψήφισης των άρθρων, τόνισε πως «στο πανεπιστήμιο πρέπει να ανθίζει μόνο η δημιουργία, η σκέψη, η αγάπη για τη μάθηση, η ίδια η ζωή και αυτό είναι το χρέος όλων μας και των τριακοσίων βουλευτών απέναντι στα παιδιά μας».
Σχετικά με τις επικρίσεις για την δημιουργία ομάδας ασφάλειας των πανεπιστημίων, η υπουργός, υπογράμμισε πως «δεν μπορούμε να θεωρούμε φυσιολογικό όλο αυτό που γίνεται σήμερα στα ιδρύματα. Δεν μπορούμε να λέμε στα παιδιά μας, ότι αυτή η κατάσταση, ακόμα κι αν είναι εξαίρεση και το τονίζουμε, δεν έχουμε πρόβλημα σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας παραβατικότητας ότι είναι φυσιολογική. Έχουμε ένα μεγάλο χρέος και μια ευθύνη ο καθένας και η κάθε μία από εμάς απέναντι στη νέα γενιά. Την ανομία, τη βία, την απάνθρωπη συμπεριφορά, οφείλουμε όλοι μαζί με την εξαφανίσουμε από το πανεπιστήμιο, μια και καλή».
Η υπουργός απέρριψε την πρόταση του ΚΙΝΑΛ για το ειδικό σώμα φύλαξης των πανεπιστημίων, υποστηρίζοντας πως ότι αυτό που μας λέτε είναι «κάνετε προσλήψεις, για να κάνουμε αυτό που ήδη γίνεται σήμερα και έχει αποτύχει» και πρόσθεσε η πρόταση του ΚΙΝΑΛ λέει «η εκπαίδευση (αυτού του σώματος) να γίνεται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Μα τι δουλειά έχει το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αν αυτοί οι νέοι υπάλληλοι δεν έχουν καμία σχέση με την Αστυνομία».
Ποιες αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο για την παιδεία:
Όπως έχει σημειώσει το υπουργείο, το νομοσχέδιο «αποσκοπεί στη συνολική αναβάθμιση των σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, καθώς και στην εξασφάλιση στοχευμένων και ποιοτικών επιλογών για τους αποφοίτους Λυκείου και υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων». Φέρνει σημαντικές αλλαγές όσον αφορά την φύλαξη, την ασφάλεια και το ζήτημα των «αιώνιων» φοιτητών, μεταξύ άλλων. Προκάλεσε αντιδράσεις κυρίως από την πλευρά των φοιτητών, ωστόσο, οι αλλαγές κρίνονται αναγκαίες από την κυβέρνηση για μία αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής:
Θεσπίζεται Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) στα πανεπιστημιακά τμήματα όχι με απόλυτο αριθμό (πχ. 10), αλλά ορισμένη από το κάθε τμήμα. Μάλιστα, η αλλαγή αυτή θα ισχύσει από τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις (2021). Ειδικότερα, η ΕΒΕ θα διαμορφώνεται ενιαία από τον μέσο όρο των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο. Ο μέσος αυτός όρος θα πολλαπλασιάζεται με συντελεστή που θα έχει αποφασιστεί από τα ιδρύματα εισαγωγής για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση και θα στρογγυλοποιείται στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο.
Ο συντελεστής θα πρέπει βρίσκεται εντός του διαστήματος ελάχιστης και μεγίστης τιμής, το οποίο θα ορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ο συντελεστής της ΕΒΕ για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση θα καθορίζεται με απόφαση της Συγκλήτου έπειτα από πρόταση της κάθε σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, η οποία θα εκδίδεται εντός εντός δύο μηνών από τον καθορισμό της ελάχιστης και μέγιστης τιμής από το υπουργείο. Το σύνολο των συντελεστών των σχολών, τμημάτων και εισαγωγικών κατευθύνσεων, θα συγκεντρώνεται σε μία Υπουργική Απόφαση.
Ειδικότερα, για τον υπολογισμό της ΕΒΕ, προβλέπονται τα εξής: Κάθε πανεπιστημιακό τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου [ΜΟ=(ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4]. Το Υπουργείο θα καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ% (π.χ. 80% έως 120% του ΜΟ).
Σε περίπτωση που κάποιο ίδρυμα εισαγωγής δεν θα καθορίσει τον εν λόγω συντελεστή, ο καθορισμός του θα γίνεται από το υπουργείο. Στην περίπτωση που κάποια τμήματα εντάσσονται σε περισσότερα του ενός Επιστημονικά Πεδία, θα λαμβάνεται υπόψη ο μικρότερος μέσος όρος μεταξύ των Πεδίων.
Αλλαγές στο Μηχανογραφικό:
Προτείνεται η κατάθεση του Μηχανογραφικού Δελτίου να έχει δύο φάσεις. Στην Α’ φάση οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό δελτίο με συγκεκριμένο αριθμό επιλογών. Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α’ φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β φάση, κατά την οποία οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α’ φάση χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος.
Οι ρυθμίσεις αυτές για δύο φάσεις υποβολής μηχανογραφικού προγραμματίζεται να ισχύσουν από το 2022. Επιπλέον, με το νομοσχέδιο δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ. Συνεπώς, ένας υποψήφιος θα μπορεί να υποβάλει παράλληλα α) Μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις και β) Μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ, βάσει του απολυτηρίου του και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ. Οι εν λόγω ρυθμίσεις αναμένεται να ισχύσουν από τις φετινές Πανελλαδικές.
Όριο Φοίτησης:
Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται και ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης. Αναλυτικότερα, το όριο φοίτησης καθορίζεται ως εξής: Στα 4ετή προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, συν 2 έτη. Στα προγράμματα σπουδών στα οποία ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 4 έτη, συν 3 έτη. Ειδική μέριμνα θα λαμβάνεται για φοιτητές, για τους οποίους συντρέχει σοβαρός λόγος υγείας στο πρόσωπο των ιδίων ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, στις οποίες περιπτώσεις είναι δυνατή η υπέρβαση του ανώτατου χρόνου.
Για όσους είναι ήδη φοιτούντες, ο ανώτατος χρόνος φοίτησης θα υπολογίζεται ως εξής: α) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, ο υπολογισμός γίνεται σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω (4+2 έτη για τα τετραετή, ν+3 για τα πενταετή κ.ο.κ.) και β) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών, διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης (4 έτη για τα τετραετή, 5 για τα πενταετή, κ.ο.κ.).
Προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος Το σχέδιο νόμου προτείνει ρυθμίσεις που «φέρνουν» ελεγχόμενη είσοδο στα ΑΕΙ, την ίδρυση Μονάδας και Επιτροπής ασφαλείας και προστασίας, τη θεσμοθέτηση Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία, καθώς επίσης και ένα πλαίσιο πειθαρχικού δικαίου φοιτητών στα πανεπιστήμια.