Λίγες ώρες μετά το lockdown, ο Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Κύρτσος μίλησε στο pagenews.gr και στην εκπομπή «Opinion Leader» με τον Δημήτρη Τάκη. Ο κος Κύρτσος μίλησε για τα νέα οικονομικά δεδομένα καθώς μεγάλη αγωνία όλων είναι το τι θα γίνει με το νέο lockdown και πόσο αντέχει η ελληνική οικονομία.
Επίσης, αναφέρθηκε στο τι κάνουν τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη καθώς και στο τι γίνεται με τα χρήματα που περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς ο κος Κύρτσος είναι εκείνο το άτομο που έχει γνώση τόσο της ελληνικής όσο και της ευρωπαϊκής πραγματικότητας.
Όλα όσα είπε στον Δημήτρη Τάκη ο Γιώργος Κύρτσος
Για το ότι αναμένουμε 10% ύφεση στην ελληνική οικονομία για το 2020:
«Ας πάρουμε αρχικά το πού είναι η οικονομία. Σε αυτή τη φάση πηγαίνει για μια πτώση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της τάξης του 10% για το 2020. Η αρχική πρόγνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν 9,5% και η κυβέρνηση ήθελε να είναι αισιόδοξη. Ξεκίνησε από 2%, το ανέβασε στο 4%, μετά προς το 6%, μετά βασικό σενάριο 8% και τώρα που ήρθε το δεύτερο κύμα ουσιαστικά και είμαστε σε lockdown, νομίζω και οι εκτιμήσεις των ελληνικών τραπεζών είναι για διψήφια πτώση, λίγο πάνω, λίγο κάτω του 10% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος».
Για το ότι σε έναν χρόνο έχουμε τη μισή ύφεση από αυτή που είχαμε τη 10ετία της κρίσης:
«Αυτό είναι μια τεράστια πτώση. Γιατί στην προηγούμενη δεκαετία, στη δεκαετία της κρίσης, είχαμε μια πτώση της τάξης του 20% με 22%. Επομένως, πέφτουμε το μισό από αυτό που είχαμε πέσει στη δεκαετία της κρίσης. Πολύ άγρια πράματα… Τώρα, επειδή πέφτει το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, το οποίο θα είναι πλέον της τάξης των 165 δισεκατομμυρίων, δηλαδή πολύ χαμηλά, αυξάνεται, επειδή πέφτει η οικονομία, πέφτουν τα έσοδα κάτω από τα 45 δισεκατομμύρια που είναι ένας στόχος που είχε βάλει η κυβέρνηση, οι δαπάνες για να υποστηριχθεί η οικονομία με αποτέλεσμα να διευρύνεται το δημοσιονομικό έλλειμμα το οποίο θα πάει και αυτό γύρω στο 10% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, δηλαδή διψήφιο, τεράστιο, σαν και αυτό όταν ξεκίνησε η κρίση το 2009, 2010.
Για το ότι το δημόσιο χρέος θα φτάσει στο 207,1% του ΑΕΠ για το 2020:
«Και ένα άλλο εξαιρετικά δυσάρεστο είναι ότι όλη αυτή η κατάσταση, η διεύρυνση του ελλείμματος και η πτώση του ΑΕΠ οδηγούν σε εκτόξευση του χρέους που σύμφωνα με την εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προ δύο ημερών, θα φτάσει στα τέλη του 2020, το 207,1% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Επομένως έχουμε μια τραγική κατάσταση από άποψη, βασικών οικονομικών μεγεθών αλλά έχουμε και ορισμένα πλεονεκτήματα.
Κατ’ αρχήν να σας πω ότι τότε χρωστούσαμε 120% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος ενώ τώρα χρωστάμε 207%, δηλαδή χρωστάμε πολλά περισσότερα. Βέβαια υπήρχε μια ανατροπή, ένα δίδυμο έλλειμμα λέγαμε τότε, το οποίο μπορεί να εμφανιστεί και τώρα αλλά θεωρείται από τις αγορές και από τους ειδικούς ότι είναι μια προσωρινή κατάσταση, ότι ο κορωνοϊός χτυπάει όλες τις οικονομίες, δεν είμαστε σε μια απομονωμένη, σε μια ειδική κατηγορία όπως ήταν τότε Πορτογαλία, Ιρλανδία και Ελλάδα. Επομένως έχουμε μια διαχείριση του συνόλου της Ευρωζώνης».
Για την ΕΚΤ η οποία έχει ξεκινήσει ποσοτική χαλάρωση λόγω της πανδημίας:
«Τώρα στο επίπεδο της Ευρωζώνης, αυτό που έχει συμβεί είναι πάρα πολύ καλό είναι ότι έχει παρέμβει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, έχει κάνει μία ειδική ποσοτική χαλάρωση για την πανδημία, έχει συμπεριλάβει τα ελληνικά ομόλογα σε αυτή την ποσοτική χαλάρωση χωρίς να πληρούμε ορισμένες προϋποθέσεις. Επομένως μας έκανε ένα εντυπωσιακό άνοιγμα θέλοντας να στηρίξει την οικονομία μας αλλά και πιστεύω επειδή έχει αξιοπιστία ο Μητσοτάκης και αυτό έχει οδηγήσει στην παραμονή μας τις αγορές και μάλιστα, στην πρώτη θέση δηλαδή δανειζόμαστε το δεκαετές ομόλογο όπως είπατε γύρω στο ένα τοις 100 το οποίο είναι εκπληκτικό και μάλιστα, υπάρχουν και βραχυπρόθεσμοι τίτλοι τους οποίους πληρώνουν οι επενδυτές για να αγοράσουν, δηλαδή βγαίνουν με αρνητικό επιτόκιο. Μοιάζει και λίγο εξωφρενικό αν σκεφτούμε τα βασικά οικονομικά μεγέθη.
Ο Γιώργος Κύρτσος στο Opinion Leader
«Επειδή είμαι μέλος της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είναι το βασικό ερώτημα που κάνουν στη Λαγκάρντ, προσπαθούμε να καταλάβουμε δηλαδή πόσο θα διαρκέσει. Η απάντηση, ερεθίζοντας μάλιστα, κυρίως Γερμανούς συναδέλφους που θέλουν μια αυστηρότερη νομισματική πολιτική, είναι ότι θα παραμείνει έτσι, θα διευκολύνει καταστάσεις όσο αυτό χρειάζεται και επίσης, πρέπει να σας πω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μηνύματα ότι δεν ισχύουν οι κανόνες οι δημοσιονομικοί διότι έχουν εκτοξευτεί τα ελλείμματα και το χρέος, οπότε είμαστε εκτός πλαισίου ΟΝΕ. Έχει «παγώσει» λοιπόν, η αξιολόγηση με τα βασικά κριτήρια. Εκτιμώ από αυτά που ακούω, χωρίς να υπάρχουν επίσημες αποφάσεις, ότι πριν από το 2022 αποκλείεται να υπάρχει σκλήρυνση ή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ή της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Νομίζω ναι, δηλαδή γιατί το θεωρώ: Tώρα μιλάω σαν πολιτικός, το ίδιο πρόβλημα με εμάς, άσχετα αν είναι σε υψηλότερο επίπεδο οικονομίας, έχουν η Γαλλία, δηλαδή πάει για διψήφιο έλλειμμα και διψήφια πτώση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, η Ιταλία και η Ισπανία. Αυτές οι τρεις χώρες είναι κατά σειρά, η δεύτερη, η τρίτη και η τέταρτη σημαντικότερη οικονομία της Ευρωζώνης. Επομένως εφόσον, ο δεύτερος, ο τρίτος και ο τέταρτος έχουν ανάλογα προβλήματα με εμάς, η πολιτική που εφαρμοστεί θα είναι στα μέτρα τους, άρα κατ’ επέκταση και στα δικά μας μέτρα. Αποκλείεται δηλαδή, ξαφνικά να επιβάλλουν οι Ολλανδοί και οι Γερμανοί πολύ αυστηρούς κανόνες, φέρτε τα πορτοφόλια, αυξήστε τις φορολογίες κτλ. Θα γίνει ένα συμμάζεμα σε κάποια φάση, δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση αλλά θα πρέπει πρώτον να έχουμε βεβαιωθεί ότι η πανδημία είναι πίσω μας, το οποίο είναι πολύ λεπτό ζήτημα και δεν υπάρχουν εγγυήσεις για αυτό έτσι όπως το διαχειριζόμαστε».
Για τη χρηματοδότηση από την ΕΕ που θα έρθει το δεύτερο εξάμηνο του 2021:
«Το διαχειρίζεται η Ευρώπη συνολικά, αλλά το άγχος το οικονομικό υπάρχει, απλά είναι άλλοι αυτοί που έχουν άγχος σήμερα από αυτούς είχαν άγχος πριν από δέκα χρόνια επειδή το δημόσιο χρέος είναι σε καλή κατάσταση, δηλαδή είμαστε αξιόπιστοι, αξιόχρεοι, δεν κινδυνεύουμε για παράδειγμα, οι συντάξεις ή οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων. Όμως, οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα και οι μικρομεσαίοι και όλοι είναι στην πρέσα, ανεξάρτητα από το αν είναι αξιόπιστο το Ελληνικό Δημόσιο, είναι στην πρέσα γιατί δεν λειτουργεί η οικονομία. Πέφτει η οικονομία με τρελούς ρυθμούς 10%. Επομένως δεν λειτουργεί η εστίαση, δεν λειτουργούν τα ξενοδοχεία, δεν λειτουργεί το ένα, δεν λειτουργεί το άλλο. Άρα πέφτει το εισόδημα και τον λογαριασμό σε αυτή τη φάση, πληρώνουν κυρίως οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα. Δεν υπάρχει λιτότητα επιπλέον, στο Δημόσιο γιατί το Δημόσιο είναι αξιόπιστο. Αλλά βέβαια, στο μέλλον, σε δύο χρόνια, δεν ξέρω πότε θα κληθούμε να αρχίσουμε να πληρώνουμε κάτι παραπάνω, πάλι θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερα αυτοί που είναι τα σημερινά θύματα της κρίσης, δηλαδή οι άνθρωποι του ιδιωτικού τομέα.
Εντάξει, ας πάμε στο πρώτο πακέτο το οποίο καθυστερεί γιατί υπάρχουν πολιτικές διαφωνίες. Αρχικά υπάρχει μια διαφωνία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που λέμε, ωραίο είναι το πακέτο, το κουρέψατε λιγάκι στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, κακώς αλλά εν πάσει περιπτώσει μπράβο σας γιατί τολμήσατε κάτι που δεν είχατε κάνει αλλά δεν είναι δυνατόν να κουρεύετε ή να κρατάτε «παγωμένο» στο 1% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό για τα επόμενα επτά χρόνια. Επομένως εμείς θέλουμε έναν ευρωπαϊκό προϋπολογισμό που είναι και θέση της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και της ευρύτατης πλειοψηφίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να ανεβεί στο 1,3%. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο όμως, είναι πολύ σκληρό στη στάση του, δεν δέχεται καμία ουσιαστική αύξηση και μας λέει εμάς ότι είναι πακέτο και ή παίρνετε και τα δύο ή δεν παίρνετε τίποτα Οπότε είμαστε σε αυτή τη φάση, του ότι προσπαθούμε να πάρουμε κάτι, τουλάχιστον 15 προγράμματα που είναι άμεσης προτεραιότητας αλλά δεν βλέπω να θέλουν να διευκολύνουν την κατάσταση.
Επιπλέον χρήματα δεν προβλέπονται γιατί ήδη παρενέβησαν οι φειδωλοί και έκαναν μια… δίαιτα στο πακέτο, δηλαδή αλλιώς το πρότειναν η Γαλλία και η Γερμανία, αλλιώς το εμπλούτισε η Επιτροπή και μετά ήρθαν οι αντιρρήσεις των φειδωλών, δηλαδή Ολλανδία που ηγείται αυτής της προσπάθειας, Αυστρία, Σουηδία, Δανία, Φινλανδία και μείωσαν τη δωρεάν οικονομική ενίσχυση και τη μετέτρεψαν σε έναν βαθμό σε δανειακό χρήμα. Και μακάρι να αναθεωρήσουν κάποιες απόψεις αλλά δεν το βλέπω. Το δράμα είναι με αυτή τη διαδικασία και αν η Ουγγαρία και η Πολωνία θα δεχθούν τη σύνδεση της χρηματοδότησης με τον σεβασμό των κανόνων του κράτους δικαίου, η χρηματοδότηση το νωρίτερο που θα έρθει, είναι το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Και μακάρι να είναι Ιούλιος, μην πάμε κανά Σεπτέμβριο – Οκτώβριο.
Βέβαια, το παιχνίδι των ισχυρών, οι οικονομικά ισχυροί δεν καίγονται για την κοινή προσπάθεια. Αυτό είναι το δράμα. Πάρτε τη Γερμανία η οποία έχει κάνει μια φοβερή προσπάθεια αύξησης των κρατικών δαπανών γιατί έχει τα περιθώρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ενισχύσεις που έχουν δοθεί, κατά παρέκκλιση των ευρωπαϊκών κανόνων, το 53% αντιστοιχεί στις γερμανικές επιχειρήσεις. Άρα αυτοί που έχουν χαμηλό χρέος και δημοσιονομικό χώρο, προτιμούν να ρίχνουν το χρήμα εκεί που υπάρχει ανάγκη παρά να το στέλνουν τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό. Γιατί έχει επικρατήσει το, μην πετάτε χρήματα φορολογουμένων, καλύτερα να τα διαχειριστούμε άμεσα εμείς. Άρα το 2020 παίζουμε χωρίς επιπλέον ευρωπαϊκό χρήμα, δηλαδή εδώ έχουμε δεύτερο χτύπημα από την πανδημία και δεν έχει αυξηθεί ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός ούτε έχει υπάρξει απόφαση για επιπλέον οικονομική ενίσχυση. Άρα το 2020 που έχει ένα διπλό σοκ, πρέπει να το βγάλουμε πέρα με τις διευκολύνσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας που είναι πολύ ουσιαστικές και με το κρατικό χρήμα».
Για το ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αλλά και η δεύτερη κυβέρνηση Τσίπρα θεωρούνται αξιόπιστες στην ΕΕ:
«Γενικά η κυβέρνηση έχει εικόνα αξιοπιστίας. Πρέπει να πω βέβαια για να είμαι δίκαιος, πρέπει να πως ότι είχε βελτιωθεί πάρα πολύ και η εικόνα της κυβέρνησης Τσίπρα, δηλαδή μετά τη στροφή του 2015 και πέρα από ένα σημείο δεν άκουγες αρνητική κριτική. Βέβαια, τώρα λένε, πριν από την κρίση, τους έλεγα ποια είναι η διαφορά των δύο κυβερνήσεων εφόσον ήσαστε ικανοποιημένοι και με τους προηγούμενους και μου έλεγαν ότι κάνουν και οι δύο το ίδιο πράγμα και αυτό μας ευχαριστεί. Η διαφορά με τον Μητσοτάκη είναι ότι αυτό που κάνει το πιστεύει ενώ με τον Τσίπρα έπρεπε να το επιβάλλουμε για να το κάνει. Επομένως, εμείς εμπιστευόμαστε περισσότερο αυτόν που κάνει κάτι το οποίο πιστεύει και άρα θα είναι πιο δημιουργικός αλλιώς δεν είχαν αντίθεση όπως είχαν το 2015, είχε ξεπεραστεί. Επομένως είμαστε αξιόπιστοι».
Για το ότι ο μεγάλος φόβος είναι το χρέος της Ιταλίας:
«Ο φόβος μου είναι μην πάει κάτι στραβά στην Ιταλία. Αυτή τη στιγμή το χρέος της ανεβαίνει στο 160% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Είναι πολύ σημαντική χώρα, είναι η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης και από πολιτική άποψη είναι ιδρυτικό κράτος μέλος, έχει τεράστια επιρροή. Έχει όμως, ισχυρούς λαϊκιστές της δεξιάς που θολώνουν την πολιτική εικόνα και έχει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Επομένως το ερώτημα είναι το πακέτο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης θα εφαρμοστεί σωστά σε ό,τι αφορά την Ιταλία γιατί αν ξεσπάσει μια κρίση στην Ιταλία η οποία θα είναι λίγο οικονομική λίγο πολιτική, τότε θα προκληθεί κρίση αξιοπιστίας στην Ευρωζώνη γιατί είναι μεγάλη οικονομία η ιταλική. Και αυτή η κρίση θα φαίνεται στην αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας. Τότε θα ανακαλύψουν οι αγορές ότι είναι πολύ γενναιόδωρες προς την Ιταλία, την Ισπανία κτλ, άρα να δούμε τι κάνει και η Ελλαδίτσα. Το σενάριο που φοβάμαι εγώ είναι μια ιταλική κρίση που θα μας χτυπήσει».
Για την ΕΕ η οποία κάνει διαχείριση και όχι αντιμετώπιση της πανδημίας:
«Θα σας πω το μεγαλύτερο πρόβλημα από αυτό που φοβάμαι, ότι θα συνεχίσουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και το αναλύω και στο βιβλίο μου στον, Λαβύρινθο της Πανδημίας, θα συνεχίσουν να διαχειρίζονται την πανδημία αντί να την αντιμετωπίζουν. Δηλαδή είναι αυτό που είπατε στην αρχή ότι είχαμε ένα lockdown, δεν πήγαμε καλά μετά, ε τώρα κάνουμε ένα δεύτερο lockdown και αφήνουν οι αρμόδιοι να εννοηθεί ότι με αυτό θα ανασάνουμε, θα κάνουμε κάπως, από οικονομική άποψη, Χριστούγεννα και μετά τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο τι θα γίνει; Άρα δεν υπάρχει στρατηγική όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες πηγαίνουν πολύ χειρότερα από τη χώρα μας από άποψη κρουσμάτων και κυρίως από άποψη θανάτων, ανάλογα με τον πληθυσμό. Αυτό το πράγμα δηλαδή, περιορίζουμε κάπως τα κρούσματα για να μην καταρρεύσει το σύστημα υγείας αλλά δεν έχουμε στρατηγική να μειώσουμε στο μηδέν τους θανάτους, όπως έκανε η Κίνα, ή να επιδιώξουμε να μειώσουμε στο μηδέν τα νέα κρούσματα, όπως το επιχειρεί και είναι πολύ κοντά η Κίνα.
Αν δεν αφήσουμε πίσω την πανδημία, δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε ανάκαμψη της οικονομίας. Και δεν βλέπω στρατηγική, δεν βλέπω σχέδιο σε ευρωπαϊκό επίπεδο και σε επίπεδο ΗΠΑ φυσικά. Εγώ θα προτιμούσα να αποκτούσε η Ευρωπαϊκή Ένωση στρατηγική γιατί ως τώρα μιλάμε για τα οικονομικά που έκανε αρκετά βήματα στη σωστή κατεύθυνση, όχι όσα έπρεπε αλλά έκανε μα δεν έχει κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για την υγεία. Δεν έχει καν στοιχειώδη συντονισμό για την αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας και δεν έχει και κοινή στρατηγική. Υπάρχουν διάφορα μοντέλα που απέδωσαν. Εμείς τι εφαρμόζουμε; Δηλαδή απλά περιμένουμε το εμβόλιο. Μα σύμφωνα με τις εκθέσεις που διαβάζω, αποκλείεται να παραχθεί για όλο τον κόσμο πριν το 2022 και υπάρχουν και ορισμένοι που λένε ότι το εμβόλιο μπορεί να μην είναι επαρκώς αποτελεσματικό, να μην είναι προς το 70%, να είναι προς το 40%. Άρα δεν έχουμε απαντήσει τι στρατηγική ακολουθούμε…. Ελπίζουμε για το εμβόλιο που θα σώσει την οικονομία… Δεν νομίζω ότι αυτό είναι επαρκές. Αν οι ΗΠΑ επιστρέψουν στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, θα δημιουργηθεί μια δυναμική για την αναζήτηση κοινής στρατηγικής και κοινής προσπάθειας».