Tesla ηλεκτροκίνητη εθνική οδός: Ένα μεγαλειωδες project αναμένεται από την κορυφαία αμερικανική εταιρεία Tesla, ένα project του Elon Musk. Ειδικότερα, έπειτα από χρόνιες συζητήσεις, η χώρα μας βρίσκεται πολύ κοντά στο μεγάλο βήμα, αυτό της ηλεκτροκίνησης µε την πιθανότητα η χώρα µας να µπει τάχιστα στις µεγάλες «ηλεκτρικές λεωφόρους» της Ευρώπης. Συγκεκριµένα, σύµφωνα με το «Εθνος της Κυριακής», η αµερικανική αυτοκινητοβιοµηχανία έχει συµπεριλάβει σηµαντικό µέρος των ελληνικών εθνικών οδών σε ένα mega project που αναπτύσσει και το οποίο αφορά την εγκατάσταση ταχυφορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η διαδροµή θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη Νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα, από την Πάτρα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, µέχρι την Αλεξανδρούπολη και θα καταλήγει στην Ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη. Συγκεκριμένα η συνολική ευρωπαϊκή διαδροµή Πορτογαλία – Τουρκία αριθµεί περί τα 4.800 χιλιόµετρα, στην οποία προβλέπεται να εγκατασταθούν συνολικά 1.500 φορτιστές, σε περίπου 250 σηµεία φόρτισης. Το σύνολο της επένδυσης για τους 1.500 σταθµούς ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδροµή θα φτάσει τα 60 µε 70 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η ελληνική διαδροµή, εάν τελικά ευοδωθεί, θα κυµανθεί στα επίπεδα των 10 εκατομμύρια ευρώ.
Για το λόγο αυτό στελέχη της Tesla βρίσκονται αυτές τις ηµέρες στην Αθήνα πραγματοποιώντας συναντήσεις µε κυβερνητικούς παράγοντες, και µε ρυθµιστικές και διαχειριστικές Αρχές. Το κυριότερο όµως που θέλουν να διαπιστώσουν τα στελέχη της αµερικανικής εταιρείας είναι εάν θα έχουν ταχεία αδειοδότηση και, συνολικά, εάν το θεσµικό πλαίσιο θα τους διευκολύνει ή θα τους δηµιουργήσει εµπόδια. Επιπλέον ο Elon Musk έχει την άποψη ότι όσο γρηγορότερα «καταλάβει» τους διεθνείς αυτοκινητόδροµους µε τους δικούς του ταχυφορτιστές, τόσο µεγαλύτερη θα είναι η εξάρτηση των καταναλωτών από τα δικά του οχήµατα, ο λόγος για τη δηµιουργία υπερεθνικών διαδροµών εξοπλισµένων µε έξυπνους ταχυφορτιστές.
Τα οφέλη του project
Από κυβερνητικής πλευράς δηλώνεται ότι υπάρχει κάθε θετική πρόθεση να διευκολυνθεί η επένδυση της Tesla για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι το να συµπεριληφθεί η Ελλάδα σε µια τέτοια διαδροµή έχει τα αυτονόητα οικονοµικά πλεονεκτήµατα (τουρισµός, εµπόριο κ.ά.). Ο δεύτερος είναι ότι η χώρα µας υποχρεώνεται να ακολουθήσει ένα µεγάλο project ηλεκτροκίνησης και να µπει γρήγορα σε µια κατεύθυνση που είναι επιθυµητή και η οποία αποτελεί επίσης στόχο της ευρωπαϊκής οικονοµίας.
Υπό αυτήν την έννοια, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο έχει την ευθύνη για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, επιδιώκει να πείσει τα στελέχη της Tesla να δώσουν το πράσινο φως για την ένταξη της ελληνικής διαδροµής στο project. «Ηδη οι συζητήσεις είναι προχωρηµένες και έχουµε δώσει πρακτικές λύσεις αλλά και τη διαβεβαίωση ότι θα κινηθούµε γρήγορα και αποφασιστικά» υπογραµµίζουν κύκλοι του ΥΠΕΝ, σηµειώνοντας µε νόηµα ότι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι από τους βασικούς στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίµα (ΕΣΕΚ), το οποίο έχει καταρτίσει και υποβάλει στις Βρυξέλλες η χώρα µας.
Πράγµατι, το ΕΣΕΚ έχει θέσει υψηλούς στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα µας, προβλέποντας ότι µέχρι το 2030 το ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα που θα ταξινοµούνται θα είναι ηλεκτρικό. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ενέργειας, υπό την ευθύνη της γενικής γραµµατέως Αλεξάνδρας Σδούκου, εκπονεί το νέο σχέδιο -οδικό χάρτη- για την επίτευξη του στόχου διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30%. Το σχέδιο που αναµένεται να παρουσιαστεί τους επόµενους µήνες θα περιλαµβάνει µια σειρά τεχνικών θεµάτων, όπως ανάπτυξη δικτύου φορτιστών, ενισχύσεις του δικτύου ηλεκτρισµού, και θα επεκτείνεται σε ζητήµατα κινήτρων, αξιοποίησης κοινοτικών πόρων και επιδοτήσεων. Σήµερα το µερίδιο των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι µικρότερο του 1%, ενώ αξίζει να σηµειωθεί ότι η ίδια η Tesla εµφανίζεται να έχει πουλήσει στη χώρα µας µόλις τρία αυτοκίνητα.
Επιφυλακτικότητα λόγω “κακών αναμνήσεων”
Σύµφωνα µε ορισµένες πηγές η επιφυλακτικότητα που δείχνει η Tesla σχετικά µε το πόσο γρήγορα θα υπάρξουν εξελίξεις πηγάζει από το 2012, όταν η εταιρεία διερεύνησε την προοπτική να στήσει στην Ελλάδα τη µονάδα παραγωγής αυτοκινήτων της για την Ευρώπη. Πέραν της οικονοµικής κρίσης που βρισκόταν σε εξέλιξη, στελέχη της εταιρείας διαπίστωσαν ότι οι αδειοδοτήσεις και οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις δεν είναι µια εύκολη υπόθεση στη χώρα µας, µε αποτέλεσµα να επιλέξουν το Tillburg της Ολλανδίας, όπου και τελικά δηµιουργήθηκε η πρώτη ευρωπαϊκή γραµµή συναρµολόγησης.