Οικονομία

Αναπτυξιακό νομοσχέδιο & Ορκωτοί Ελεγκτές: το νέο στοίχημα για την επιτάχυνση επενδυτικών σχεδίων

"Ως βασικός στόχος του νέου πολυνομοσχεδίου διαφαίνεται η προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων, μέσα από τη δημιουργία ή την βελτίωση των συστατικών που διέπουν το σχεδιασμό και την υλοποίηση τους" επισημαίνει στο pagenews ο CEO της ΣΟΛ/CROWE

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος που τέθηκε από την κυβέρνηση σε δημόσια διαβούλευση στις 11 Σεπτεμβρίου 2019 και πλέον βρίσκεται στη Βουλή, βρίσκεται προς μια θετική κατεύθυνση, δεδομένου ότι εισάγει δύο σημαντικές, ουσιαστικές βελτιώσεις σε σχέση με τους αντίστοιχους νόμους των προηγούμενων ετών (πχ. 4399/2016, 3908/2011, 3299/2004 και 2601/1998): τη δημιουργία συγκεκριμένου πλαισίου και δομών για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων καθώς και την προώθηση της απλοποίησης των διαδικασιών για την περισσότερο άμεση υλοποίηση επενδύσεων.

Ως βασικός στόχος του νέου πολυνομοσχεδίου διαφαίνεται η προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων, μέσα από τη δημιουργία ή την βελτίωση των συστατικών που διέπουν το σχεδιασμό και την υλοποίηση τους. Πλαίσια όπως αυτά της σύμπραξης δημόσιου κι ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), της δημιουργίας ενιαίου ψηφιακού χάρτη, των βελτιώσεις σχετικά με την λειτουργία των επιχειρηματικών πάρκων, της ψηφιακής διακυβέρνησης, των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, του εργασιακού και ασφαλιστικού, των δημόσιων συμβάσεων και τη συγκρότησης Εθνικού Μητρώου Υποδομών είναι μερικά από τα βασικά σημεία που εμπεριέχει και τα οποία είναι κομβικής σημασίας για τη βελτίωση του επενδυτικού προφίλ της χώρας.

Παράλληλα, περιλαμβάνει τομές που αφορούν στην απλοποίηση των διαδικασιών, με στόχο την εύκολη αλλά και διαφανή υλοποίησή επενδύσεων, καθιστώντας την χώρα μας ελκυστικότερη στην εγχώρια και διεθνή επενδυτική κοινότητα.

Η απλοποίηση των διαδικασιών ΓΕΜΗ και του θεσμικού πλαισίου για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας, η τροποποίηση του ελέγχου και της εποπτείας της αγοράς, ο έλεγχος επενδυτικών σχεδίων και η πιστοποίηση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας είναι μόνο μερικές από τις ενέργειες που στοχεύουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στο τελευταίο σημείο, αυτό που αφορά τον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων και την πιστοποίηση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας των επενδύσεων. Στις περιπτώσεις που έχει ολοκληρωθεί το 50% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου, αυτό μπορεί πλέον να πιστοποιηθεί από ορκωτούς ελεγκτές, καταγεγραμμένους στο Μητρώο κι έτσι να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης. Το Υπουργείο μπορεί να προβεί σε δειγματοληπτικούς ελέγχους φακέλων, αλλά είναι υποχρεωμένο να δεχτεί ανεπιφύλακτα την πιστοποίηση του ορκωτού ελεγκτή κατά τη διαδικασία αδειοδότησης.

Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη διάταξη ανοίγει το δρόμο για σημαντική επιτάχυνση και απλούστευση της αδειοδότησης, κάτι που στο παρελθόν αποτέλεσε σημαντικό πεδίο εμποδίων και αποτροπής υλοποίησης στρατηγικών επενδύσεων. Είναι όμως εξίσου σημαντικό η διαδικασία πιστοποίησης να έχει ικανό αριθμό ασφαλιστικών δικλείδων, ώστε να εξασφαλισθεί η διαφάνεια κι η ακρίβεια στις πιστοποιήσεις, κάτι που διαφαίνεται να έχει προβλεφθεί στο πολυνομοσχέδιο.

Το τρέχον οικονομικό περιβάλλον είναι απαιτητικό και οι εξελίξεις τρέχουν ραγδαία τόσο σε οικονομικό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο. Απαιτείται λοιπόν η διασφάλιση ποιότητας της παρεχόμενης πιστοποίησης. Η επιλογή ορκωτού ελεγκτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε επίπεδο εμπειρίας, γνώσης και αξιοπιστίας. Κατά συνέπεια το μέγεθος της ελεγκτικής εταιρείας, η ιστορία/εμπειρία της κι η ύπαρξη μηχανισμών παροχής γνώσης στους ελεγκτές κι ελέγχου ποιότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας γίνεται ακόμα πιο σημαντική. Ως εκ τούτου οι ελεγκτικές και εποπτικές αρχές θα πρέπει να θέσουν αυστηρά κριτήρια στις προϋποθέσεις για τις εταιρείες/ελεγκτές των επενδυτικών σχεδίων και της παροχής πιστοποίησης.

**Παναγιώτης Αλαμάνος CEO της ΣΟΛ/CROWE ΣΟΛ: ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΟΡΚΩΤΟΙ ΛΟΓΙΣΤΕΣ