Τα πολυτελή προϊόντα δεν θα είναι στις προτιμήσεις πολλών καταναλωτών λόγω πανδημίας και της συνακόλουθης οικονομικής ύφεσης. Οι πωλήσεις τους φέτος θα μειωθούν κατά 23% σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας παροχής συμβουλών Bain. Η πτώση αυτή, που σημαίνει ότι οι πωλήσεις δεν θα ξεπεράσουν τα 217 δισ. ευρώ, έχει να παρουσιαστεί από την αρχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης το 2019.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι η εν λόγω μείωση κινείται στο χαμηλότερο όριο του εύρους 20% έως 35% που προέβλεπε η Bain τον Μάιο, ενώ ήδη στην Κίνα καταγράφεται ισχυρή ανάκαμψη των πωλήσεων.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ, ευεργετικά εκτιμάται ότι λειτούργησε η άρση των περιοριστικών μέτρων το καλοκαίρι, οπότε και άνοιξαν ξανά τα καταστήματα πωλήσεων πολυτελών τσαντών, ρούχων, κοσμημάτων και ρολογιών σε όλο τον κόσμο. Κάτι που ωστόσο δεν στάθηκε αρκετό, αφού η νέα έξαρση της πανδημίας στη Ευρώπη και τις ΗΠΑ από τον Οκτώβριο οδήγησε στην επιβολή νέων περιορισμών και σε κλείσιμο καταστημάτων, ενώ η αβεβαιότητα σχετικά με τις αμερικανικές εκλογές επηρέασε επίσης αρνητικά την καταναλωτική εμπιστοσύνη.
Εξαίρεση στο γενικό κανόνα αποτελεί η Κίνα, όπου οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν από την άνοιξη, όταν άρχισε η χώρα να βγαίνει από την υγειονομική κρίση. Οι πωλήσεις στην ηπειρωτική Κίνα προβλέπονται αυξημένες κατά 45% (με βάση τις τρέχουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες) στα 44 δισ. ευρώ φέτος.
«Έχουμε έναν κόσμο δύο ταχυτήτων, με την Ευρώπη και τις ΗΠΑ να έχουν πληγεί πολύ από το δεύτερο κύμα και την κοινωνική και πολιτική αβεβαιότητα, ενώ η Κίνα επιταχύνει σταθερά κάθε ημέρα», δήλωσε εκπρόσωπος της Bain, σύμφωνα με το ΑΠΕ.
Κρας – τεστ τα Χριστούγεννα
Οι πωλήσεις στο τέταρτο τρίμηνο αναμένονται μειωμένες κατά 10%, αν και η μείωση θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη ανάλογα με το πόσο θα πληγεί η χριστουγεννιάτικη περίοδος από το νέο κλείσιμο καταστημάτων.
Τα έσοδα εταιρειών – όπως της LVMH, της ιδιοκτήτριας εταιρείας της Louis Vuitton, της Hermes και της Prada – αναμένεται να ανακάμψουν μερικά το 2021, ενώ η Bain σημειώνει ότι δεν θα επανέλθουν στα επίπεδα του 2019 πριν από το τέλος του 2022 ή ακόμη και του 2023.
Η κρίση του κορονοϊού επιτάχυνε τρεις τάσεις, με τις ηλεκτρονικές αγορές σχεδόν να διπλασιάζονται από 12% το 2019 στο 23% το 2020 και το ηλεκτρονικό εμπόριο να αναμένεται να είναι ο κύριος δίαυλος αγορών πολυτελών προϊόντων έως το 2025.
Οι περιορισμοί στα διεθνή ταξίδια έχουν οδηγήσει τους ανθρώπους να αγοράζουν περισσότερο στις χώρες τους, ενώ σχεδόν το 60% των συνολικών αγορών γίνεται πλέον από καταναλωτές που έχουν γεννηθεί από το 1981 και μετά.