Όπως αναφέρει η ίδια η Google, ο παγκόσμιος κολοσσός ετοιμάζεται να αφαιρέσει τα cookies μετά τα αιτήματα των χρηστών για μεγαλύτερο έλεγχο της ιδιωτικότητάς τους. Τα τελευταία χρόνια ζώντας στην εποχή που ανθούν οι χάκερς, οι χρήστες αισθάνονται ευάλωτοι με την ασφάλεια της ιδιωτικότητάς του στο internet και τους λογαριασμούς που ανοίγουν μέσω αυτού σε πλατφόρμες. Έτσι η Google σεβόμενη τα χιλιάδες αιτήματα για έξτρα ασφάλεια ανταποκρίθηκε και καταργεί σταδιακά τα cookies μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Τι είναι τα cookies;
Τα cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου τα οποία αποθηκεύονται στον φυλλομετρητή μας κατά την πλοήγησή μας στο διαδίκτυο. Σκοπός τους είναι να ειδοποιούν τον ιστότοπο που επισκέπτεται ο χρήστης, για την προηγούμενη δραστηριότητά του. Συνήθως περιγράφουν στοιχεία μας, όπως όνομα χρήστη (user name) και συνθηματικό πρόσβασης (password), με σκοπό κατά την επίσκεψή μας στον ίδιο ιστότοπο αργότερα, να μας “θυμάται” και να μην χρειάζεται να κάνουμε login.
Τα cookies μπορεί να προέρχονται από τον ιστότοπο τον οποίο έχουμε επισκεφθεί ή από κάποιον άλλον (third-party cookies), για παράδειγμα μέσω διαφημίσεων. Συνήθως είναι άκακα, έχει όμως αποδειχθεί ότι τα third-party cookies συλλέγουν πληροφορίες για τη συμπεριφορά του κάθε χρήστη στο διαδίκτυο, κάτι που εγείρει σημαντικά ερωτήματα για την ιδιωτικότητα. Αυτό ώθησε την Ε.Ε. και τις Η.Π.Α. να εκδώσουν οδηγίες για τη χρήση τους και την ενημέρωση του χρήστη, για κάθε ιστότοπο που τα χρησιμοποιεί. Υπάρχουν προγράμματα που καθαρίζουν τα κακόβουλα cookies, ενώ αν ο χρήστης επιθυμεί να τα διαγράψει δίνεται αυτή η δυνατότητα μέσα από το φυλλομετρητή ιστοσελίδων.
Ο Justin Schuh, επικεφαλής μηχανικός της Chrome, σημείωσε σε ένα blogpost ότι οι χρήστες απαιτούν μεγαλύτερη ιδιωτικότητα και διαφάνεια, επιλογές και έλεγχο στο πώς τα δεδομένα τους χρησιμοποιούνται. “Είναι ξεκάθαρο πως το οικοσύστημα του διαδικτύου πρέπει να εξελιχθεί ώστε να ανταποκριθεί σε αυτές τις αυξανόμενες ανάγκες” ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η ανάγκη για την κατάργηση των cookies τρίτων αποδεικνύεται κι απ’ την έρευνα επιστημόνων του ΜΙΤ, του University College London και του Πανεπιστημίου του Άαρχους στη Δανία, οι οποίοι προχώρησαν στην ανάλυση πέντε εταιρειών που διαθέτουν πλατφόρμες διαχείρισης συναίνεσης (CMP) για cookies που χρησιμοποιούνται από τις 10.000 μεγαλύτερες ιστοσελίδες του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η έρευνα έδειξε ότι μόνο το 11.8% των ιστοσελίδων συμμορφώνονται με τις ελάχιστες απαιτήσεις της GDPR, ενώ πάνω από τις μισές σελίδες που μελετήθηκαν δεν συμπεριελάμβαναν την επιλογή «απόρριψη όλων». Από τις σελίδες που υπήρχε αυτή η επιλογή, μόνο στο 12.6%, το «απόρριψη όλων» απαιτούσε τον ίδιο ή λιγότερο αριθμό βημάτων με το «αποδοχή όλων».
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο χρήστης χρειάζεται περισσότερη από μισή ώρα για να διαβάσει πώς οι τρίτες εταιρείες χρησιμοποιούν τα δεδομένα του και ακόμα περισσότερο για να διαβάσει την πολιτική τους για την ιδιωτικότητα. «Είναι αστείο και ρεαλιστικά δεν μπορείς να το κάνεις», σημειώνει ο Michael Veale, ένας από τους ερευνητές που συμμετείχαν στην έρευνα.