Μπορεί η Θεσσαλονίκη να είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα, αλλά ο αριθμός των εγκαταλελειμμένων οχημάτων στους δρόμους της είναι απίστευτος. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει την κατάσταση ως «πληγή».
Τα εγκαταλελειμμένα οχήματα που βρίσκονται παρατημένα σε δρόμους και πεζοδρόμια της πόλης πλησιάζουν τα 4.000! Παρά τις προσπάθειες που γίνονται από τη δημοτική αρχή, τα κενά που υπάρχουν στην νομοθεσία φαίνεται πως της «δένουν τα χέρια», με αποτέλεσμα η κατάσταση να διογκώνεται όσο περνάει ο καιρός. Την ώρα που οι θέσεις στάθμευσης είναι… θησαυρός και «υπό εξαφάνιση» με αποτέλεσμα χιλιάδες Θεσσαλονικείς να ταλαιπωρούνται, τα σημεία όπου θα μπορούσαν να σταθμεύσουν βρίσκονται… κατειλημμένα από οχήματα που έχουν εγκαταλειφθεί, και επιπλέον, πολλά από αυτά αποτελούν εστίες μόλυνσης.
Τι δηλώνει ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας
Σε ρεπορτάζ του GRTimes.gr για το θέμα, ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Νίκος Ζεϊμπέκης, εκτιμά ότι αυτά τα οχήματα είναι περίπου 4.000 σε όλες τις κοινότητες. «Παρά τις προσπάθειες που γίνονται από τη δημοτική αρχή για την απομάκρυνσή τους, τα «κενά» που υπάρχουν στον νόμο «μας δένουν τα χέρια», αναφέρει χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας, ότι όταν για παράδειγμα εντοπίζεται ένα εγκαταλελειμμένο όχημα και καταγράφεται από τους υπαλλήλους του δήμου, στη συνέχεια τοποθετείται σε αυτό αυτοκόλλητη ειδοποίηση απομάκρυνσης. Ωστόσο, αν ο ιδιοκτήτης το μετακινήσει έστω και μερικά μέτρα, απαγορεύεται να γίνει απομάκρυνση, βάσει του νόμου και πρέπει εκ νέου να κολληθεί ειδοποίηση, πράγμα, που καθυστερεί την όλη διαδικασία.
Μέσα στους σχεδιασμούς της Διεύθυνσης Καθαριότητας είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την περισυλλογή των χιλιάδων εγκαταλελειμμένων οχημάτων, εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης. Το επόμενο διάστημα, λήγει η σύμβαση που είχε υπογράψει η προηγούμενη διοίκηση με ιδιωτική εταιρεία, η οποία είχε αναλάβει να απομακρύνει τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα. «Με τη λήξη της, θα ξεκινήσουμε καινούργια σύμβαση και θα αυξήσουμε τον αριθμό των οχημάτων που απομακρύνουμε» τονίζει ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας και σημειώνει πως η παρούσα σύμβαση προβλέπει την απομάκρυνση 250 οχημάτων το χρόνο, ενώ η νέα, 350.
Σημειώνεται, πως πέρα από τις θέσεις στάθμευσης τις οποίες καταλαμβάνουν αυτά τα οχήματα, αποτελούν και εστίες μόλυνσης. Όπως εξηγεί ο κ. Ζεϊμπέκης, όταν παραδίδουν οι δημότες τις πινακίδες, απαλλάσσονται μεν από τα τέλη κυκλοφορίας, ωστόσο το όχημα πρέπει να βρίσκεται σε ιδιωτικό χώρο – πάρκινγκ ή σε συγκεκριμένο σημείο που θα δηλώσουν, αλλά όχι στον δρόμο.
Μηχανάκια και τρέιλερ σε πεζοδρόμια
Παράλληλα, ο δήμος Θεσσαλονίκης αναζητά τρόπους ώστε να μπορεί να απομακρύνει και εγκαταλελειμμένες μοτοσυκλέτες και τρέιλερ, τα οποία εντοπίζονται κυρίως πάνω σε πεζοδρόμια και δημιουργούν τεράστια προβλήματα στην κυκλοφορία των πεζών αλλά και σε ανθρώπους με αναπηρίες, αφού αρκετά βρίσκονται πλησίον σε ράμπες. Το πρόβλημα ωστόσο, όπως τονίζει ο κ. Ζεϊμπέκης, είναι ότι «σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο δεν μπορούμε να τα απομακρύνουμε. Με τον δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα, ενημερώσαμε για το πρόβλημα τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον υπουργό Εσωτερικών Τάκη Θεωδορικάκο που βρέθηκαν τις προηγούμενες μέρες στη Θεσσαλονίκη και ανέφεραν ότι θα προχωρήσουν σε σχετική τροπολογία, ούτως ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί στην αποκομιδή και να μπορέσουμε να κινηθούμε νόμιμα», σημειώνει.
Τα οχήματα που θεωρούνται εγκαταλελειμμένα
Αναλυτικά, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του δήμου Θεσσαλονίκης, τα εγκαταλειμμένα οχήματα εντοπίζονται είτε από υπαλλήλους της Καθαριότητας ή μετά από καταγγελία δημότη, η οποία μπορεί να γίνει τηλεφωνικά στο Γραφείο Αποκομιδής τηλέφωνο: 195 ή στο 2310 494420. Για να θεωρηθεί ένα όχημα εγκαταλειμμένο θα πρέπει να πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις που αναφέρονται στο Π.Δ. 116/5-3-2004:
α) Να εγκαταλείπεται σε δημόσιους, δημοτικούς ή κοινοτικούς δρόμους στους οποίους απαγορεύεται η στάθμευση για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 30 ημέρες
β) Να εγκαταλείπεται σε άλλους δημόσιους, δημοτικούς ή κοινοτικούς ή λιμενικούς κοινόχρηστους ή μη χώρους και οδούς για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 90 ημέρες και χωρίς την άδεια της αρμόδιας Υπηρεσίας ή Αρχής.
γ) Να εγκαταλείπεται σε ιδιωτικούς χώρους χωρίς προηγούμενη συγκατάθεση του κυρίου ή νομέα του χώρου κατά δήλωση του.
δ) Να αποτελεί γενικά κίνδυνο για το περιβάλλον, την υγεία και την ασφάλεια των κατοίκων, καθώς και για τη δημόσια ή ιδιωτική περιουσία, ιδίως όταν λόγω της καταστάσεως που βρίσκεται, δεν δύναται να ανταποκριθεί στον σκοπό για τον οποίο προορίζεται.
Μετά τον εντοπισμό του εγκαταλειμμένου οχήματος, επικολλάται ειδικό υπηρεσιακό αυτοκόλλητο έγγραφο σε εμφανές σημείο του, προς ειδοποίηση του κατόχου του, ώστε αυτός να το απομακρύνει σε διάστημα 45 ημερών από την ειδοποίηση.
Αν τα οχήματα φέρουν πινακίδες, αναζητείται ο ιδιοκτήτης μέσω των Υπηρεσιών Ασφάλειας, επικολλάται ειδικό υπηρεσιακό αυτοκόλλητο έγγραφο για την απομάκρυνση του οχήματος και αποστέλλεται σχετική επιστολή στον ιδιοκτήτη. Μετά την παρέλευση 45 ημερών και εφόσον η Υπηρεσία έχει λάβει απάντηση από τις παραπάνω Υπηρεσίες Ασφαλείας υποχρεούται να το περισυλλέξει και το μεταφέρει στις εγκαταστάσεις της εταιρίας που έχει ορισθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ ως σύστημα διαχείρισης εγκαταλειμμένων οχημάτων. Ο ιδιοκτήτης μπορεί να ζητήσει την επιστροφή του, καταβάλλοντας τα έξοδα για τη μεταφορά.