Κόσμος

Πολυεθνικές Facebook: Σταματούν τις διαφημίσεις λόγω ρητορικής μίσους

Πολυεθνικές Facebook: Εκατοντάδες εταιρείες, μεταξύ των οποίων και «βαριά» ονόματα όπως Coca-Cola και Starbucks, αποσύρουν τις διαφημίσεις τους από το γνωστό μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Η καμπάνια «Σταματήστε να κερδίζετε από το μίσος» φαίνεται πως… έπεισε τις πολυεθνικές να αφαιρέσουν τις διαφημίσεις τους από το Facebook.

Με το όνομα «#StopHateForProfit», η εκστρατεία μποϊκοτάζ των διαφημίσεων στο Facebook τον Ιούλιο υποστηρίζεται κυρίως από την NAACP, την σημαντικότερη οργάνωση για την προάσπιση των Αφροαμερικανών, την ColorOfChange, την ADL (Anti-Defamation League, εβραϊκή οργάνωση), τη FreePress και τη Sleeping Giants. Σκοπός αυτής της κίνησης, η οποία πρέπει να δυσαρέστησε τον Αμερικανό προγραμματιστή και ενός εκ των ιδρυτών του Facebook, είναι να αφυπνίσει τους πολίτες και να πιέσει το κοινωνικό δίκτυο ώστε να κάνει περισσότερα για την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους.

Οι οργανώσεις υπέβαλαν 10 αιτήματα προς το Facebook, ανάμεσα στα οποία να μπορεί να μιλά με κάποιον εργαζόμενο όποιος χρήστης γίνεται στόχος σοβαρής παρενόχλησης και να δίνεται αποζημίωση στις εταιρείες οι διαφημίσεις των οποίων εμφανίζονται δίπλα σε προσβλητικό περιεχόμενο το οποίο αργότερα πρέπει να αποσύρεται. Εξάλλου, η καταδίκη αυτού του είδους ρητορικής, μετά τις ταραχές που ξέσπασαν στις ΗΠΑ μετά τον θάνατο του Αφροαμερικανού Τζορτζ Φλόιντ, μοιάζει με «ποτάμι» που δεν γυρίζει πίσω.

Οι πολυεθνικές αναλαμβάνουν δράση και πιέζουν για ένα καλύτερο «αύριο»

Εταιρείες – κολοσσοί όπως Coca-Cola, Unilever, Verizon, Ben & Jerry’s, Rakuten Viber και Starbucks είναι μερικές από τις πολυεθνικές που για χρόνια ολόκληρα επένδυαν τα χρήματά τους στην προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους μέσω του Facebook από το οποίο αποφάσισαν πως «κόβουν» τις διαφημιστικές τους ενέργειες. «Λάβαμε την απόφαση να σταματήσουμε τη διαφήμιση στο Facebook, Instagram και Twitter στις ΗΠΑ», ανέφερε η Unilever σε ανακοίνωσή της.

«Η πολωμένη ατμόσφαιρα δίνει επιπλέον ευθύνη στις εταιρείες να οικοδομήσουν ένα αξιόπιστο και ασφαλές ψηφιακό περιβάλλον. Η δράση μας ξεκινά τώρα έως το τέλος του 2020». Εκπρόσωπος της Unilever είπε ότι η εταιρεία είχε δεσμευτεί να συνεργαστεί με εταιρείες στο διαδίκτυο, αλλά πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη, ειδικά στους τομείς της διχασμού και της ρητορικής μίσους κατά τη διάρκεια αυτής της πολωμένης εκλογικής περιόδου στις ΗΠΑ».

Θέλουν να πιέσουν το κοινωνικό δίκτυο να κάνει περισσότερα για την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους και της παραπληροφόρησης. Και για αυτό, οι διοργανωτές πίσω από το μποϊκοτάζ είναι πλέον παγκόσμιοι. Αξιώνεται από τις πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται πολύ σε όλο τον κόσμο, να στερηθούν διαφημιστικά έσοδα ώστε να τις αναγκάσουν να κάνουν περισσότερα για την εξάλειψη του περιεχομένου μίσους και να επιδείξουν περισσότερη «διαφάνεια και υπευθυνότητα».

«Παγώνουν» τις διαφημίσεις για έναν μήνα

Εκατοντάδες μεγάλες εταιρείες παγκόσμιας εμβέλειας αποσύρουν τις διαφημίσεις του από το Facebook κατά προτροπή οργανώσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα και στηρίζουν την εκστρατεία «Σταματήστε να κερδίζετε από το μίσος» διότι η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης αρνήθηκε να μπλοκάρει αναρτήσεις που προωθούν τον φυλετικό διαχωρισμό. Επιχείρημα που χρησιμοποιούν οι οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι ότι η πλατφόρμα επιτρέπει τη διάδοση της ρητορικής μίσους. Πάντως, πιέσεις ασκούνται και σε άλλες πλατφόρμες όπως Reddit και Twitch.

Οι εταιρείες απειλούν να «παγώσουν» για τις επόμενες 30 ημέρες τη διαφημιστική τους προβολή τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη ενώ θα αξιολογήσουν εκ νέου μετά την πάροδο αυτού του διαστήματος την πολιτική τους για τις διαφημίσεις στις διαδικτυακές πλατφόρμες. Δημοσιεύματα αναφέρουν πως το μποϊκοτάζ αναμένεται να στηρίξουν και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Ford, με έδρα στην Ευρώπη, παρότι στελέχη του Facebook συναντήθηκαν με διαφημιστικές στην αρχή της τρέχουσας εβδομάδας προκειμένου να τους πείσουν ότι θα υπάρχει έλεγχος στις αναρτήσεις μίσους ακόμα και πολιτικών ηγετών.

Έτσι το Facebook θα εντοπίζει αναρτήσεις με σκοπό τη ρητορική μίσους

Απαντώντας σε εκκλήσεις για περαιτέρω δράση, το Facebook παραδέχτηκε την περασμένη Κυριακή πως έχει περισσότερα να κάνει και συνεργάζεται με οργανώσεις για τα δικαιώματα των πολιτών και ειδικούς για την ανάπτυξη περισσότερων εργαλείων για την αντιμετώπιση της ρητορικής μίσους. Ταυτόχρονα, το Facebook υποστηρίζει πως οι επενδύσεις του στην τεχνητή νοημοσύνη του επιτρέπουν να βρίσκει το 90% της ρητορικής μίσους πριν οι χρήστες προβούν σε αναφορές.

Σύμφωνα με την πλατφόρμα, οι αναρτήσεις με αμφιλεγόμενο πολιτικό περιεχόμενο θα κατευθύνουν τους χρήστες σε πηγές εξακριβωμένων πληροφοριών. Όταν η ανάρτηση που περιέχει ρητορική μίσους, ανήκει σε σημαντική πολιτική προσωπικότητα, θα συνοδεύεται από ένδειξη που θα δηλώνει ότι παραβιάζει τους κανόνες του Facebook. Το γεγονός όμως, ότι θα παραμένει στην πλατφόρμα και θα είναι ορατή στους χρήστες, ενόχλησε τις αμερικανικές οργανώσεις για τα ατομικά και ανθρώπινα δικαιώματα.

Πόσο επηρεάζει τα κέρδη του Facebook το μποϊκοτάζ;

Το ερώτημα είναι πόσο θα πληγεί το Facebook από το επικείμενο μποϊκοτάζ. Να σημειωθεί πως την περασμένη Παρασκευή, οι μετοχές της εταιρείας έπεσαν κατά 8%, κάνοντας τον επικεφαλής της Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατά- περίπου- έξι δισεκατομμύρια φτωχότερο, αν και μετά από μερικές ημέρες αναφέρθηκε αύξηση κατά 3%. Η πτώση της τιμής της μετοχής εξάλειψε 56 δισεκατομμύρια δολάρια από τη χρηματιστηριακή αξία του Facebook και μείωσε τον καθαρό πλούτο του Ζάκερμπεργκ σε 82,3 δισεκατομμύρια δολάρια ενώ υποχώρησε και η θέση του στη λίστα με τους δισεκατομμυριούχους καθώς είναι πλέον 4ος μετά τον Μπερνάρ Αρνό, τον Τζεφ Μπέζος και τον Μπιλ Γκέιτς.

Όμως, φαίνεται ότι μακροπρόθεσμα η πλατφόρμα δεν θα έχει μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις καθώς δεν στηρίζεται στα διαφημιστικά έσοδα από τις πολυεθνικές. Για την «ιστορία», πέρυσι αυτές οι διαφημίσεις απέφεραν στην εταιρεία το 6% των ετήσιων εσόδων της, λιγότερο από 20% των συνολικών διαφημιστικών εσόδων.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο