Η πανδημία του κορωνοϊού έχει αλλάξει την καθημερινότητά μας. Η χρήση μάσκας και η απολύμανση των χεριών είναι πλέον δεδομένα. Εν των μεταξύ νέες συνθήκες επικρατούν και στα αυτοκίνητα μετά και την νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση που συνυπέγραψε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης. Τα τσουχτερά πρόστιμα των 150 ευρώ και για τον οδηγό αλλά και για τους επιβάτες στα επαγγελματικής χρήσης οχήματα παραμένουν, αν δεν χρησιμοποιείται η μάσκα, ενώ με την νέα ΚΥΑ άλλαξαν και τα όρια των επιβατών.
Την ίδια ώρα νέες οδηγίες περιλαμβάνονται στην διάταξη που ψηφίστηκε σχετικά με τη χρήση των κλιματιστικών στα αυτοκίνητα λόγω κορωνοϊού. Σύμφωνα λοιπόν με όσα αποφασίστηκαν στα νέα μέτρα για την προστασία των πολιτών από την εξάπλωση του κορωνοϊού, οι οδηγοί των οχημάτων θα πρέπει να έχουν συνεχώς τα παράθυρα ανοιχτά έτσι ώστε να δημιουργείται ροή φρέσκου αέρα ο οποίος θα ανανεώνεται. Εφόσον, οι θερμοκρασίες είναι αρκετά υψηλές και πρέπει να γίνει χρήση του κλιματιστικού στο αυτοκίνητο, τότε ο οδηγός θα πρέπει και πάλι να έχει ανοιχτά τα παράθυρα για να υπάρχει καλύτερος εξαερισμός. Επίσης δίνεται η οδηγία να προτιμάται η κάθετη ροή αέρα και όχι η οριζόντια που κατευθύνει τον αέρα απ’ ευθείας στο πρόσωπο.
Και μιας και αναφέραμε τη χρήση του κλιματιστικού στο αυτοκίνητο να θυμηθούμε και τις οδηγίες των ειδικών για τη σωστή χρήση των κλιματιστικών λόγω κορωνοϊού. Οι κανόνες είναι οι εξής:
- Μείωση του χρόνου παραμονής του ίδιου αέρα μέσα σε ένα δωμάτιο λόγω του ότι οι ροές που προκαλούνται σε ένα κλιματιζόμενο χώρο θα μπορούσαν να μεταφέρουν μολυσμένα σταγονίδια σε αποστάσεις μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες.
- Δεν συνίσταται η απενεργοποίηση των συστημάτων θέρμανσης, εξαερισμού και κλιματισμού ως μέτρο για τη μείωση της μετάδοσης του ιού αλλά προτείνεται αντ’ αυτού η ορθολογιστική χρήση τους.
- Σε κεντρικά συστήματα κλιματισμού απαιτείται αύξηση της παροχής του νωπού αέρα με ταυτόχρονη μείωση ή αν είναι δυνατό πλήρη αποφυγή της ανακυκλοφορίας του.
- Σε κεντρικά συστήματα κλιματισμού θα πρέπει οι αεραγωγοί απόρριψης αέρα να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση από τα σημεία απορρόφησης φρέσκου αέρα.
- Τα κεντρικά συστήματα κλιματισμού/αερισμού θα πρέπει να λειτουργούν σε 24ωρη βάση.
- Οι τοπικές τερματικές μονάδες αέρος-νερού (fan coil) αλλά και οι αντλίες θερμότητας διαιρούμενου τύπου (split), επειδή τα εν λόγω συστήματα λειτουργούν αποκλειστικά με ανακυκλοφορία του εσωτερικού αέρα θα πρέπει η λειτουργία τους να συνοδεύεται με παράλληλη λειτουργία φυσικού αερισμού (άνοιγμα παραθύρων).
- Οι παραπάνω τοπικές μονάδες προτείνεται όπου είναι εφικτό, να τίθενται σε συνεχή λειτουργία 24ωρου για την αποφυγή της επαναιώρησης τυχόν μολυσμένων σωματιδίων σε επίπεδο δωματίου.
- Σε όλα τα είδη των συστημάτων κλιματισμού είναι σημαντική η σωστή εγκατάσταση, η τακτική συντήρηση και ανανέωση των φίλτρων τους. Ωστόσο, η αυξημένη λειτουργία των κλιματιστικών κάτω από τις τρέχουσες συνθήκες, ενδέχεται να απαιτήσει συχνότερη συντήρηση.
- Δεν προτείνεται κάποια αλλαγή ρυθμίσεων θερμοκρασίας και υγρασίας στα συστήματα κλιματισμού αφού η ανθεκτικότητα του ιού ενδέχεται να μειωθεί μόνο σε υψηλά επίπεδα θερμοκρασίας και υγρασίας τιμές που απέχουν πολύ από τα επίπεδα θερμικής άνεσης που έχουν καθοριστεί.
- Σχετικά με τα κλιματιστικά αυτοκινήτων όπου μέλη της ιδίας οικογένειας (που μένουν μαζί) χρησιμοποιούν τον κλιματισμό χωρίς τον απαραίτητο φυσικό αερισμό, αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο στην περίπτωση που κανένα από τα μέλη δεν εμφανίζει συμπτώματα της νόσου. Η γενικότερη οδηγία πάντως της αποφυγής ανακυκλοφορίας του αέρα ισχύει και σε αυτή τη περίπτωση.