Ένα σοκαριστικό τροχαίο ατύχημα συνέβη χθες το βράδυ στη Λάρισα και συγκεκριμένα στη Γέφυρα Αλκαζάρ, με αποτέλεσμα δύο έφηβοι να νοσηλεύονται, ο ένας εκ των οποίων σε σοβαρή κατάσταση. Δύο αυτοκίνητα συγκρούστηκαν, με αποτέλεσμα το ένα να βγει από την πορεία του και να πέσει με φόρα πάνω στο τοιχίο της γέφυρας, όπου συνηθίζουν να κάθονται άτομα νεαρής ηλικίας. Πράγματι, εκείνη την ώρα (σ.σ.: περίπου στις 22:30) βρίσκονταν πολλά παιδιά εκεί με αποτέλεσμα δύο εξ αυτών, ένα αγόρι κι ένα κορίτσι να χτυπηθούν από το αυτοκίνητο και να πέσουν στο κενό από ύψος 15 μέτρων.
Τα δύο παιδιά νοσηλεύονται με πολλαπλά κατάγματα στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας. Πρόκειται για ένα αγόρι και ένα κορίτσι ηλικίας 16 ετών με το αγόρι να φέρει τα πιο βαριά τραύματα και την κατάστασή του να χαρακτηρίζεται σοβαρή.
Η Ελλάδα δυστυχώς έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά τροχαίων ατυχημάτων μέσα στην Ευρώπη και αυτό πρέπει να αλλάξει. Τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στην Ελλάδα θα πρέπει να μας βάλουν σε σκέψεις για το πόσο υπεύθυνοι οδηγοί είμαστε.
Όμως γιατί συμβαίνει αυτό;
1. Ανευθυνότητα
Η έρευνα της IPSOS που έγινε σε 12.000 Ευρωπαίους οδηγούς έδειξε πως οι Έλληνες είναι οι δεύτεροι λιγότερο υπεύθυνοι οδηγοί. H πλειοψηφία των οδηγών βρίζει (73%), σχεδόν το 1/3 παραδέχεται πως έχει οδηγήσει αφού έχει καταναλώσει αλκοόλ (28%), ενώ οι μισοί οδηγούν χωρίς ζώνη (48%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, αυτή η «κουλτούρα της ανευθυνότητας» οδήγησε στο θάνατο 730 ανθρώπων για το 2017, με βασικότερη αιτία την κακή οδηγική συμπεριφορά, δηλαδή μέθη, χρήση κινητού και λοιπά. Παραδόξως υπήρχε βελτίωση το 2017 καθώς πίσω στο 2016 οι θάνατοι ήταν 805.
2. Ταυτότητα των ατυχημάτων
Όμως πέρα από τους θανάτους, υπάρχουν και αρκετοί τραυματισμοί. Το 2017 είχαμε 704 σοβαρούς τραυματισμούς και 12.070 ελαφρείς.
Ανάμεσα στα αίτια των 679 θανάσιμων ατυχημάτων του 2017, τα περισσότερα (314) σχετίζονταν με την κακή οδηγική συμπεριφορά, ενώ υψηλό ποσοστό είχε η υπερβολική ταχύτητα (84 περιπτώσεις), αλλά και η συσχέτιση των πεζών (80).
Οι περισσότεροι θάνατοι προήλθαν από σύγκρουση (262) και εκτροπές (230) ενώ τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα (426) έγιναν μέσα σε κατοικημένες περιοχές και μεταξύ 24:00 και 7:00 όπου οι οδηγοί είναι πιο χαλαροί και έχουν διασκεδάσει.
3. Ποιος κινδυνεύει;
Δυστυχώς όλοι κινδυνεύουν καθώς δεν υπάρχει κριτήριο για το ποιος μπορεί να εμπλακεί σε ένα τροχαίο ατύχημα. Φυσικά το να οδηγούμε προσεκτικά και συγκεντρωμένοι μειώνει τον κίνδυνο εμπλοκής μας.
4. Τι μπορεί να γίνει;
Σίγουρα η Πολιτεία με τη θέσπιση σκληρότερων ποινών μπορεί να μειώσει τον αριθμό των παραβιάσεων, όμως αυτό δεν αρκεί. Το βασικότερο είναι εμείς οι ίδιοι να καταλάβουμε πως η σωστή και προσεκτική οδήγηση δεν γίνεται για να αποφύγουμε τις χρηματικές ποινές, αλλά για να προστατέψουμε τη ζωής μας και τους γύρω μας. Όσες κυρώσεις και αν υπάρξουν δεν θα έρθει αλλαγή άμα δεν αλλάξουμε στάση όταν κρατάμε το τιμόνι.