Παρά την εξάπλωση της πανδημίας στη χώρα μας η κυβέρνηση δεν σταμάτησε ούτε λεπτό στο ψηφιακό χτίσιμο του κράτους. Τα αποτελέσματα φαίνονται από το Gov.gr και την εφαρμογή GovApp. Οι πολίτες μπορούν πλέον να κάνουν τις δουλείες τους με το δημόσιο εξ αποστάσεως γλυτώνοντας την ταλαιπωρία του παρελθόντος. Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης μιλώντας στην εκπομπή Opinion Leader του Pagenews.gr με τον Δημήτρη Τάκη, αποκάλυψε ότι σύντομα όλες οι υπηρεσίες του δημοσίου θα είναι διαθέσιμες ηλεκτρονικά.
Φυσικά ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στο σημαντικό έργο του Υπουργείου για τον εμβολιασμό, ενώ δεν θα μπορούσε να μη μιλήσει και για την έλευση του 5G στη χώρα μας. Μάλιστα η νέα αυτή τεχνολογία ήρθε στην Ελλάδα νωρίτερα από όσο περιμέναμε, κάτι που δεν είναι συνηθισμένο για το Ελληνικό Κράτος.
“Η προσπάθεια μας είναι να κινούμαστε όσο γίνεται πιο γρήγορα. Είμαστε πίσω σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό καταδεικνύεται σε όλους τους δείκτες ψηφιακής ωριμότητας των κρατών συμπεριλαμβανομένου και των υποδομών της χώρας. Το 5G είναι το εμβληματικό έργο που θα αναβαθμίσει τις υποδομές της Ελλάδος . Ολοκληρώσαμε χωρίς καθυστέρηση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού τον σχετικό διαγωνισμό. Ένας διαγωνισμός που έγινε για όλες τις συχνότητες. Είμαστε από τις λίγες χώρες της Ευρώπης που τήρησαν τα χρονοδιαγράμματα και δεν ανέβαλαν τους διαγωνισμούς λόγω της πανδημίας.
Ένας επικοινωνιακός πάροχος έχει ήδη αρχίσει και προσφέρει μέσα από το δικό του δίκτυο τεχνολογία 5G και θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι. Έχουμε βάλει στόχο για πληθυσμιακή κάλυψη σε ποσοστό 60% μέχρι το τέλος του 2023, αλλά μπορώ να σας πω ότι ήδη από το τέλος του 2021 αν δεν είμαστε στο 60% θα είμαστε κοντά σε αυτό και θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε τη νέα τεχνολογία και μέσα από τις εφαρμογές”.
“Στο χρονοδιάγραμμα που σας έθεσα, όταν δηλαδή ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του εξοπλισμού από τους επικοινωνιακούς παρόχους, προς το τέλος του 2021 θα δούμε τις υψηλότερες ταχύτητες. Σε αυτό το σημείο πρέπει να πω ότι το 5G δεν είναι απλά μια αναβάθμιση και θα έχουμε γρηγορότερο ίντερνετ. Γι’αυτό πρέπει να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες και μέσα από τις σχετικές εφαρμογές. Γι’αυτό δρομολογήσαμε και το ταμείο “Φαιστός” για να ενισχύσουμε τις επιχειρήσεις που θα δημιουργήσουν αυτές τις εφαρμογές που θα αξιοποιήσουν την τεχνολογία 5G. Δηλαδή έξυπνα ασθενοφόρα, έξυπνα εργοστάσια με αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής. Όλα αυτά που τώρα ακούγονται σαν επιστημονική φαντασία θα είναι αύριο καθημερινότητα. Αυτό θα γίνει και μέσα από την ενίσχυση που θα δώσει το κράτος στις επιχειρήσεις που θα φτιάξουν αυτές τις εφαρμογές”.
“Θα αξιοποιήσουμε ψηφιακά και μη μέσα για τον προγραμματισμό του εμβολιασμού και την ενημέρωση των πολιτών. Σε ότι αφορά τα ψηφιακά μέσα θα αξιοποιήσουμε πρωτίστως την άυλη συνταγογράφηση. Είναι μια υπηρεσία η οποία αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχει εξυπηρετήσει πάνω από ένα εκατομμύριο συμπολίτες μας. Είναι σε λειτουργεία από το τέλος Μαρτίου. Είναι εύκολο να ενεργοποιηθεί μέσα από το Gov.gr. Όσοι έχουν ενεργοποιήσει την άυλη συνταγογράφηση δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτα. Η ενεργοποίηση μπορεί να γίνει και από τη νέα εφαρμογή GovAPP. Χρειάζονται οι κωδικοί του Taxisnet και το ΑΜΚΑ του πολίτη. Ο πολίτης επιλέγει να βάλει το κινητό του ή το e mail και εκεί θα δέχεται τις άυλες συνταγές. Μέσα στο Gov.gr υπάρχει και ένα σχετικό μάθημα, ένας οδηγός και όσους δεν έχουν τις γνώσεις. Φυσικά αυτό γίνεται και μέσα από την εφαρμογή.
Όσοι λοιπόν έχουν ενεργοποιήσει την άυλη συνταγογράφηση, όταν έρθει η σειρά τους θα δεχτούν ένα μήνυμα στο κινητό τους. Θα πρέπει να το αποδεχτούν αν τους βολεύει η ημερομηνία. Αν δεν το αποδεχτούν γιατί δεν τους εξυπηρετεί η ημερομηνία, θα πρέπει να μπουν στο emvolio.gov.gr, και να αλλάξουν εκεί το ραντεβού. Στη συγκεκριμένα ιστοσελίδα που είναι ήδη στον αέρα θα μπορεί να δει ένας πολίτης αν έχει έρθει η σειρά του βάζοντας τον ΑΜΚΑ του. Θα βλέπει όλες τις λεπτομέρειες για το εμβολιασμό του και θα μπορεί επίσης να το αλλάξει αν δεν τον βολεύει η προκαθορισμένη ημερομηνία”.
“Πρωτίστως θα γίνεται μέσα από τα δέκα χιλιάδες φαρμακεία που έχουμε ανά την επικράτεια. Επομένως όποιος δεν έχει τις απαιτούμενες δεξιότητες θα μπορεί να πηγαίνει στο φαρμακείο της γειτονιάς του. Τότε ο φαρμακοποιός θα μπει στο emvolio.gov.gr, και με τον ΑΜΚΑ θα επιβεβαιώσει ή θα αλλάξει το ραντεβού του πολίτη. Το ίδιο μπορεί να γίνει και από έναν υπάλληλο στο ΚΕΠ της γειτονιάς. Στην πραγματικότητα η διαδικασία είναι η ίδια, απλά για όσους δεν μπορούν θα την κάνει ο φαρμακοποιός ή ο υπάλληλος στα ΚΕΠ”.
“Βλέπουμε όλοι πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η τεχνολογία στη ζωή μας. Είναι ένας σύμμαχος που μας βοηθάει να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη και την εργασία μας πιο παραγωγική. Κανένα τηλεφωνικό κέντρο, σε καμία χώρα του κόσμου δεν θα μπορούσε να δεχτεί αποκλειστικά τα εκατομμύρια των κλήσεων που θα χρειάζονταν αν προσπαθούσαμε με αναλογικό τρόπο να κλείσουμε τα ραντεβού με τους πολίτες. Βλέπουμε πως αυτά τα ψηφιακά εργαλεία μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη. Με ένα μήνυμα στο κινητό μαθαίνουμε για το ραντεβού μας και το επιβεβαιώνουμε. Αν δεν το επιβεβαιώσουμε και θέλουμε να το αλλάξουμε πάλι ψηφιακά μπορούμε να το κάνουμε.
Από όταν αναλάβαμε τον Ιούλιο του 2019 κινούμαστε με ένα συγκεκριμένο πλάνο. Όλα αυτά που έχουν υλοποιηθεί ή δρομολογούνται υπάρχουν στη βίβλο ψηφιακού μετασχηματισμού 2020 -2025. Τον οδηγό χάρτη για την ψηφιακή Ελλάδα. Είναι ένα έργο για το οποίο και προσωπικά είμαι περήφανος που ανέλαβα με την ομάδα μου να το φέρω εις πέρας. Είναι μια στρατηγική που στη χώρα μας συγκεκριμενοποιεί τα έργα τα οποία θα βοηθήσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Είναι αποτέλεσμα συνδημιουργίας με τα υπόλοιπα υπουργεία και όλους τους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με ενεργούς πολίτες και την ακαδημαϊκή κοινότητα. Έχουμε λοιπόν εικόνα του τι θέλουμε να κάνουμε, ξέρουμε πως θα το κάνουμε. Πλέον και είναι πολύ σημαντικό έχουμε και την χρηματοδότηση από το ταμείο ανάκαμψης”.
“Η πλατφόρμα testing.gov.gr βρίσκεται ήδη στον αέρα και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες εθελοντικά να δηλώσουν ενδιαφέρον και να συμμετάσχουν σε τυχαίους δειγματοληπτικούς ελέγχους. Η προσπάθεια που γίνεται σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας είναι να παρακολουθήσουμε την ασυμπτωματική διασπορά του ιού. Η πλατφόρμα αυτή απευθύνεται σε ανθρώπους που δεν έχουν συμπτώματα. Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε λιγότερο από ένα λεπτό. Δηλώνουμε το ονοματεπώνυμο, την ηλικία μας, ένα τηλέφωνο επικοινωνίας και τον ταχυδρομικό κώδικα και δηλώνουμε ενδιαφέρον να συμμετάσχουμε σε αυτή την δειγματοληπτική άσκηση.
Το Σάββατο θα ενημερωθούν περίπου 12 χιλιάδες πολίτες. Αυτοί οι έλεγχοι θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα. Η επιλογή γίνεται τυχαία με μια κλήρωση. Πρέπει να τονίσουμε ότι τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, όχι μόνο σε αυτή την περίπτωση, προστατεύονται από το αυστηρό πλαίσιο στη χώρα μας και διεθνώς. Τα δεδομένα θα σβήνονται αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας”.
“Είμαστε μια από τις πρώτες χώρες που δρομολογήσαμε μια τέτοια λύση με εφαρμογή στο έξυπνο κινητό. Για παράδειγμα η Αγγλία δεν έχει κάτι αντίστοιχο για το Gov.uk. Ο στόχος μας στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι να φέρουμε το σύνολο των υπηρεσιών του κράτους στον υπολογιστή και στο έξυπνο κινητό του πολίτη. Γιατί όχι να μπορούμε να κάνουμε τα πάντα κάποια στιγμή εξ αποστάσεως. Η εφαρμογή κάνει ακόμα πιο εύκολη την εξ αποστάσεως συναλλαγή με τις δημόσιες υπηρεσίες. Σήμερα η πρώτη της έκδοση έχεις τις δυο πιο δημοφιλείς υπηρεσίες, της υπεύθυνης δήλωσης και της εξουσιοδότησης, οι οποίες είναι μέσα στον κώδικα της εφαρμογής. Μπορεί κάποιος εύκολα να ολοκληρώσει και τα δύο μέσα από την εφαρμογή. Σιγά σιγά θα φέρουμε και τις υπόλοιπες υπηρεσίες που τώρα είναι μέσω συνδέσμου.
Μαζί με την εφαρμογή εγκαινιάσαμε και την θυρίδα του πολίτη. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν προσωπικό ψηφιακό χαρτοφύλακα. Έχει ενδιαφέρον γιατί αν κάποιος είχε συμπληρώσει μια υπεύθυνη δήλωση ή μια εξουσιοδότηση μέσα από το gov.gr τώρα θα την βρείτε μέσω της εφαρμογής μέσα στη θυρίδα σας. Μαζί με αυτά θα βρείτε και όλα τα πιστοποιητικά που μπορεί να εκδώσετε ή να εκδώσετε στο μέλλον. ‘Ο,τι εκδίδεται ψηφιακά υπάρχει στη θυρίδα μας και δεν χρειάζεται να κάνουμε κάθε φορά αυτή τη διαδικασία. Αυτή η ψηφιακή θυρίδα βάζει μια τάξη και σίγουρα εξυπηρετεί τον πολίτη.
“Υπάρχει μια υπηρεσία που θέλαμε να βγάλουμε στον αέρα μέχρι το τέλος της χρονιάς, αλλά φαίνεται ότι θα πάμε στις πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου είναι η γνωστή με τον όρο “Know your customer” που θα μας επιστρέψει να επικαιροποιούμε τα στοιχεία μας με τις τράπεζες εξ αποστάσεως. Σήμερα πρέπει όποτε μας το ζητάει η τράπεζα να επικαιροποιούμε τα στοιχεία μας με φυσική παρουσία. Δεν θα χρειάζεται να γίνει τίποτα από αυτά. Θα δίνουμε την συγκατάθεση μας ηλεκτρονικά μέσα από το gov.gr και η τράπεζα θα αντλεί τα στοιχεία και μόνο αυτά που της χρειάζονται. Αυτό θα επεκταθεί στο μέλλον και στους επικοινωνιακούς παρόχους, στους ενεργειακούς παρόχους. Όταν θα θέλουμε να ανοίξουμε λογαριασμό, όλα αυτά θα γίνονται χωρίς φυσική παρουσία”.
“Στις αρχές του 2022 θα έχουμε στα χέρια μας τις νέες ταυτότητες. Ο διαγωνισμός έχει δρομολογηθεί και θα έχουμε στα χέρια μας μια διαφορετική ταυτότητα που θα μεταφέρει και ολόκληρο σύστημα. Με τις νέες ταυτότητες θα έχουμε τη δυνατότητα και της ψηφιακής υπογραφής. Θα φέρει και τον μοναδικό προσωπικό αριθμό, έχουμε πει ξανά ότι για τους ενήλικες θα έχει την βάση του στον ΑΦΜ, και μπροστά στον αριθμό που ξέρουμε σήμερα θα βάλουμε κάποιους αλφαβητικούς χαρακτήρες. Ο αριθμός θα δίνεται στα ανήλικα τέκνα στη γέννηση τους, θα είναι ένας και μοναδικός και θα μας ακολουθεί σε όλη τη ζωή μας. Είναι ένα εργαλείο που θα βοηθήσει στην καλύτερη εξυπηρέτηση μας. Σήμερα ακριβώς επειδή έχουμε όλους αυτούς τους αριθμούς γίνεται δύσκολη η ταυτοποίησή μας. Ο ένας αριθμός θα τα ενοποιήσει. Θα πρέπει να κάνουμε λίγο υπομονή γιατί μιλάμε για ένα μεγάλο έργο, αλλά είναι κάτι που θα βοηθήσει την καθημερινότητά μας”.