Το Ίδρυμα Ωνάση και η Ωνάσειος Βιβλιοθήκη διοργανώνουν πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό δημιουργίας ψηφιακών έργων αφιερωμένων στη Χάρτα του Ρήγα Φεραίου με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Ο διαγωνισμός, με τίτλο: «Hack the Map: Η Χάρτα του Ρήγα», απευθύνεται σε Γυμνάσια και Λύκεια όλης της χώρας και θα διεξαχθεί εξ ολοκλήρου ψηφιακά.
Ο διαγωνισμός υλοποιείται στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821 – 2021 και σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, το Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς – Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας και το Τμήμα Γεωγραφίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου. Οι σχολικές ομάδες μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή έως την 1η Φεβρουαρίου 2021. Τα βραβεία θα είναι 4 (ένα για κάθε κατηγορία), ποσού 1.500 ευρώ σε τεχνικό – οπτικοακουστικό εξοπλισμό για το σχολείο.
«Ο διαγωνισμός έχει ως στόχο να βγάλει από την αφάνεια αυτό το σπουδαίο πολιτιστικό αντικείμενο, το πολυμεσικό υλικό (multimedia) μιας άλλης εποχής όπως έχει χαρακτηριστεί, να του δώσει ζωή και να παρακινήσει εφήβους μέσα από δημιουργικές αναγνώσεις, να περιηγηθούν ψηφιακά στους τόπους του και να «αγγίξουν», έστω ηλεκτρονικά, ιστορικές πηγές και σημαντικά προεπαναστατικά έργα με τη βοήθεια της τεχνολογίας και του διαδικτύου», δήλωσε στο ΑΠΕ ΜΠΕ η Βίκυ Γεροντοπούλου, υπεύθυνη της Ωνασείου Βιβλιοθήκης.
Η όλη δράση αποτελεί ένα «ψηφιακό, διαδικτυακό ταξίδι στον 18ο αιώνα», εξήγησε και φιλοδοξεί να φέρει τους μαθητές και τις μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε επαφή με ένα από τα πιο εμβληματικά τεκμήρια της Νεοελληνικής Ιστορίας, τη Χάρτα του Ρήγα.
Η Χάρτα έχει μια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τη δημιουργία της και αποτυπωμένα μυστικά νοήματα και κρυφούς συμβολισμούς, κάτι που από μόνο του μπορεί να κινήσει την περιέργεια του καθενός. Μέσα από τον διαγωνισμό λοιπόν, οι ομάδες μαθητών, με την υποστήριξη των επικεφαλής καθηγητών τους θα εντρυφήσουν και θα συνδυάσουν δημιουργικά τα μαθήματα της Ιστορίας, της Γεωγραφίας, των Καλλιτεχνικών και της Πληροφορικής, προκειμένου να παράξουν ένα έργο. Ένα έργο που θα δίνει ζωή στο ιστορικό αυτό τεκμήριο, βγάζοντας στο προσκήνιο τις λεπτομέρειές του.
Αναλυτικότερα, οι σχολικές ομάδες καλούνται να δημιουργήσουν, να υλοποιήσουν και να καταθέσουν είτε μια εφαρμογή AR (επαυξημένης πραγματικότητας) εξάγοντας σε τρισδιάστατη μορφή με κινούμενα στοιχεία ένα ή περισσότερα σύμβολα που αναπαρίστανται στη Χάρτα, είτε μια εφαρμογή VR (εικονικής πραγματικότητας) δημιουργώντας τρισδιάστατα μια τουλάχιστον σκηνή που αποτυπώνεται σε ένα ή περισσότερα φύλλα της Χάρτας, είτε μία ψηφιακή αφήγηση (video έως 5 λεπτά) με αφορμή μια ιστορία που παρουσιάζεται στη Χάρτα ή ένα ιστορικό θέμα που σχετίζεται με αυτήν, είτε ένα τρισδιάστατο ψηφιακό παιχνίδι (3D Video Game) γνώσεων για τη Χάρτα.