Επικριτική είναι η στάση από τον πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Zαν-Κλοντ Γιουνκέρ ο οποίος σχολίασε τα αποτελέσματα της τελευταίας Συνόδου Κορυφής της ΕΕ.
Τον επί σειράν ετών εν ενεργεία Ευρωπαίο πολιτικό ενόχλησε ο τρόπος με τον οποίο έγιναν οι διαπραγματεύσεις της Συνόδου Κορυφής, διότι πολλές αντιπαραθέσεις δημοσιοποιήθηκαν αμέσως. «Είναι αυτή η νέα άποψη για τη διαφάνεια να δημοσιοποιείται δηλαδή αμέσως κάθε βαριά φράση η οποία ανταλλάσσεται; Κατά βάσιν, ωστόσο, δεν ήταν ένα ειδικό φαινόμενο αυτής της συνόδου κορυφής το ότι υπάρχουν δηλαδή ορισμένοι οι οποίοι αποκλίνουν. Το κάνουν αυτό ώστε να μπορούν να πρoσέξουν στην πατρίδα τους ότι συμμετείχαν και αυτοί στο χορό».
«Αυτός ο προϋπολογισμός στερείται προσανατολισμού προς το μέλλον. Σε πολλούς τομείς θα διατίθενται τώρα λιγότερα χρήματα», δήλωσε στην ηλεκτρονική πύλη ειδήσεων t-online. «Αν τον συγκρίνω με τον τελευταίο πολυετή προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την άνοιξη του 2018, τα χρήματα περικόπτονται πια και μάλιστα (τα χρήματα) των εκπαιδευτικών ανταλλαγών του προγράμματος Erasmus, της υγείας, της έρευνας, της άμυνας». Παρά τον θυμό του για όσα έγιναν στην Σύνοδο Κορυφής, ο Γιούνκερ εκφράζει πάντως την ικανοποίησή του που οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατάφεραν να καταλήξουν τελικά σε συμφωνία.
«Απλώς πρέπει να φανταστείτε τι θα συνέβαινε στις χρηματοπιστωτικές αγορές εάν δεν είχε επιτευχθεί συμφωνία. Επομένως, αυτή η συμφωνία είναι καλύτερη από καμία». Από την άλλη, ο πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με το ΑΠΕ ΜΠΕ, ανησυχεί για την αυξανόμενη αδιαφορία των πολιτών για την ευρωπαϊκή πολιτική. «Πολλές ανοησίες λέγονται στα τραπέζια των διαλόγων των πολιτών. Αυτά με θυμώνουν», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η πρόταση Γιούνκερ για το εκπαιδευτικό σύστημα
Παράλληλα, ο Γιούνκερ υποστηρίζει ένα «εντατικό… μάθημα Ευρώπης για την αύξηση της γνώσης σχετικά με τις διάφορες βιογραφίες των κρατών μελών, διότι εάν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, πρέπει να παραδεχτούμε ότι δεν γνωρίζουμε πολλά για τους άλλους Ευρωπαίους». Στα σχολικά συστήματα δεν διδάσκουν στους νέους ότι εκτός από το εθνικό κράτος υπάρχει και μια Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έχει σημαντικά καθήκοντα. «Αυτό δεν είναι νέο φαινόμενο. Ακόμα και όταν ήμουν εγώ στο σχολείο, τα μαθήματα ιστορίας σταματούσαν με τους Ετρούσκους».
Αυτή η άγνοια οδηγεί κατά τον Γιούνκερ και σε μια νέα αναβίωση του εθνικισμού: «Ανησυχώ ότι στο εθνικό προσδίδεται μια σημασία την οποία είχε χάσει στις δεκαετίες του 1960 και του 1970», πρόσθεσε και ανέφερε ως παράδειγμα την παρούσα κρίση του κορωνοϊού: «Κάθε χώρα και κάθε κυβέρνηση βασίστηκε στο εθνικό πλαίσιο αναφοράς. Πόσο γρήγορα αλήθεια έκλεισαν τα σύνορα και πόσο άχρηστο ήταν αυτό; Η πανδημία δεν έχει διαβατήριο», τόνισε.