Πως Να

Πώς να φτιάξω το χαλασμένο φερμουάρ

Χαλασμένο φερμουάρ: Κάνουν την καθημερινή μας ζωή πολύ πιο εύκολη αλλά μπορεί να υπάρξουν μικροπροβλήματα όπως το να κολλάει.

Ο Όττο Φρέντρικ Γκίντεον Σούντμπαικ ήταν Σουηδός μηχανικός και είναι γνωστός για την εφεύρεση του φερμουάρ. Γεννημένος στο Τζόκοπινγκ Κάουντι του νομού Σμάλαντ στην Σουηδία, ήταν γιος ενός αγρότη που τον έλεγαν Γιόνας Όττο Μάγκνουσσον Σάντμπακ και η μητέρα του ήταν η Κριστίνα Καρολίνα Κλάσντόττερ. Στη Γερμανία σπούδασε σε πολυεθνικό πανεπιστήμιο και αποφοίτησε το 1903, παίρνοντας το πτυχίο του μηχανικού.

Το 1905 πήγε στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και εκεί εργαζόταν σε εταιρία ηλεκτρονικών ειδών, στην πόλη Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια. Εκεί εργάστηκε για ένα έτος και αμέσως μετά δούλεψε στην Universal Fastener Company στο Νιού Τζέρσεϊ. Ο Σούντμπαικ είναι εκείνος που ασχολήθηκε με το φερμουάρ τις χρονιές 1906 και 1914, και έχει συνεργαστεί με άλλους μηχανικούς όπως ο Ελίας Χόουι, Μάξ Γούλφ και Γουίτκομπ Τζάντσον.

Μετά από πολλές προσπάθειες, το 1914 δημιούργησε ένα φερμουάρ από μέταλλο και το αποκάλεσε Hookless No.2. Εκεί ήταν η πρώτη φορά που χρησιμοποίησε τα «δοντάκια» που υπάρχουν εκεί και επίσης κατάφερε να το δημιουργήσει σε σχήμα του γράμματος «Υ». Το 2006 ο Σούντμπαικ διακρίθηκε από τον οργανισμό «National Inventor Hall of Fame» για την εφεύρεσή του αυτή.

Και πρόκειται για κάτι πολύ χρηστικό αλλά συχνά πυκνά μπορεί να υπάρχουν μικροπροβλήματα όπως το να κολλάει το φερμουάρ των ρούχων μας. Και πρόκειται για ένα από τα πιο ενοχλητικά πράγματα που μπορεί να μας συμβούν. Εξάλλου αργά ή γρήγορα θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε ένα κολλημένο φερμουάρ.

Και το να τραβήξουμε με δύναμη το φερμουάρ δεν λειτουργεί σχεδόν ποτέ. Μερικά πράγματα που βρίσκονται στο σπίτι όμως μπορούν να κάνουν… θαύματα! Μπορούμε λοιπόν, να τρίψουμε στο σημείο που έχει κολλήσει το φερμουάρ:

  • με μια κιμωλία.
  • με ένα σαπούνι.
  • με βαζελίνη.
  • με κερί.
  • με κηρομπογιά.
  • με μια μπατονέτα αυτιών ποτισμένη με λάδι.

Πάντως, ο μηχανισμός ενός φερμουάρ δεν είναι τόσο περίπλοκος. Το φερμουάρ περιλαμβάνει δύο σειρές δοντιών που έχουν σχήμα άγκιστρου και κοίλου. Όταν το φερμουάρ είναι κλειστό, τα δύο σύνολα δοντιών συνδυάζονται και γαντζώνονται μεταξύ τους καθιστώντας το διαχωρισμό σχεδόν αδύνατο. Όταν ανοίγει το φερμουάρ, διαχωρίζονται αυτά τα αλληλοσυνδεόμενα δόντια.