Υπουργείο Παιδείας: Για τις πρώτες δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης το υπουργείο προγραμματίζει θεσμικές παρεμβάσεις στα πρότυπα – πειραματικά σχολεία και αυτονομία των σχολικών μονάδων, μόνιμους διορισμούς, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, νέα προγράμματα σπουδών, εισαγωγή νέων θεματικών στο σχολικό πρόγραμμα, και καλλιέργεια ψηφιακών και ήπιων δεξιοτήτων. Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αναμένεται νέο θεσμικό πλαίσιο με αλλαγές στον τρόπο χρηματοδότησης των πανεπιστημίων, καθώς το πρώτο νομοθέτημα του 2020 θα περιλαμβάνει τη σύσταση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε δηλώσεις και συνεντεύξεις της επαναλαμβάνει ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου «ξεκινά και πάλι από τα θεμέλια της ψυχοκοινωνικής και παιδαγωγικής ανάπτυξης των παιδιών, την προσχολική εκπαίδευση, με την κατάρτιση νέων Προγραμμάτων Σπουδών». Παράλληλα επειχειρείται αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών «για τη συστηματικότερη καλλιέργεια ψηφιακών και ήπιων δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη και η συνεργατικότητα», ενώ δρομολόγείται «ο εμπλουτισμός του σχολικού προγράμματος με νέες θεματικές, όπως ο εθελοντισμός, η επιχειρηματικότητα, η καταπολέμηση των εξαρτήσεων, η σεξουαλική αγωγή».
«Απώτερος στόχος» υπογραμμίζει η κ. Κεραμέως είναι «να δώσουμε στους μαθητές τα εφόδια για να εμβαθύνουν και να αξιοποιούν καλύτερα την παρεχόμενη γνώση, αλλά και να προσαρμόζονται πιο ευέλικτα στο κοινωνικό περιβάλλον.
Εμβληματική μας δέσμευση η επαναφορά και επέκταση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, σε συνδυασμό με τη δημιουργία πρότυπων επαγγελματικών λυκείων. Οι λοιπές, δομικές και ουσιαστικές, παρεμβάσεις στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα υπηρετούν, μεταξύ άλλων, τη λογική ενίσχυσης της αυτονομίας και εξωστρέφειας των σχολικών μονάδων».
Στο υπουργείο Παιδείας δίνουν επίσης έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό, και επιχειρούν να ολοκληρώσουν μια σειρά διορισμών που σχεδίασε αλλά δεν υλοποίησησε η προγούμενη κυβέρνηση και να ξεκινήσουν ξανά την επομόρφωση των εκπαιδευτικών. Η ίδια η κ. Κεραμέως σε πρόσφατη συνέντευξή της έκανε λόγο για «σταδιακή επανεκκίνηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των δασκάλων και των καθηγητών μετά από 10 και πλέον χρόνια αποτελμάτωσης» και για «κάλυψη πολλών κενών στα σχολεία μέσω διορισμών, τους οποίους άλλοι απλά έταζαν στα λόγια ενώ εμείς τους υλοποιούμε στην πράξη». «Εχοντας ήδη δεσμεύσει τις αναγκαίες πιστώσεις στον Προϋπολογισμό του 2020, δρομολογούμε τον διορισμό 5.250 μόνιμων εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης» σημειώνει η υπουργός Παιδείας.
Αναφερόμενη στα ΑΕΙ, η κ. Κεραμέως τονίζει ότι «με την ολοκλήρωση του διαλόγου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το νέο έτος, δρομολογούμε, επίσης, το νέο θεσμικό πλαίσιο, με έμφαση στην ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, στην αποτελεσματικότερη αξιοποίηση και διεύρυνση των χρηματοδοτικών εργαλείων, καθώς και στην προαγωγή της εξωστρέφειας και των συνεργασιών με ιδρύματα του εξωτερικού. Το πρώτο νομοθέτημα του 2020 για το υπουργείο Παιδείας θα περιλαμβάνει τη σύσταση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, που -μεταξύ άλλων- θα θέτει αντικειμενικά κριτήρια και κριτήρια ποιότητας για την κατανομή των κονδυλίων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, ενώ θα αξιολογεί τμήματα και προγράμματα σπουδών».