Οικονομία

Έρχεται αλλαγή στο τέλος ταξινόμησης – Δείτε ποια καινούργια αυτοκίνητα γίνονται φθηνότερα

Με τις νέες φορολογικές αλλαγές πολλά καινούργια αυτοκίνητα με πλουσιότερο εξοπλισμό θα πωλούνται στις ίδιες τιμές.

Το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης ετοιμάζει πολλές αλλαγές στο τέλος ταξινόμησης των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Ειδικότερα, σύμφωνα με το Newsauto.gr, αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού του, προκειμένου να γίνει δικαιότερο το σύστημα και να μην χρειάζεται να εισάγονται καινούργια αυτοκίνητα με «φτωχό» εξοπλισμό ώστε να μην ξεπεράσει η Αξία Λιανικής τους προ Φόρων το όριο που αλλάζει ο συντελεστής.

Η κυβέρνηση έχει δώσει και παράταση μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020 στα καινούργια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα που πληρούν την τελευταία οδηγία ρύπων να εκτελωνίζονται με τον χαμηλό συντελεστή.

Οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης

Ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης άλλαξε για τελευταία φορά στο 2016 και οι δασμοί σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία όσα καινούργια ή εισαγόμενα μεταχειρισμένα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Ιουνίου 2016 θα υπολογίζονται με σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά και τις εκπομπές CO2.

Ειδικότερα από την 1η Ιουνίου 2016 έως και σήμερα τα νέα τέλη ταξινόμησης υπολογίζονται με βάση τους ακόλουθους συντελεστές οι οποίοι αυξάνονται ανάλογα με τις εκπομπές CO2 που έχουν 8 κατηγορίες οι οποίες ξεκινούν από 0-100 γρ. CO2, 101-120, 121-140, 141-160, 161-180, 181-200, 201-250 και 250 γρ. CO2 και άνω:

  • Μέχρι και 14.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 3,8% και ανέρχεται έως 8% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Από τις 14.001 μέχρι και 17.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 7,6% και ανέρχεται έως 16% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Από τις 17.001 μέχρι και 20.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 15,2% και ανέρχεται έως 32% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Από τις 20.001 μέχρι και 25.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 22,8% και ανέρχεται έως 48% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Πάνω από τις 25.001 και έως και 100 γρ. CO2 ο συντελεστής ξεκινά από 30,4% και ανέρχεται έως 64% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.

Στο σημείο αυτό, το νέο οικονομικό επιτελείο εντόπισε το μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί καθώς σε περίπτωση που κάποιο αυτοκίνητο είχε Αξία Λιανικής προ Φόρων έστω και ένα ευρώ πάνω από τις 14.000 ευρώ και έκπεμπε 105 γρ. CO2 αυτομάτως το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζονταν με συντελεστή 8% αντί για 4%.

Δηλαδή αν ένα αυτοκίνητο εισάγονταν με Αξία Λιανικής προ Φόρων 14.010 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με 8%.

Σύμφωνα με το νέο σύστημα αναμένεται να εφαρμοστεί προοδευτικό σύστημα και για τις πρώτες 14.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με 4% ενώ για τα υπόλοιπα 10 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με ένα νέο συντελεστή ο οποίος θα κυμαίνεται σε 25%.

  • Για αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 14.001 έως και 17.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό των 3.000 ευρώ θα υπολογιστεί με συντελεστή 60%.
  • Για το υπερβάλλον ποσό από 17.001 έως 20.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα ανέρχεται σε 50%.
  • Για το επιπλέον ποσό από τις 20.001 έως τις 25.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα κυμαίνεται σε 70%.
  • Τέλος στα αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων άνω των 25.001 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό θα ανέρχεται σε 35%.

Παράλληλα τα ποσοστά του Τέλους Ταξινόμησης θα αυξάνονται σε ποσοστό 10% για κάθε επιπλέον 20 γραμμάρια CO2 για οχήματα με εκπομπές από 120 γρ. CO2 και άνω.

Δηλαδή αν κάποιο όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 19.500 ευρώ και εκπομπές 121 γρ. CO2 με το νέο σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης οι πρώτες 14.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 4% (780 ευρώ) οι επόμενες 3.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 25% προσαυξημένο κατά 10% λόγω εκπομπών CO2 δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 27,5% (825 ευρώ) ενώ οι τελευταίες 2.500 ευρώ θα υπολογιστούν επίσης με συντελεστή 60% προσαυξημένο επίσης κατά 10%, δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 66% (1.650 ευρώ). Το συνολικός κόστος εκτελωνισμού δηλαδή θα ανέλθει σε 3.255 ευρώ.

Με το παλιό σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζονταν με συντελεστή 24% ο οποίος προσαυξάνεται με ποσοστό 10% λόγω ρύπων επί του συνόλου της Αξίας Λιανικής προ Φόρων με αποτέλεσμα το κόστος εκτελωνισμού να ξεπερνά τις 5.000 ευρώ Με λίγα λόγια ο εισαγωγικός δασμός θα μειωθεί στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο κατά 1.745 ευρώ.

Επίσης από αυτή την προοδευτική κλιμάκωση στο Τέλος Ταξινόμησης οι Έλληνες καταναλωτές θα μπορούν να αποκτήσουν αυτοκίνητα με πιο πλούσιο εξοπλισμό στις ίδιες τιμές. Παράλληλα οι εισαγωγικές δεν θα παραγγέλνουν στα εργοστάσια αυτοκίνητα με «φτωχό» εξοπλισμό καθώς η φορολόγησή τους θα είναι πιο δίκαιη.

Για παράδειγμα έστω ότι εισάγεται κάποιο καινούργιο επιβατικό με Αξία Λιανικής 16.800 ευρώ το οποίο εκπέμπει 110 γρ. CO2. Με το παλαιό σύστημα ο συντελεστής υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης θα ήταν 16% και εισαγωγέας θα πλήρωσε δασμούς 2.688 ευρώ.

Με το νέο σύστημα για τις πρώτες 14.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με 4% οπότε και οι δασμοί θα ανέρχονται σε 560 ευρώ ενώ για τα υπόλοιπα 2.680 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με νέο υψηλότερο συντελεστή 60% οπότε και δασμός θα ανέλθει σε 1.608 ευρώ. Συνολικά λοιπόν ο εισαγωγέας θα καταβάλει για δασμούς 2.168 ευρώ αντί για 2.688 ευρώ. Δηλαδή το όφελος θα ανέλθει σε 520 ευρώ.

Πάντως στα ακριβά αυτοκίνητα με Αξίας Λιανικής προ φόρων άνω των 25.000 ευρώ ο μειωμένος συντελεστής θα συγκρατήσει τις τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα ώστε να μην καταγραφεί υπερφορολόγηση με αποτέλεσμα να εκτοξευθούν οι τιμές τους. Αν το όχημα είναι εισαγόμενο μεταχειρισμένο οι δασμοί μειώνονται ανάλογα με την ηλικία και τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

Ποια θα απαλλάσσονται από το Τέλος Ταξινόμησης

Μέχρι σήμερα τα μοναδικά αυτοκίνητα που απαλλάσσονται από το Τέλος Ταξινόμησης είναι τα ηλεκτρικά. Ωστόσο το οικονομικό επιτελείο είναι πολύ πιθανό να υιοθετήσει και την μείωση του ΦΠΑ στο 14% για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα σε μια προσπάθεια να τονώσει τις πωλήσεις τους.

Παράλληλα εξετάζει να μην υπόκεινται σε Τέλος Ταξινόμησης τα υβριδικά, τα plug-in υβριδικά αλλά και τα ήπια υβριδικά μοντέλα ώστε να μειωθούν περαιτέρω οι τιμές τους και να γίνουν πιο προσιτά στους καταναλωτές. Μέχρι σήμερα τα υβριδικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από το 50% του προβλεπόμενου Τέλους Ταξινόμησης.

Αλλαγές και στους ρύπους

Τα τέλη ταξινόμησης πέραν της Αξίας Λιανικής προ φόρων προσαυξάνονται ή μειώνονται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων. Τώρα εξαιτίας των αλλαγών που έρχονται από το νέο τρόπου υπολογισμού των εκπομπών ρύπων WLTP το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται και αλλαγές στα γραμμάρια όπου αλλάζουν οι συντελεστές εξαιτίας της αύξησης των εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα που θα προκαλέσει η πλήρης εφαρμογή του νέου προτύπου.

Ειδικότερα, για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο θα προβλέπεται έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης κατά 5%, ενώ για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 101 έως και 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο δεν προβλέπεται καμία μεταβολή.

Στη συνέχεια προβλέπεται προσαύξηση των συντελεστών στο Τέλος Ταξινόμησης σε ποσοστό 10% για κάθε επιπλέον 20 γραμμάρια CO2:

  • 10% για εκπομπές ρύπων από 121 έως και 140 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
  • 20% για εκπομπές ρύπων από 141 έως και 160 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
  • 30% για εκπομπές ρύπων από 161 έως και 180 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
  • 40% για εκπομπές ρύπων από 181 έως και 200 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο και
  • 60% για εκπομπές ρύπων από 201 έως και 250 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

Για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα επίσης εξετάζονται αλλαγές και είναι πολύ πιθανό τα παλαιότερα αυτοκίνητα να επιβαρύνονται πολύ εξαιτίας των ρύπων (όσα πληρούν την Οδηγία Ρύπων Euro4 και παλαιότερες) ενώ εξετάζεται τα οχήματα που πληρούν την οδηγία Euro5 ή και μεταγενέστερη να τύχουν ευνοϊκότερων φορολογικών ρυθμίσεων και κατ’ επέκταση χαμηλότερων δασμών.

Πρόταση για κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης

Πέραν των παραπάνω στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έπεσε και μια καινοτόμα πρόταση που αφορά στην πλήρη κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης. Τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου εξετάζουν και αυτή την πρόταση ωστόσο θα πρέπει να βρεθεί αντίμετρο στα έσοδα καθώς η πλήρης κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης θα προκαλέσει απώλειες 250 εκατομμυρια ευρώ.

Ως αντίμετρο παρουσίασαν κάποιοι την επιβολή κάποιου νέου Φόρου που θα επιβάλλεται στα οχήματα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων άνω των 20.000 ή 15.000 ευρώ και να αυξάνεται ανάλογα με την Αξία τους. Με αυτό τον τρόπο τα ακριβά αυτοκίνητα θα πληρώνουν υψηλότερους δασμούς και τα μικρά αυτοκίνητα μηδενικούς δασμούς.

Επίσης μια πιθανή κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης θα σταματούσε και όλη την χρονοβόρα γραφειοκρατία που απασχολεί τους Τελωνειακούς Υπαλλήλους με αποτέλεσμα οι διαδικασίες να κινούνται πολύ γρήγορα. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ωστόσο ότι η Πολιτεία δεν είναι ακόμη έτοιμη να προχωρήσει στην υιοθέτηση του συγκεκριμένου μέτρου καθώς τα 250 εκατομμύρια ευρώ είναι ένα σχετικά υψηλό ποσό που δύσκολα θα αντληθεί από τα ακριβά αυτοκίνητα.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο