Κορωνοϊός αεροπορικές εταιρείες: Η μείωση της ζήτησης που έχει προκληθεί από τη διάδοση της επιδημίας του κοροναϊού έχει αναγκάσει πολλές ευρωπαϊκές αερογραμμές να μειώσουν τα δρομολόγιά τους και να λάβουν μέτρα εξοικονόμησης των εξόδων τους. Ένα μήνα μετά τη ματαίωση μεγάλου μέρους των πτήσεων προς την Κίνα, απ’ όπου ξεκίνησε η επιδημία, η αύξηση των κρουσμάτων στην Ιταλία (655 έως σήμερα), καθώς κι η εξάπλωση της νόσου στην υπόλοιπη Ευρώπη, εμπνέει ανησυχίες.
Ήδη, η βρετανική εταιρεία EasyJet ανακοίνωσε σήμερα πως ματαιώνει πτήσεις και πως προγραμματίζει να μην πραγματοποιήσει περίπου 500 μεταξύ 13-31 Μαρτίου, κυρίως προς κι από την Ιταλία. «Οι 500 αυτές πτήσεις αντιστοιχούν στο 11% των πτήσεων (προς κι από την Ιταλία) για τον Μάιο κι ένα μικρό ποσοστό» του αριθμού των πτήσεων του δικτύου της εταιρείας, τόνισε η διεύθυνσή της στο Γαλλικό Πρακτορείο. Ο όμιλος IAG, ιδιοκτήτης των British Airways και Iberia, επίσης ανακοίνωσε πως ακυρώνει πτήσεις προς το Μιλάνο και θα μειώσει εντός των προσεχών ημερών και την εξυπηρέτηση της χώρας.
Η British Airways πραγματοποιεί καθημερινά δέκα δρομολόγια από το Λονδίνο προς το Μιλάνο.
Η γαλλική αεροπορική εταιρεία Air France ανακοίνωσε μία «ελαφρά τροποποίηση του προγράμματός της» για κάποιες από τις πτήσεις προς το Μιλάνο, τη Βερόνα και τη Βενετία, οι οποίες «θα συγχωνευθούν». Επί παραδείγματι, μία από τις πέντε καθημερινές της πτήσεις προς Βενετία θα ακυρωθεί κι οι επιβάτες της θα ενσωματωθούν στις άλλες, τόνισε η εταιρεία, προσθέτοντας πως «δεν έχει ληφθεί κάπποια απόφαση» για το τι μέλλει γενέσθαι μετά το παρόν Σαββατοκύριακο.
Από την πλευρά της, η Brussels Airlines, θα μειώσει κατά 30% τις πτήσεις της προς Μιλάνο, Ρώμη, Βενετία και Μπολόνια για τις επόμενες δύο εβδομάδες (2-14 Μαρτίου), διαπιστώνοντας «μία γενικότερη αρνητική τάση στις κρατήσεις προς όλους τους ευρωπαϊκούς προορισμούς, αλλά ο πλέον πληττόμενος από αυτούς είναι η Βόρειος Ιταλία». Και η ουγγρική χαμηλού κόστους εταιρεία Wizz Air, που έχει πολλές από τις βάσεις της στην Πολωνία, θα μειώσει κατά 60% τις πτήσεις της στην Ιταλία από τη Βαρσοβία και άλλες πέντε πολωνικές πόλεις «δεδομένης της πτώσεως του ενδιαφέροντος για τους προορισμούς αυτούς».
Το στοίχημα της θερινής περιόδου
Οι επιπτώσεις της επιδημίας στην εναέρια κυκλοφορία έχει αναγκάσει τις αεροπορικές εταιρείες, των οποίων οι μετοχές στα Χρηματιστήρια έχουν κατακρημνισθεί, να εφαρμόζουν μέτρα εξοικονόμησης. Η EasyJet ανακοίνωσε σήμερα πάγωμα των προσλήψεων, των μισθών και των προαγωγών, μείωση των λειτουργικών δαπανών, ενώ θα προωθήσει «άδειες άνευ αποδοχών» για το προσωπικό της.
Ο γενικός διευθυντής της IAG Γουΐλι Γουάλς επίσης ανακοίνωσε μέτρα εξοικονόμησης, τα οποία δεν προσδιώρισε, ενώ δεν θέλησε να ανακοινώσει τις προβλέψεις για τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2020 λόγω της επιδημίας. Ο επικεφαλής της Finnair Τόπι Μάνερ προειδοποίησε πως τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας το 2020 αναμένονται «σημαντικά απισχνασμένα» εν σχέσει με το προηγούμενο έτος. Όπως δήλωσε, εάν μέχρι σήμερα οι συνέπειες είναι «περιορισμένες», όμως «διαπιστώνουμε μία αρνητική επίπτωση στη ζήτηση. Είναι δύσκολο να προβλέψουμε πώς πρόκειται να εξελιχθεί η κατάσταση στους επόμενους μήνες».
Επικαλούμενος τον «πολύ σημαντικό» αντίκτυπο της επιδημίας στα έσοδα της KLM, ο επικεφαλής του ολλανδικού αερομεταφορέα Έρικ Σβελχάιμ κάλεσε το προσωπικό «να μειώσει στο ελάχιστο επίπεδο τα κόστη ώστε να είναι εγγυημένη η ασφάλεια των επιχειρήσεων» της εταιρείας κι ανακοίνωσε μία σειρά μέτρων για μείωση των δαπανών. Το ίδιο έπραξε κι ο έτερος πυλώνας του ομίλου KLM-Air France, που ανακοίνωσε πως οι απώλειές της μόνον από την ακύρωση των πτήσεων προς την Κίνα από τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο θα είναι μεταξύ 150 και 200 εκατ. ευρώ.
Πάγωμα των προσλήψεων ανακοίνωσε την Τετάρτη και η Lufthansa, ενώ θα εφαρμόσει το μέτρο της άδειας άνευ αποδοχών για το προσωπικό της. Πλέον ο κίνδυνος για τις επιπτώσεις της επιδημίας μεταφέρεται στην κρίσιμη για τα έσοδα των αερογραμμών θερινή περίοδο, οπότε οι πτήσεις είναι ασφυκτικά γεμάτες από ταξιδιώτες που αναζητούν τον ήλιο του Νότου. «Η θερινή περίοδος ενδέχεται να εκμηδενισθεί εάν η κατάσταση επιδεινωθεί στην Ιταλία κι εάν υπάρξει άνοδος των κρουσμάτων στη Γαλλία. Βλέπουμε ήδη πως οι επιχειρήσεις έχουν μειώσει τα ταξίδια των εργαζομένων τους και των εμπορικών αντιπροσώπων τους προκειμένου να προστατεύσουν το προσωπικό τους», διαπιστώνει ο Νιλ Γουΐλσον, αναλυτής της Markets.com.