Ελλάδα

Κορωνοϊός σούπερ μάρκετ: Αυτά είναι τα προϊόντα που φεύγουν από τα ράφια

Κορωνοϊός σούπερ μάρκετ: Ηανησυχία που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός έχει εκτοξεύσει τις πωλήσεις συγκεκριμένων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ.

Κορωνοϊός σούπερ μάρκετ: Αποκαλυπτική είναι έρευνα της Nielsen για τα προϊόντα που καταγράφουν ραγδαία αύξηση πωλήσεων εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού. Σε βασικές κατηγορίες σημειώνεται άλμα πάνω από 200%, με χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις τα απορρυπαντικά, τα αντιβακτηριακά μαντηλάκια και τα τζελ (πάνω από 700%), καθώς και το ρύζι, τα μακαρόνια, τα όσπρια και το γάλα.

Η ζήτηση αυξήθηκε την εβδομάδα πριν την Καθαρή Δευτέρα, όταν δηλαδή εμφανίστηκε το πρώτο κρούσμα κορωνοϊού στην Ελλάδα και κλιμακώνεται σταδιακά μέχρι και σήμερα.

Η μέτρηση της Nielsen καταγράφει σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε αξία σε πέντε κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα: υγρά καθαριστικά/απολυμαντικά (αύξηση 721%), μαντηλάκια και αντιβακτηριδιακά (αύξηση 709,3%), αντισηπτικά υγρά (αύξηση 495,5%), σαπούνια (αύξηση 204%) και χλωρίνη (αύξηση 85,5%). Αντίστοιχα, στα τρόφιμα το πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι το αλεύρι που παρουσιάζει αύξηση των πωλήσεων σε αξία 141,9% και ακολουθούν τα ζυμαρικά με αύξηση 140,1%, τα όσπρια με αύξηση 136,4%, το ρύζι με αύξηση 126,2% και το γάλα εβαπορέ με αύξηση 90,7%.

Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τις πιο θετικές τάσεις παρουσίασαν οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα οικιακής χρήσης, καθώς και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, οι οποίες κινήθηκαν στο +44,2% και 40,4% αντίστοιχα. Τα τρόφιμα & ποτά στο σύνολό τους αναπτύχθηκαν κατά 23,9%, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα παρουσίασαν επίσης διψήφια τάση στο +15,2%, όπως επίσης και το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ), στο +17%.

Ο φόβος που αυξάνει τον τζίρο στα σούπερ μάρκετ:

Η εξάπλωση του Covid-19 προκαλεί μεγάλες αναταράξεις στην οικονομία. Ωστόσο, κάποιοι κλάδοι βλέπουν τον τζίρο τους να ανεβαίνει με ταχύτατους ρυθμούς. Για παράδειγμα η κατανάλωση σε βασικά είδη σημειώνει σημαντική άνοδο. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας IRI, την εβδομάδα πριν την Καθαρά Δευτέρα αυξήθηκε ο τζίρος κατά 41,8% στα ταχυκίνητα προϊόντα, ήτοι σε προϊόντα καθημερινά και φθηνά, όπως κονσέρβες, βιταμίνες, χαρτιά υγείας κ.α.

Αντίθετα, πτώση του τζίρου καταγράφεται στα εμπορικά καταστήματα ειδών ένδυσης υπόδησης και οικιακού εξοπλισμού. Υπενθυμίζεται πως στην Αυστραλία σημειώθηκε σημαντική έλλειψη σε χαρτιά υγείας. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Woolwarths αποφάσισε να θέσει ως όριο τα τέσσερα πακέτα ανά άτομο, προκειμένου να δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερους πελάτες να έχουν πρόσβαση σε χαρτί υγείας, καθώς τα ράφια των σούπερ μάρκετ αδειάζουν. Την ίδια ώρα, και οι αρχές της χώρας παρενέβησαν, καλώντας τους πολίτες να σταματήσουν τέτοιες αγορές που αποδίδονται στον πανικό.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του BBC ο «πανικός του χαρτιού υγείας» έχει εμφανιστεί σε Σιγκαπούρη, Ιαπωνία, Χονγκ Κονγκ αλλά και στις ΗΠΑ. Ψυχολόγοι κάνουν λόγο για μια παράλογη κίνηση που τροφοδοτείται από εικόνες που μεταδίδουν τα τηλεοπτικά μέσα. Καθηγήτρια από το Πανεπιστήμιο Griffith δήλωσε: «Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι πως όταν 50 πακέτα ρολών χαρτιού υγείας εξαφανίζονται από τα ράφια, το παρατηρείτε πραγματικά επειδή πιάνουν πολύ χώρο».