Ένα ταξίδι στην Αργεντινή πριν από αρκετά χρόνια έφερε την ιδέα στον επιχειρηματία Μπλέικ Μικόσκι να λανσάρει στην αγορά υποδήματα για όλους. Σύμφωνα με όσα έχουν γραφτεί, ο Μπλέικ εμπνεύστηκε την εταιρεία όταν είδε παιδιά ξυπόλητα στους δρόμους. Ενώ ένα σχέδιο παπουτσιών του τράβηξε το βλέμμα και τότε του καρφώθηκε η ιδέα για την δημιουργία υποδημάτων που θα ήταν προσιτά σε όλους. Η εταιρεία του αρχικά ονομάστηκε Shoes For Tomorrow και στη συνέχεια Tomorrow’s Shoes κάτι που για συντομία έγινε: TOMS.
Ένας Μπλέικ και όχι ένας ΤΟΜ ήταν πίσω από το συγκεκριμένο brand που πολύ γρήγορα γίνονταν ανάρπαστο από τους καταναλωτές. Οι εσπαντρίγιες το καθημερινό παπούτσι που επιλέγουν πάρα πολλοί Αργεντίνοι για την καθημερινότητά τους ήταν αυτό που μαγνήτισε το βλέμμα του Μικόσκι και με τη βοήθεια ενός τοπικού κατασκευαστή παπουτσιών άρχισε να πουλά τα TOMS κάνοντας μέχρι και αστέρες του Χόλυγουντ να τα λατρέψουν. Όπως αναφέρει το businessinsider Τα TOMS χαρακτηρίστηκαν η ναυαρχίδα της εταιρείας που ξεκίνησε το 2006 και ήταν για παράδειγμα ότι τα air jordan για τη Nike ή η 911 για την Porsche. Όσοι αγόραζαν τα παπούτσια γνώριζαν και για το κοινωνικό έργο της εταιρείας και τις φιλανθρωπικές της δράσης οπότε δεν είχαν στην αρχή να πληρώσουν και 78 δολάρια για ένα ζευγάρι.
Η αρχή του τέλους μέχρι την χρεοκοπία ξεκίνησε όταν η εταιρεία δεν ανανέωσε το σχεδιασμό των προϊόντων της με αποτέλεσμα το ίδιο brand να παραμένει στα ράφια με τους καταναλωτές να μην δίνουν πλέον και τόσο σημασία. Σημαντικό επίσης ήταν το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα παπούτσια ήταν πάρα πολύ εύκολο για να αντιγραφούν και να πωληθούν σε πολύ καλύτερες τιμές από τα 78 δολάρια. Όπως αναφέρει το businessinsider αυτό έκανε τους καταναλωτές να αναρωτηθούν αν πραγματικά αξίζουν τα χρήματά τους τα TOMS.
Βλέποντας την πτώση οι ιθύνοντες επέκτειναν τη σειρά προϊόντων αλλά οι καταναλωτές δεν μπορούσαν να στρέψουν την προσοχή τους σε κάτι άλλο πέρα από το κλασσικό παπούτσι. Ακόμη και το φιλανθρωπικό κομμάτι της εταιρείας αν και ήταν καινοτόμο όταν κυκλοφόρησε στη συνέχεια “βάλτωσε” ενώ κάθε ανταγωνιστική εταιρεία είχε και κάτι παρόμοιο. Οι άνθρωποι άρχισαν επίσης να αναρωτιούνται αν οι δωρεές παπουτσιών TOMS βοηθούσαν πραγματικά κάποιον. Μάλιστα, φάνηκε έπειτα από έρευνα της εταιρείας ότι το πρόγραμμα της τελικά δεν ήταν και πολύ σημαντικό.
Ακόμη και τα άλλα προϊόντα, όπως γυαλιά ηλίου και η παραγωγή καφέ στα οποία προχώρησε η εταιρεία δεν έφεραν ικανοποιητικά αποτελέσματα. Ο δανεισμός των 300 εκατομμυρίων δολαρίων και η μεγάλη πτώση σε πωλήσει και έσοδα έβαλαν μια ομάδα πιστωτών να αναλάβει στα τέλη του 2019 τα ηνία της εταιρείας ως αντάλλαγμα την ελάφρυνση του χρέους.