Ελλάδα

Τριτοβάθμια εκπαίδευση: Έρχονται αλλαγές στην εισαγωγή στα Πανεπιστήμια

Τριτοβάθμια εκπαίδευση: Η υπουργός Παιδείας προανήγγειλε αλλαγές. Θα υπάρξουν αναδιατάξεις σχολών και τμημάτων, ενώ κάθε σχολή θα ορίζει τη βάση σε τουλάχιστον ένα μάθημα.

Αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. Η υπουργός μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ανέφερε ότι «πρέπει προφανώς να μας προβληματίσει “η εισαγωγή υποψηφίων των Πανελλαδικών εξετάσεων με πολύ χαμηλές βαθμολογίες σε ΑΕΙ. «Πρόκειται για χρόνια παθογένεια της χώρας μας που δεν βρίσκει εύκολα λύση. Χρόνια παθογένεια που επιδεινώθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση με τη δημιουργία νέων τμημάτων στην Επικράτεια χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Θυμίζω ότι η Κυβέρνησή μας ανέστειλε τη δημιουργία των νέων τμημάτων που δεν είχαν ιδρυθεί» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όσο για τον τρόπο εισαγωγής, η κ. Κεραμέως υπογράμμισε ότι «βρισκόμαστε σε εκτενή διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Και ανάμεσα στις λύσεις που συζητάμε είναι να ορίζει η κάθε σχολή τη βάση εισαγωγής σε τουλάχιστον ένα μάθημα που θεωρεί εξαιρετικά βασικό: Πχ. στο Μαθηματικό τα μαθηματικά, στις Οικονομικές σχολές – η Οικονομία, στις Σχολές πληροφορικής η πληροφορική. Ανάμεσα σε διάφορες λύσεις που συζητάμε». Και πρόσθεσε ότι «ο διάλογος αυτός τώρα θα εντατικοποιηθεί. Θέλουμε πάντως και η λύση να είναι στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης αυτονομίας των Παν/μιων – όπως γίνεται σε τόσες χώρες στον κόσμο».

Αναδιατάξεις

Η υπουργός προανήγγειλε επίσης αναδιάταξη των σχολών και των τμημάτων, λέγοντας ότι «πρέπει ο χάρτης να διαμορφώνεται στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων, στη βάση πραγματικών αναγκών της χώρας. Μέρος της λύσης είναι και οι άλλες επιλογές που προσφέρονται στους νέους μας – δρόμοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης – και εκεί βρίσκεται προ διαβούλευσης ένα Ν/Σ που αναβαθμίζει επαγγελματική Εκπαίδευση και κατάρτιση. Θέλουμε λύσεις με διεξόδους για τους νέους. Όχι να τους ανοίγουμε τον δρόμο στην ανεργία».

Το 42% των τμημάτων έχει βάση εισαγωγής κάτω των 10.000 μορίων

Όπως ανέφερε η υπουργός Παιδείας  στην ΕΡΤ, το 42% των τμημάτων έχει βάση εισαγωγής κάτω των 10.000 μορίων, για όσους έδωσαν με το νέο σύστημα από τα ΓΕΛ, με το αντίστοιχο ποσοστό τμημάτων για όσους έδωσαν με το νέο σύστημα από τα ΕΠΑΛ να είναι στο 30%. Παράλληλα, γενικότερα, όπως αποκάλυψε η υπουργός, το 32% των υποψηφίων των ΓΕΛ είχε επιτυχία με λιγότερα από 10.000 μόρια, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ είναι 25%. Συνολικά, από τα 459 τμήματα πτωτικά κινήθηκαν οι βάσεις σε 325 τμήματα, ενώ άνοδο σημείωσαν οι βάσεις 134 τμημάτων. Ποσοστιαία, οι παραπάνω αριθμοί «δείχνουν» το 70% των τμημάτων να έχουν καθοδική πορεία στην βάση εισαγωγής τους.

Ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Γιώργος Χατζητέγας, εξηγεί στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” τα τρία βασικά αίτια που οι βάσεις φέτος οδηγήθηκαν σε κατακόρυφη πτώση

Πανδημία

Η εκπαιδευτική διαδικασία από την άνοιξη και μετά αποδιοργανώθηκε. “Δημιουργήθηκε ένα χάσμα μεταξύ των μαθητών. Οι καλοί μαθητές έγιναν καλύτεροι και οι μέτριοι χειρότεροι”, αναφέρει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει: “Τα αποτελέσματα των βάσεων έχουν ισχυρό το αποτύπωμα της φετινής συγκυρίας”. Η πτώση των βάσεων -σε μερικές περιπτώσεις με θεαματική βουτιά, όπως στις Ιατρικές- είχε προβλεφθεί από την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Τα θέματα αντίστοιχης δυσκολίας με πέρσι στην πλειονότητά τους δυσκόλεψαν τους υποψηφίους, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Εκπαιδευτικοί και γονείς έκαναν λόγο για μια δύσκολη χρονιά για τους μαθητές που έπρεπε σε δύο μήνες να εκπαιδευτούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και για πρώτη φορά να συγκεντρωθούν στη μελέτη και στην επανάληψη χωρίς την άμεση επαφή με τον καθηγητή.

Χαμηλός ανταγωνισμός

Η πανδημία ναι μεν ενέτεινε το πρόβλημα, αυτό όμως υπήρχε ήδη. Οπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, ο αυξημένος αριθμός εισακτέων τα τελευταία χρόνια αλλά και το πολλαπλό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια εξαλείφουν τον ανταγωνισμό. “Αν δεν κανείς τα νούμερα από τα Γενικά Λύκεια, το 90% των υποψηφίων περνάει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (σ.σ.: από τους 69.000, οι 60.000 πέτυχαν την εισαγωγή τους). Στις σχολές που παρατηρήθηκαν ακραίες χαμηλές επιδόσεις, οι θέσεις ήταν περισσότερες των υποψηφίων”, σημειώνει. Αυτό σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή μειώνει τον ανταγωνισμό και την προσπάθεια.

Διαφορετικά συστήματα εισαγωγής

Παράλληλα, οι πολλαπλοί τρόποι εισαγωγής στο πανεπιστήμιο δημιουργούν φοιτητές πολλαπλών ταχυτήτων. Οι υποψήφιοι φέτος διαγωνίστηκαν με το νέο σύστημα, το παλιό σύστημα, με το 10%, με πανελλαδικές μέσω ΕΠΑΛ πετυχαίνοντας την ίδια σχολή με διαφορετικές επιδόσεις ο καθένας. “Υπάρχουν στρεβλώσεις, οι οποίες ήρθε η ώρα να εξαλειφθούν”, αναφέρει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει: “Το σύστημα είναι φερέγγυο, όμως ο πολλαπλός διαγωνισμός οδηγεί σε αυτά τα φαινόμενα. Δεν μπορεί να μπαίνει μαθητής με βαθμό 3 στο Μαθηματικό”.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο