Οι πτήσεις drones έχουν ως αποτέλεσμα να παραμένουν κλειστά για μέρες μεγάλα αεροδρόμια στην Ευρώπη και για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση εξέδωσε ακόμη πιο αυστηρό κανονισμό για τη χρήση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Άλλωστε το καλοκαίρι που πέρασε και κατόπιν των περιστατικών που έκαναν το γύρο του κόσμου με τα αεροδρόμια του Γκάτγουικ – έμεινε κλειστό για δυο ημέρες- και του Χίθροου είχαν ως αποτέλεσμα τον αυστηρό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, οι βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στο κλείσιμο των αεροδρομίων είναι η απότομη αύξηση της παρουσίας drones κοντά στα αεροδρόμια και βέβαια τα γεγονότα με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη που προκάλεσαν “μπλακ αουτ” στις πτήσεις. Για να διασφαλιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία των drones και οι ισότιμοι όροι ανταγωνισμού εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) ανέπτυξε κοινούς ευρωπαϊκούς κανόνες.
Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε είναι η εφαρμογή των υψηλότερων προτύπων ασφάλειας που επιτεύχθηκαν στην επανδρωμένη αεροπορία σε αεροσκάφη. Ταυτόχρονα, ειδικά για την Ελλάδα, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) έχει εκδώσει σχετική οδηγία και ενημερώνει τους χρήστες για τις υποχρεώσεις τους. Οι κανόνες βασίζονται σε εκτίμηση του κινδύνου εκμετάλλευσης και στην εξισορρόπηση των υποχρεώσεων των κατασκευαστών και των φορέων εκμετάλλευσης από την άποψη της ασφάλειας, του σεβασμού στο περιβάλλον αλλά και της προστασίας από το θόρυβο.
Οι νέοι κανόνες διασφαλίζουν ότι οι χειριστές drones – για ψυχαγωγική ή επαγγελματική χρήση- θα έχουν σαφή κατανόηση του τι επιτρέπεται ή όχι. Αν λοιπόν έχετε drone για ερασιτεχνική χρήση, αυτό σημαίνει ότι ανήκετε στην “ανοιχτή κατηγορία” οπότε το βάρος απογείωσης δεν υπερβαίνει τα 25 κιλά. Για την επαγγελματική χρήση του drone υπάρχει η “ειδική κατηγορία” και η “πιστοποιημένη κατηγορία” όπου η ένταξη σε αυτές εξαρτάται από τη χρήση ή από το βάρος απογείωσης.
Η “αλφαβήτα”
Ένας ερασιτέχνης κάτοχος-χρήστης drone καταρχήν θα πρέπει να ξέρει την “αλφαβήτα” ότι δηλαδή οφείλει να έχει απευθείας οπτική επαφή με το drone και η πτήση πρέπει να διεξάγεται σε απόσταση μικρότερη των 500 μέτρων. Το μεγαλύτερο επιτρεπόμενο ύψος είναι τα 400 πόδια (FT), 120 μέτρα δηλαδή από την επιφάνεια του εδάφους ή τη μέση στάθμη της θάλασσας.
Οτι δεν επιτρέπεται να διεξάγει πτήσεις πάνω από ανθρώπους και συγκεντρώσεις ανθρώπων και ότι απαγορεύεται η χρήση σε εναέριο χώρο όπου διενεργούνται πτήσεις επανδρωμένων αεροσκαφών εντός των ζωνών κυκλοφορίας των αεροδρομίων (ΑΤΖ) σε απόσταση μικρότερη των 8 χιλιομέτρων από την περίμετρο του αεροδρομίου και από τα ίχνη προσγείωσης/απογείωσης από/προς αεροδρόμια.
Αν θέλετε να ταξιδέψετε και να έχετε το drone μαζί στο ταξίδι, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με την αεροπορική εταιρεία για να σας δώσει οδηγίες προκειμένου να μπορέσετε να το φέρετε, μαζί με τον σχετικό εξοπλισμό στο αεροπλάνο. Παράλληλα, σε περίπτωση που βρίσκεστε σε κάποιο αεροδρόμιο και παρατηρήσετε ότι κάποιος επιβάτης ετοιμάζεται να χρησιμοποιήσει το drone του, καλό θα ήταν να ειδοποιήσετε αμέσως τους υπαλλήλους του αεροδρομίου διότι ενδέχεται, εξαιτίας μιας απερισκεψίας, η πτήση σας να καθυστερήσει για πολλές ώρες ή ακόμα και να αναβληθεί.
Η Fraport Greece, μάλιστα, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, λάνσαρε το περασμένο καλοκαίρι ενημερωτική καμπάνια μέσα από την οποία αναδεικνύει τους λόγους που απαγορεύεται η χρήση των drones στους αερολιμένες.
Την ίδια ώρα στοχεύει να ευαισθητοποιήσει τους ταξιδιώτες σε θέματα ασφάλειας των πτήσεων και παροτρύνει χειριστές drone και επιβατικό κοινό να συμβάλουν στη διατήρησή της.