Αυστηρά πρόστιμα για τους παραβάτες ιδιοκτήτες ακινήτων που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για την βραχυχρόνια μίσθωση του ακινήτου τους προβλέπει το φορολογικό νομοσχέδιο, τα οποία κυμαίνονται από 5.000 ευρώ έως και 100.000 ευρώ.
Προβλέπεται η δυνατότητα της Φορολογικής Διοίκησης να ζητά εντός προθεσμίας, με έγγραφο ή ηλεκτρονικό αίτημα, από κάθε διαχειριστή ψηφιακής πλατφόρμας, η οποία δραστηριοποιείται στην οικονομία του διαμοιρασμού, ανεξάρτητα από το εάν αυτή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα ή όχι οποιαδήποτε πληροφορία ή στοιχείο σχετικά με πρόσωπα που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα ως πωλητές (ιδιοκτήτες ακινήτων), για τα οποία προκύπτουν ή μπορεί να προκύψουν φορολογικές υποχρεώσεις στην Ελλάδα.
Τα πρόστιμα στην περίπτωση μη συμμόρφωσης μπορούν να ανέλθουν από 30.000 μέχρι και 100.000 ευρώ για τον πάροχο υπηρεσιών διαδικτύου. Για άλλες κατηγορίες, όπως ιδιοκτήτες ακινήτων, φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ενοικιάζουν ακίνητα μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου Aibnb, εφόσον δεν παρέχουν πληροφορίες που τους ζητά η ΑΑΔΕ, προβλέπονται πρόστιμα από 5.000 έως και 30.000 ευρώ.
Το υπουργείο Οικονομικών, μαζί με τους ελέγχους για αδήλωτες ενοικιάσεις Airbnb, αναμένει έσοδα 400-500 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθει πως σχετικά με την χορήγηση έκπτωσης φόρου 40% για δαπάνες που αφορούν την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, το νομοσχέδιο προβλέπει ανώτατο ύψος δαπάνης 16.000 που θα κατανεμηθεί ισόποσα σε 4 χρόνια έναντι 48.000 ευρώ που προέβλεπε το σχέδιο που είχε δοθεί στη διαβούλευση. Παραμένει πάντως η έκπτωση 5% για τους ιδιοκτήτες ακινήτων επί των εισοδημάτων που εισπράττουν από ενοίκια ακόμη και αν κάνουν χρήση της φοροαπαλλαγής για τις επισκευές κατοικιών.
Σχετικά με τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων καθορίζεται νέα διαδικασία για την αναπροσαρμογή και την επέκτασή τους σε νέες περιοχές. Για τον προσδιορισμό των τιμών εκκίνησης λαμβάνονται υπόψη παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά ή μειωτικά την αξία των ακινήτων, όπως ποιότητα κατασκευής, παλαιότητα, θέση στο οικοδομικό τετράγωνο ή στον όροφο της πολυκατοικίας για τα διαμερίσματα, εμπορικότητα δρόμου, ύπαρξη παταριού ή υπογείου για τα καταστήματα, καλλιεργητική αξία, τουριστική ή παραθεριστική σημασία για τα αγροτεμάχια και άλλα.
Συγκροτείται επιτροπή για τη σύνταξη εισήγησης για τη διαμόρφωση των ζωνών και των συντελεστών αυξομείωσης των τιμών εκκίνησης, η οποία αποτελείται από τον γενικό γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών ως πρόεδρο και μέλη τον γενικό γραμματέα Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, τον γενικό γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), τον προϊστάμενο του Αυτοτελούς Τμήματος Εκτιμήσεων και Προσδιορισμού Αξιών Ακινήτων της γενικής γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών και δύο εμπειρογνώμονες που ορίζονται από τον υπουργό Οικονομικών.
Έργο της Επιτροπής είναι η εισήγηση προς τον υπουργό Οικονομικών σχετικά με τη διαμόρφωση των ζωνών και των συντελεστών αυξομείωσης των τιμών εκκίνησης. Παράλληλα, συγκροτείται Επιτροπή Ελέγχου με αρμοδιότητα τον έλεγχο των εισηγήσεων, που υποβάλλουν οι πιστοποιημένοι εκτιμητές, και την εισήγηση στον υπουργό Οικονομικών για τον καθορισμό των τιμών εκκίνησης.
Σε περίπτωση αδυναμίας προσδιορισμού τιμών εκκίνησης, η εν λόγω Επιτροπή μπορεί να εισηγηθεί στον υπουργό Οικονομικών την ανάθεση σύνταξης εισήγησης σε πιστοποιημένο εκτιμητή στον οποίο θα καταβληθεί αμοιβή για τη διεκπεραίωση του συγκεκριμένου έργου. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η κατάργηση της υφιστάμενης τριμελούς Επιτροπής η οποία έχει ως αρμοδιότητα την εισήγηση των τιμών εκκίνησης σε περίπτωση αδυναμίας ασφαλούς προσδιορισμού τους από τις εισηγήσεις των πιστοποιημένων εκτιμητών.