Περισσότερες από 1.000 τραπεζικές συναλλαγές είναι πλέον εφικτές με ταχύτητα και ευκολία από τα ψηφιακά εναλλακτικά δίκτυα, όταν ακόμα και στο πρόσφατο παρελθόν ο αριθμός αυτός δεν ξεπερνούσε τις μερικές δεκάδες, μας αναφέρει επιτελικό στέλεχος συστημικής τράπεζας που το συναντήσαμε στη διάρκεια επίσκεψής του σε ένα από τα κεντρικά καταστήματα της τράπεζας στην Αθήνα.
Μόλις είχε φθάσει στο κατάστημα η χρηματαποστολή και οι περισσότεροι από τους 20 πελάτες που ήταν στην ουρά για να εισέλθουν ενημερώθηκαν ότι θα έπρεπε να περιμένουν τουλάχιστον 30 λεπτά μέχρι να επιτραπεί ξανά η είσοδος. Προς έκπληξή μας, η ενημέρωση του διευθυντή δεν απογοήτευσε τους πελάτες κάθε ηλικίας, που συνέχισαν την αναμονή τους υπομονετικά σε θερμοκρασία που ξεπερνούσε τους 35 βαθμούς, χωρίς μάλιστα να είναι ημέρα πληρωμής συντάξεων.
«Πόσοι τελικά από αυτούς τους πελάτες που περίμεναν στην ουρά θα μπορούσαν να κάνουν με άνεση τη συναλλαγή από τα εναλλακτικά ψηφιακά δίκτυα;» ήταν η ερώτηση που απευθύναμε στον διευθυντή, μετά το κλείσιμο του καταστήματος. «Από το πρωί επισκέφθηκαν το κατάστημα περισσότεροι από 200 πελάτες, το 80% από αυτούς θα μπορούσε να έχει πραγματοποιήσει τη συναλλαγή του από τα εναλλακτικά δίκτυα. Είχαν σχεδόν όλοι ενεργό e-banking, κωδικούς και χρεωστική κάρτα, αλλά προτίμησαν τη διά ζώσης συναλλαγή στο κατάστημα προσπερνώντας την αναμονή στην αφόρητη ζέστη εκτός καταστήματος λόγω των προβλεπόμενων μέτρων της πανδημίας».
Στην αναμονή ακόμη και για να ρωτήσουν για τους αμελητέους τόκους
Ποιες ήταν, όμως, συγκεκριμένα οι συναλλαγές για τις οποίες βρέθηκαν οι πελάτες στο κατάστημα χωρίς να είναι αναγκαίο; Από πληρωμή φόρου εισοδήματος και πληρωμές πάσης φύσεως λογαριασμών και οφειλών, μεταφορές χρημάτων –παρά το γεγονός ότι η προμήθεια στο ταμείο είναι μεγαλύτερη– μέχρι προφορική ερώτηση υπόλοιπου λογαριασμών, όταν θα μπορούσαν να το πληροφορηθούν στο ΑΤΜ. Κάποιοι άλλοι πήγαν να ρωτήσουν πότε πιστώνονται οι τόκοι, που πλέον είναι αμελητέοι λόγω των σχεδόν μηδενικών επιτοκίων, αλλά και πότε θα σταματήσουν τα μέτρα για την πανδημία. Ενας πελάτης περίμενε υπομονετικά στην ουρά για να ενημερωθεί πότε θα είναι σε άδεια ο υπάλληλος που τον εξυπηρετεί.
Σύμφωνα με την “Καθημερινή” η παρουσία στο τραπεζικό κατάστημα είναι απαραίτητη σε ελάχιστες περιπτώσεις, όπως, για παράδειγμα, για την επίσκεψη σε θυρίδα, για θέματα που σχετίζονται με επιταγές, για εφάπαξ καταθέσεις και αναλήψεις μετρητών μεγάλων ποσών και κυρίως για συμβουλευτικές υπηρεσίες καθώς και ρυθμίσεις δανείων. Ακόμη και πριν από μερικούς μήνες η φυσική παρουσία ήταν απαραίτητη για την αγορά σειράς τραπεζικών προϊόντων, κάτι όμως που σταδιακά περιορίζεται σημαντικά, καθώς μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων, όπως το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, η έκδοση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας και πολλά ακόμη, διατίθεται από την οθόνη του υπολογιστή.
«Οι πελάτες μας είναι η δύναμή μας, το συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκουμε να τους απομακρύνουμε. Τους θέλουμε κοντά μας, ικανοποιημένους, αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η σύγχρονη τραπεζική διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα αλλάζει.
Οι συναλλαγές σχεδόν στο σύνολό τους πραγματοποιούνται από τα ψηφιακά δίκτυα και η επίσκεψη στο κατάστημα αφορά συμβουλευτικές υπηρεσίες, που με το πέρασμα του χρόνου θα εμπλουτίζονται τόσο σε αριθμό όσο και σε ποιότητα εξυπηρέτησης», μας αναφέρει το επιτελικό στέλεχος της συστημικής τράπεζας. Το σύνθημα «μια ψηφιακή τράπεζα στην τσέπη σας», που για χρόνια λέγαμε, είναι πλέον γεγονός. Οσο ταχύτερα μάθουμε να τη χρησιμοποιούμε τόσο μεγαλύτερο κέρδος θα έχουμε τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα.