Κόσμος

Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι: Η Google αφιερώνει το Doodle της στην Ιταλίδα ζωγράφο

Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι: Η Google επέλεξε την σπουδαία Ιταλίδα ζωγράφο στο σημερινό της Doodle με αφορμή τη συμπλήρωση 427 χρόνων από τη γέννησή της.

Κατά καιρούς από το Doodle της Google έχουν περάσει σπουδαίες προσωπικότητες. Όσο κράτησε η καραντίνα η Google επέλεξε να τιμήσει όσους εργάστηκαν για την καταπολέμηση του κορωνοϊού. Ωστόσο τον τελευταίο καιρό έχει επανέλθει σε αφιερώματα που αφορούν σπουδαία πρόσωπα ή γεγονότα που σημάδεψαν την ανθρωπότητα. Στην πρώτη κατηγορία ανήκει χωρίς αμφιβολία η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι. Πρόκειται για την σπουδαία Ιταλίδα ζωγράφο του Μπαρόκ.

Σήμερα 8/7 συμπληρώνονται 427 χρόνια από τη γέννησή της κάτι που έκανε την Google να της αφιερώσει το σημερινό Doodle. Στη φωτογραφία απεικονίζεται να κάνει αυτό που ήξερε καλύτερα από τον καθένα. Να ζωγραφίζει δηλαδή, ενώ από πίσω της σε σκούρο χρώμα υπάρχει και το όνομα της Google όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις.

Δείτε το Doodle

Λίγα λόγια για την Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι

Ήταν κόρη του ζωγράφου Οράτσιο Τζεντιλέσκι, μαθήτευσε δίπλα στον πατέρα της στη Ρώμη και το 1610 παρήγαγε το πρώτο της έργο η Η Σωσσάννα και οι γέροντες. Το 1611 ο συνεργάτης του πατέρα της ζωγράφος Αγκοστίνο Τάσσι βίασε την Αρτεμίζια και εν συνεχεία της υποσχέθηκε γάμο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνέχιση των ερωτικών τους σχέσεων. Η υπόσχεση δεν εκπληρώθηκε και, εννέα μήνες μετά τον βιασμό, ο Οράτσιο Τζεντιλέσκι κίνησε δίωξη κατά του Τάσσι ο οποίος, ύστερα από επτάμηνη δίκη, καταδικάστηκε σε φυλάκιση ενός έτους.

Ύστερα η Αρτεμίζια παντρεύτηκε τον ζωγράφο Πιεραντόνιο Στιαττέζι, εγκαταστάθηκε στη Φλωρεντία και είχε εξαιρετική σταδιοδρομία. Έγινε αυλική ζωγράφος, ευνοούμενη των Μεδίκων και ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε μέλος της Accademia delle Arti del Disegno (Ακαδημίας των Τεχνών της Σχεδίασης). Αλλά δημιούργησε πολλά χρέη, ο γάμος της διαλύθηκε και το 1621 επέστρεψε στην Ρώμη.

Το 1630 εγκαταστάθηκε στη Νάπολι, όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής της, εκτός από την περίοδο της παραμονής της στην Αγγλία, όταν συνεργάστηκε και πάλι με τον πατέρα της που είχε γίνει αυλικός ζωγράφος του Καρόλου Α΄ το 1638. Ο Οράτσιο πέθανε το 1639 και η Αρτεμίζια επέστρεψε στη Νάπολη.

Όλα σχεδόν τα έργα της Αρτεμίζια (που ήταν μια από τους καλύτερους Καραβατζίστι) έχουν γυναίκες πρωταγωνίστριες -με προτίμηση στις βιβλικές μορφές- που τις διακρίνει το θάρρος, η αποφασιστικότητα και η ισχυρή προσωπικότητα και όχι οι γυναικείες ιδιότητες της ευαισθησίας και της αδυναμίας. Ειδικά το έργο της Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη είναι ένας πίνακας αιματηρής αγωνίας και φρίκης. Το ζωγράφισε σε πολλές παραλλαγές αλλά αυτή του Ουφίτσι είναι η εντυπωσιακότερη. Είναι πολύ πιθανό να εμπνεύστηκε από την ανάμνηση του πρόσφατου βιασμού της.