Χωρίς την παρουσία του πολίτη αλλά ψηφιακά θα αναθεωρούνται πλέον οι άδειες οδήγησης στις περιπτώσεις απώλειας, φθοράς, κλοπής ή όταν χρήζουν αναθεώρησης για ιατρικούς λόγους. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη, στο πλαίσιο της πάταξης της διαφθοράς και της γραφειοκρατίας, αρχές Οκτωβρίου αναμένεται να τεθεί σε πιλοτική λειτουργία η νέα ψηφιακή πλατφόρμα για την αναθεώρηση των αδειών οδήγησης, η οποία γίνεται, τόσο για ιατρικούς λόγους, όσο και για λόγους απώλειας, φθοράς ή κλοπής.
Ο πολίτης θα μπορεί από τον υπολογιστή του να υποβάλει και να ολοκληρώσει την όλη διαδικασία αναθεώρησης της άδειας οδήγησης εντελώς ψηφιακά, χωρίς την παρουσία του στις Διευθύνσεις Μεταφορών της χώρας. Επίσης, το ίδιο διάστημα θα τεθεί σε λειτουργία και η πλατφόρμα για την υποβολή με ηλεκτρονικά μέσα του συνόλου των απαιτούμενων δικαιολογητικών για τη μεταβίβαση οχημάτων, όπως αιτήσεις, εξουσιοδοτήσεις και παράβολα, καθώς και την αυτεπάγγελτη αναζήτηση, χωρίς εμπλοκή του πολίτη, των δικαιολογητικών που υπάρχουν ήδη στη διάθεση του δημοσίου όπως π.χ. η βεβαίωση επιτυχούς ελέγχου ΚΤΕΟ
Αλλαγές στο σύστημα οδήγησης:
Παράλληλα, αλλαγές στη διαδικασία θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας των υποψήφιων οδηγών όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης φέρνει σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Όπως τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης, η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αποτελεί κεντρικό άξονα της μεταρρυθμιστικής πολιτικής του υπουργείου στον τομέα των μεταφορών, καθώς έρχεται να επανεξετάσει τη διαδικασία θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας.
Για πρώτη φορά, σύμφωνα με τον υφυπουργό, θα θεσπιστεί ένα εφαρμόσιμο σύστημα ελέγχου και εποπτείας αυτών των διαδικασιών, ενώ θα αξιολογήσει στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων το έργο των εξεταστών. Ιδιαίτερη μέριμνα θα δοθεί στην εξεταστική διαδικασία των πολιτών με ειδικές ανάγκες, όσων δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και όσων έχουν μαθησιακές δυσκολίες, καθώς θα εισαχθεί η δυνατότητα για νέα επικαιροποιημένα εκπαιδευτικά εγχειρίδια και νέες μεθόδους εξέτασης, τόσο γι’ αυτές τις κατηγορίες, όσο και για το γενικό πληθυσμό. Να σημειωθεί ότι το υπουργείο προχώρησε τον περασμένο Φεβρουάριο στην καθιέρωση της προσωρινής άδειας οδήγησης μειώνοντας τον χρόνο χορήγησης της άδειας από τις 60 μέρες στις δύο.
Στο τραπέζι και νέος ΚΟΚ:
Πολλοί έλεγχοι αλλά χαμηλότερα πρόστιμα, τα οποία όμως στόχος είναι να πληρώνονται, θα χαρακτηρίζουν τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), τον οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο και αναμένεται να παρουσιαστεί το αργότερο έως το τέλος του έτους. Από τη φιλοσοφία αυτή θα εξαιρεθούν βέβαια οι παραβάσεις, οι οποίες σχετίζονται άμεσα με την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, τα πρόστιμα για τις οποίες θα παραμείνουν υψηλά. Σύμφωνα με τον υφυπουργό, Γιάννη Κεφαλογιάννη, έχει ήδη ολοκληρωθεί η αξιολόγηση του υφιστάμενου κυρωτικού πλαισίου που επηρεάζει και διαμορφώνει την οδηγική συμπεριφορά και προχωρά η αναθεώρησή του. Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν:
- Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας, με έμφαση στις παραβάσεις εκείνες που αυξάνουν την πιθανότητα έκθεσης στον κίνδυνο θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος,
- Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος, και
- Την υιοθέτηση χαμηλών προστίμων με αυξημένη συχνότητα ελέγχων.