Η πανδημία του κορωνοιού έφερε καταιγισμό αλλαγών και μάλιστα παγκόσμιας κλίμακας. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι μια τακτική ιδιαίτερα διαδεδομένη στο εξωτερικό αλλά και στη χώρα μας ιδιαίτερα στα με. Ωστόσο, ο φονικό ιός ενίσχυσε περισσότερο από όσο ποτέ την εν λόγω μέθοδο εκπαίδευσης. Τα πανεπιστήμια και οι σχολές, δημόσιες και ιδιωτικές αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο με απόφαση της κυβέρνησης στο πλαίσιο αναχαίτισης της διασποράς του ιού στη χώρα. Έτσι, οι ιθύνοντες κατέφυγαν στην τηλεκπαίδευση ή αλλιώς στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Μια κάμερα και ένα μικρόφωνο εισέβαλε στη ζωή των φοιτητών, η οποία στο εξής άλλαξε άρδην, καθώς αντικαταστάθηκε από τον παραδοσιακό τρόπο παρουσίας του φοιτητή στην αίθουσα διδασκαλίας με τον σύγχρονο τρόπο αυτό της εκπαίδευσης μέσω μιας οθόνης του υπολογιστή. Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα πλέον να παρακολουθούν τα μαθήματά τους από τα σπίτια τους με σύγχρονη ή ασύγχρονη τηλεκπαίδευση. Τα εξ αποστάσεως μαθήματα αποτέλεσαν κατά τη διάρκεια αναστολής λειτουργίας των ΑΕΙ ασφαλή λύση ώστε να μην χάνεται διδακτικός χρόνος με αποτέλεσμα κάτι που θα στοίχιζε αρκετά κατά την ολοκλήρωση του εξαμήνου.
Πως “λειτούργησε” όμως η τηλεκπαίδευση εν μέσω κορωνοϊού;
Η εντυπωσιακά μεγάλη συμμετοχή είναι το πρώτο θετικό στοιχείο της επιτυχίας, σύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας ” Καθημερινή”. Ειδικότερα, σημειώνονται τα εξής στοιχεία του υπουργείου Παιδείας:
- το 96,35% των προπτυχιακών μαθημάτων παραδόθηκε μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που σε ορισμένα ΑΕΙ αγγίζει το 99,7%.
- Σε ίδρυμα έχει καταγραφεί μάθημα με συμμετοχή του 99% των εγγεγραμμένων φοιτητών.
- Το υπόλοιπο 3,65% αφορά σε μαθήματα αμιγώς εργαστηριακού ή κλινικού χαρακτήρα, των οποίων ξεκίνησε η διά ζώσης διδασκαλία στις 25 Μαΐου.
«Η τηλεκπαίδευση στο ΕΜΠ πήγε καλά. Πρωτόγνωρη για την πλειονότητα των διδασκόντων, άλλοι χρειάστηκε να καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια και υπό πίεση χρόνου, άλλοι είχαν συγκριτικά μεγάλη άνεση. Για τους φοιτητές, η εξοικείωση στη χρήση των ψηφιακών μέσων έδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα της γρήγορης προσαρμογής και της αποδοτικής διαχείρισης», τόνισε, μιλώντας στην «Καθημερινή», ο πρύτανης του ΕΜΠ Ανδρέας Μπουντουβής. «Δίδαξα κι εγώ ο ίδιος μάθημα υποχρεωτικό στη Σχολή Χημικών Μηχανικών, δύο δίωρα τη βδομάδα και μάλιστα νωρίς το πρωί. Από αριθμητικής πλευράς, η συμμετοχή πολύ ικανοποιητική σε σύγκριση με τα δεδομένα της παρακολούθησης στο αμφιθέατρο, αλλά η ψηφιακή “μάσκα” μου περιόρισε την ευχαρίστηση της ζωντανής αμφίδρομης αλληλεπίδρασης. Πρώτη φορά, στα 30 χρόνια που διδάσκω, δεν πρόλαβα να γνωρίσω τα πρόσωπα των φοιτητών μου. Και πρώτη φορά βιντεοσκόπησα τις διαλέξεις μου ζωντανά και στο replay διαπίστωσα ότι πρέπει να είμαι πιο προσεκτικός… Δεν τελείωσε η αποτίμηση της τηλεκπαίδευσης. Η εμπειρία πολλαπλά χρήσιμη. Εύχομαι το φθινόπωρο να είναι αλλιώς», προσθέτει ο ίδιος.
Τα θετικά της τηλεκπαίδευσης αναδεικνύει ο πρόεδρος του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
«Στην αρχή υπήρξαν, εύλογα, τεχνικές δυσκολίες. Όμως, στην πορεία υπήρξε μία ιδιαίτερη δυναμική κατά τη διάρκεια του τηλε-μαθήματος», τόνισε στην «Καθημερινή» ο Διομήδης Σπινέλλης, πρόεδρος του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. «Στην ψηφιακή τάξη η συμμετοχή μπορεί να είναι πιο οργανωμένη και πιο μεγάλη. Για παράδειγμα, εάν ήθελε κάποιος να με διακόψει μπορούσε να υποβάλει μία ερώτηση την οποία έβλεπα και απαντούσα. Επίσης, οι φοιτητές μπορούσαν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με τα γνωστά σύμβολα emoji (ιδεογράμματα – φατσούλες). Στο αμφιθέατρο δεν γνωρίζει ο καθηγητής τον λόγο της διακοπής. Από την άλλη, εκεί ο καθηγητής μπορεί να διακρίνει ποιος φοιτητής καταλαβαίνει το μάθημα, ποιος ενθουσιάζεται, ποιος βαριέται», προσθέτει.
«Ακόμα, φοιτητές οι οποίοι είχαν ολοκληρώσει τον βασικό κύκλο σπουδών τους αλλά χρωστούν μερικά μαθήματα, μπόρεσαν ξανά να παρακολουθούν τα υπολειπόμενα αυτά μαθήματα από τον μόνιμο τόπο κατοικίας τους», παρατηρεί στην «Κ» ο Βασίλης Αποστολόπουλος, φοιτητής στο Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Μάλιστα, παραθέτει τα οφέλη της τηλεκπαίδευσης για τους φοιτητές (π.χ. εξοικονόμηση ενοικίων κ.λπ.). Όπως εκτιμά, «η τηλεκπαίδευση ήρθε για να μείνει. Μιλάω για την κατ’ επιλογήν, συμπληρωματική εφαρμογή της. Μιλάω για μια εξ ολοκλήρου νέα προσθήκη στη μέχρι τώρα πανεπιστημιακή μας εμπειρία, με τις διαλέξεις να παραδίδονται κανονικά ενώ ταυτόχρονα θα εκπέμπονται και σε ζωντανή μετάδοση, για όλους τους ενδιαφερόμενους φοιτητές».
Επισημαίνεται ότι η εξεταστική περίοδος θα αρχίσει με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας των μαθημάτων και θα διαρκέσει έως το τέλος Ιουλίου, ανάλογα με το ΑΕΙ. Μέχρι τώρα οι Σύγκλητοι των ΑΕΙ έχουν συνεδριάσει ορίζοντας για τους καθηγητές το πλαίσιο οργάνωσης των εξετάσεων, ενώ στην περίπτωση που οι εξετάσεις πραγματοποιηθούν διά ζώσης, θα πρέπει να ακολουθηθούν οι συγκεκριμένες οδηγίες της Επιτροπής του ΕΟΔΥ, που έχουν κοινοποιηθεί στα πανεπιστήμια.