Σαρωτικές αλλαγές προαναγγέλλει ο υφυπουργός Παιδείας, Μιχάλης Διγαλάκης, όσον αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το νομοσχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο προβλέπει κατάργηση τμημάτων και περισσότερα εμπόδια στους υποψηφίους για την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια, καθώς θα θεσπιστεί ελάχιστη βάση εισαγωγής. Σύμφωνα με τον υπουργό, η αύξηση των εισακτέων, δημιουργεί προβληματισμό για την ανάγκη ύπαρξης τμημάτων που ο βαθμός επιτυχίας μπορεί να είναι κάτω από τη βάση του 10.
Στροφή στην επαγγελματική εκπαίδευση
Μιλώντας στο ethnos.gr, αναφέρει πως πολλά τμήματα πανεπιστημίων θα καταργηθούν ή θα μετεξελιχθούν. Τονίζει πως φέτος, μεγάλος αριθμός φοιτητών μπήκε σε τμήματα, με πολύ χαμηλό βαθμό και ότι αν ίσχυε μία βάση του “10” τότε πολλά τμήματα δεν θα είχαν φοιτητές, άρα (σε αυτή τη βάση) αμφισβητεί το αν έχουν λόγο ύπαρξης. Ενημέρωσε επίσης, πως θα προηγηθεί κατάθεση νομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση.
Το 80% των αποφοίτων Λυκείων εισήχθη σε ΑΕΙ – Δεν προτιμούνται τμήματα της επαρχίας
Όπως αναφέρει ο κ. Διγαλακης, οι αποφάσεις για την βάση εισαγωγής πάρθηκαν λόγω της εισαγωγής πολλών φοιτητών σε σχολές, έχοντας συγκεντρώσει κάτω από 10.000 μόρια. “Φέτος είχαμε στο 40% των τμημάτων φοιτητές, οι οποίοι εισήχθησαν με βαθμούς κάτω της βάσης, ενώ το 80% των αποφοίτων λυκείων εισήχθησαν στα πανεπιστήμια. Επίσης τα τελευταία χρόνια είχαμε μια σημαντική αλλαγή στον χάρτη των ΑΕΙ, με τη δημιουργία τμημάτων χωρίς κανένα σχεδιασμό, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια και χωρίς καμία σύνδεση με την αγορά εργασίας. Ειδικά φέτος λόγω της πανδημίας, οι απόφοιτοι των λυκείων δεν προτίμησαν τμήματα μακριά από τον τόπο κατοικίας τους”, αναφέρει ο κ. Διγαλάκης.
“Η κατάσταση αυτή πρέπει να αντιμετωπιστεί από το υπουργείο, καθώς οι νέοι φοιτητές πρέπει να έχουν έστω τα ελάχιστα κριτήρια για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ και να αποφοιτήσουν ομαλά. Θα προχωρήσουμε γρήγορα σε διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς για τα κριτήρια εισαγωγής στα ΑΕΙ, όπως για παράδειγμα, να «μπει» ελάχιστος βαθμός εισαγωγής σε κάποιο ή κάποια μαθήματα, από τα ίδια τα τμήματα. Εάν φέτος βάζαμε βάση του 10, ένας μεγάλος αριθμός θα έμενε εκτός πανεπιστημίων και πολλά τμήματα χωρίς φοιτητές“, πρόσθεσε.
Αναφέρει πως η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, έχει την αρμοδιότητα και θα εισηγηθεί στο υπουργείο την αναδιάταξη του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό και μετά από τη σχετική πιστοποίηση είναι πιθανό να εισηγηθεί τη διακοπή σε προγράμματα σπουδών, που δεν έχουν τις απαιτούμενες ακαδημαϊκές προδιαγραφές.
Σημειώνεται πως ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, Περικλής Μήτκας ,έχει δηλώσει: “Το Ανώτατο Συμβούλιο της ΕΘΑΑΕ επεξεργάζεται ήδη στοιχεία για την κατάσταση και τις προοπτικές των ελληνικών ΑΕΙ, βάσει των οποίων θα εισηγηθεί την εθνική στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Η ΕΘΑΑΕ προγραμματίζει επίσης, σε συνεργασία με τα υπουργεία Παιδείας και Εργασίας, τη συστηματική παρακολούθηση της ένταξης των αποφοίτων κάθε τμήματος στην αγορά εργασίας. Βασιζόμαστε σε δεδομένα για να χαράξουμε τα επόμενα βήματα”.