Toorbee: Οι Έλληνες που έφτιαξαν μία από τις πιο επιτυχημένες start-up της Κίνας αποκαλύπτουν, στο Pagenews.gr, πως διεισδύει κάποιος στην πιο μεγάλη αγορά του πλανήτη. Η Toorbee, των αδελφών Γιώργου και Νίκου Παπαχρήστου, έστρεψε το βλέμμα στο Πεκίνο και επεκτείνεται συνεχώς σε νέες αγορές, κερδίζοντας ακόμα και διεθνή αεροδρόμια και lounges σε όλο τον κόσμο.
Η ιστορία πίσω από την επιλογή του ονόματος έχει μία αστεία, αλλά και ταυτόχρονα πρακτική πτυχή. Αφού ήρθε η ιδέα, καθορίστηκε ποια θα είναι η δραστηριότητα, ο σκοπός της, στη συνέχεια έπρεπε να την ονομάσουν. Και σκέφτηκαν: να υπάρχουν οι λέξεις “bee” (η εργατική και ακούραστη μέλισσα) και το “tour” (χαρακτηριστικό της δραστηριότητας). Εκείνη την εποχή τα domain σε .com με την λέξη “tour” είχαν $ 2.500 οπότε προτιμήσαμε το www.toorbee.com το οποίο είχε $ 9.50 διότι είναι το business κάνει την διαφορά και όχι το όνομα της επιχείρησης τελικά (για του λόγου το αληθές, Google, Airbnb κ.τ.λ.) .
Για τη δημιουργία της Toorbee χρησιμοποίησαν, αρχικά, ίδια κεφάλαια , ενώ στην πορεία ενισχύθηκε από διεθνείς “angel investors” οι οποίοι πίστεψαν από πολύ νωρίς στο επιχειρηματικό αυτό εγχείρημα΄. Προέρχονται από την Κίνα, τις ΗΠΑ, την Βραζιλία, την Ρωσία, την Ελβετία, την Τσεχία και ένας Έλληνας. Οι θεσμικοί επενδυτές της είναι η Alpha Ventures (το VC της Alpha Bank), το Velocity Partners VC (EIF VC Fund), και τέλος ένα μεγάλο family office του εξωτερικού.
Οι πρώτοι άνθρωποι που μοιράστηκαν την ιδέα τους ήταν δυο Κινέζοι φίλοι τους (οι οποίοι ήταν και οι δύο πρώτοι “angel investors” μας). Ο ένας είναι ο Chief strategy advisor της Baidu (η Κινεζική google) και μια από τις 20 κορυφαίες προσωπικότητες στο Κινέζικο τεχνολογικό περιβάλλον και ο δεύτερος είναι ένας από τους πιο ενεργούς επενδυτές στο κομμάτι του Venture Capital της Κίνας.
Τι έκαναν λοιπόν και η Toorbee πέτυχε;
Δημιούργησαν μία πλατφόρμα που αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ της αυξανόμενης ζήτησης από την Κίνα για τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες με τους παρόχους αυτών στην Ελλάδα και άλλες περιοχές του κόσμου. Κοινώς γεφυρώνει το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στην Ασιατική ζήτηση και την Δυτική προσφορά.
“Η Toorbee εξελίσσεται ταχύτατα”, δηλώνει ο Γιώργος Παπαχρήστος στο Pagenews.gr και συνεχίζει πως με την στρατηγική της θέλει να κάνει τους ευρωπαϊκούς προορισμούς China- ready.
Τί είναι όμως το «China ready»; Ο Κινέζος τουρίστας είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής στον κόσμο και είναι διψασμένος για να καταναλώσει περισσότερο στα ταξίδια του. Αυτό όμως που τον περιορίζει είναι η μεγάλη του ανάγκη για υπηρεσίες οι οποίες παρέχονται και είναι δομημένες σύμφωνα με τα δικά του καταναλωτικά πρότυπα. Έτσι μέσω της Toorbee, όπως μας εξηγεί ο κ. Παπαχρήστος, έχουν πρόσβαση στα κατάλληλα τεχνολογικά μέσα, τα οποία μετατρέπουν τις υπηρεσίες τους σε “China ready”, ώστε να μπορέσουν να έχουν καλύτερη πρόσβαση στο δολάριο του Κινέζου καταναλωτή.
Ο κ. Παπαχρήστος δηλώνει πως μέσα στα Χριστούγεννα, η Toorbee θα ξεκινήσει συνεργασία με την τουρκική εταιρεία TAV (έναν από τους μεγαλύτερους διαχειριστές αεροδρομίων στον κόσμο), που θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία της εταιρείας σε 30 διεθνή αεροδρόμια και 700 lounges σε όλο τον κόσμο. “Ακόμη, μέσα στους επόμενους μήνες θα ανακοινώσουμε νέες συνεργασίες με αλυσίδες ξενοδοχείων, ακτοπλοϊκές εταιρείες και εταιρείες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη”, προσθέτει ο κ .Παπαχρήστος στο Pagenews.gr.
Βασικός στόχος είναι η ευρωπαϊκή αγορά, όπου ήδη πέρσι 12,5 εκατομμυρια Κινέζοι τουρίστες επισκέφτηκαν τις Ευρωπαϊκές χώρες και αναμένεται στα επόμενα χρόνια ο αριθμός αυτός να τριπλασιαστεί.
Αυτήν τη στιγμή, η Toorbee παρέχει υπηρεσίες στην Ελλάδα και σε άλλες δέκα ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία κτλ). και αυτό που τονίζουν οι ιδρυτές της είναι πως ο Κινέζος τουρίστας έχει γίνει πολύ απαιτητικός και επιλεκτικός, ενώ οι εικόνες του χαμηλού κόστους γκρουπ θα φθίνουν συνέχεια. Το σημαντικό είναι να παρέχονται πλέον υπηρεσίες σχεδιασμένες μόνο για αυτόν και σε αυτό τον τομέα τα περιθώρια βελτίωσης είναι πάρα πολύ μεγάλα. Εξάλλου, ο Κινέζος τουρίστας είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής (“spender”) στον κόσμο, ξεπερνώντας τον δεύτερο Αμερικάνο κατά το διπλάσιο.
Πως μπορεί ένας επιχειρηματίας να κατακτήσει την Κίνα
Η εμπειρία των ιδρυτών της Toorbee, είναι πως η Κίνα σε αντίθεση με τον δυτικό κόσμο, λειτουργεί με άλλους όρους λόγω κουλτούρας και δομής της κοινωνίας, και αυτό είναι που την κάνει μια πάρα πολύ δύσκολη αρένα για επιχειρήσεις από την Ευρώπη ή και την Αμερική να μπορέσουν να πετύχουν, όπως αλλού. Η Κίνα είναι κατεξοχήν μια οικονομία του δικτύου, έτσι λοιπόν είναι σημαντικό να αφιερώσει μια επιχείρηση πολύ χρόνο εκεί, ώστε να γνωρίσει καλά το τοπικό περιβάλλον και βέβαια τους κατάλληλους συνεργάτες. Εάν δεν συμβεί αυτό, οι πιθανότητες οποιουδήποτε επιχειρηματικού εγχειρήματος να πετύχει εκεί είναι πολύ χαμηλές.
Επίσης, η Ελλάδα ως προορισμός για τον Κινέζο τουρίστα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, όχι μόνο για τα πανέμορφα τοπία μας αλλά και για την αξιοσημείωτη αρχαία Ελληνική κληρονομιά και κουλτούρα. Από την εμπειρία που μας μεταφέρουν οι ιδρυτές της Toorbee και οι δυο λαοί προερχόμαστε από τους αρχαιότερους πολιτισμούς του κόσμου. Οι περισσότεροι λοιπόν επιζητούν να δουν από κοντά όλους εκείνους τους τόπους και τα μνημεία που αποτέλεσαν την κοιτίδα του δυτικού πολιτισμού.
Προσφάτως, οι ιδρυτές της Toorbee συμμετείχαν στην ελληνική αποστολή στη Σαγκάη όπου ο κ. Παπαχρήστος τονίζει πως η παρουσία τους στην Κίνα είναι από το 2010, “ οπότε το εύρος των επαφών και συνεργασιών μας επεκτείνεται συνεχώς”.
Συμπληρώνει πως “μια νέα κίνηση που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι η εταιρεία μας επελέγη από την Κινεζική Ακαδημία Επιστημών – μέσα από μια πολύ μεγάλη λίστα εταιρειών (βασικά Κινέζικων)- να ανοίξει το νέο γραφείο της στην Σαγκάη σε κτίριο της Ακαδημίας, που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα high-tech σημεία της Κίνας”. Αν και η Toorbee έχει άρωμα Κίνας, οι οικονομικές εξελίξεις απασχολούν όλους τους επιχειρηματίες, με τον κ. Παπαχρήστο να εκτιμά πως το επιχειρηματικό κλίμα έχει σαφέστατα αλλάξει και πως οι προσδοκίες είναι σίγουρα πιο αισιόδοξες. Όπως εξηγεί, αυτό το βλέπει κανείς σε πολλούς τομείς της οικονομίας και θεωρώ ότι με την μείωση τον φόρων, η εικόνα συνολικά της κοινωνίας θα αρχίσει να βελτιώνεται.