Οικονομία

Πενταψήφια νούμερα χρεώσεις: Ποια τα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του προβλήματος

Πενταψήφια νούμερα χρεώσεις: Ολοένα και πληθαίνουν οι καταγγελίες που αφορούν χρεωμένα μηνύματα, με τη κυβέρνηση να αναζητά τρόπο για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Πενταψήφια νούμερα χρεώσεις: Μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος, το οποίο έχει προκύψει με χρεώσεις από εταιρείες που διαχειρίζονται τα πενταψήφια νούμερα παροχής πολυμεσικών υπηρεσιών, σχεδιάζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Σύμφωνα με δημοσίευμα του “Έθνους της Κυριακής”, έχει υπάρξει βροχή καταγγελιών συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας για χρεώσεις υπηρεσιών, για την παροχή των οποίων δεν είχαν συναινέσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι σημειώνεται εκρηκτική αύξηση χρόνο με τον χρόνο στις καταγγελίες που αφορούν χρεωμένα μηνύματα από τέτοιου είδους πενταψήφια νούμερα. Μία από τις αλλαγές που εξετάζονται, έπειτα και από πρόταση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, είναι η εκ των προτέρων φραγή των πενταψήφιων αριθμών τουλάχιστον στα κινητά που είναι δηλωμένα για χρήση από ανηλίκους.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αυτό που θα απαιτηθεί με αυστηρότερο τρόπο είναι η υποχρεωτική αποστολή γραπτού μηνύματος, στο οποίο θα ζητείται σαφώς η συναίνεση του χρήστη, ενώ θα υπάρχει ξεκάθαρη ενημέρωση για την προβλεπόμενη χρέωση.

Οι πρώτες αλλαγές θα έρθουν με την επικαιροποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για τις λεγόμενες Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης, η οποία αναμένεται μέσα στον επόμενο μήνα, ενώ ριζική τροποποίηση του Κανονισμού αναμένεται την προσεχή άνοιξη.

Οι αναφορές στον Συνήγορο του Καταναλωτή αυξήθηκαν κατά 80% την τελευταία χρονιά, ενώ αντίστοιχες καταγγελίες φτάνουν συχνά και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), ακόμα και στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι όχι μόνο ο ισχύων κανονισμός είναι σχετικά χαλαρός και παρωχημένος, αλλά εφαρμόζεται και ελλιπώς, δεδομένου ότι σχεδόν ποτέ δεν εφαρμόζεται η προβλεπόμενη ανάκληση αδειών λειτουργίας τέτοιων εταιρειών, παρά τις καταγγελίες που βαρύνουν ορισμένες εξ αυτών.

Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, από το σύνολο των 12.000 αναφορών που έφτασαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή το 2019, οι 567 αφορούσαν αδικαιολόγητες χρεώσεις από υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης. Κι αν ο αριθμός των καταγγελιών φαντάζει σχετικά μικρός αναφορικά με το σύνολο, η τάση που δείχνει είναι αυτή μιας ραγδαίας ανόδου, δεδομένου ότι οι αντίστοιχες καταγγελίες μόλις έναν χρόνο πριν ήταν 314, ενώ το 2015 ήταν μόλις 46.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στις Ανεξάρτητες Αρχές φτάνει μόνο ένα μικρό ποσοστό καταγγελιών συγκριτικά με τον αριθμό των συνδρομητών που έχουν βιώσει αντίστοιχα περιστατικά. Συνηθέστερος λόγος, όπως εξηγεί στο «Έθνος της Κυριακής» ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, είναι το γεγονός ότι πολλοί συνδρομητές δεν το αντιλαμβάνονται, καθώς πρόκειται για ποσά 15 ή 20 ευρώ.

Αν δεν ελέγξεις τον αναλυτικό λογαριασμό σου, μπορεί να μη γίνει αντιληπτή η αιτία τους και να αποδοθεί σε μεγαλύτερη χρήση του κινητού. Αλλά ακόμα και αν ο χρήστης αντιληφθεί μια αδικαιολόγητη χρέωση αυτού του μεγέθους, σχεδόν ποτέ δεν επιλέγει να κινηθεί νομικά, καθώς τα έξοδά του θα είναι πολλαπλάσια. Αρκετοί είναι και οι τρόποι με τους οποίους παγιδεύονται συνήθως οι χρήστες κινητών τηλεφώνων, καθώς σε πολλές περιπτώσεις αρκεί και μόνο να δεχτούν ένα γραπτό μήνυμα στο κινητό τους, το οποίο τους εγγράφει αυτομάτως σε μία υπηρεσία ακόμα κι αν δεν το ανοίξουν.