Άποψη

Για τους εννέα χιλιάδες εργαζόμενους ούτε κουβέντα…

Το «μεγαθήριο» Thomas Cook οδηγήθηκε στη χρεωκοπία και ο Γιώργος Χελάκης, μέσα από το blog του στο pagenews.gr, αναφέρεται στους εννέα χιλιάδες ανθρώπους που μένουν χωρίς δουλειά και οι οποίοι θεωρούνται... παράπλευρες απώλειες στον καπιταλισμό.

Η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον ήταν εκείνη που τράβηξε το καλώδιο από την πρίζα και οδήγησε τo μεγαθήριο Thomas Cook στην χρεωκοπία. Ασφαλιστικές εταιρείες κατά κύριο λόγο αλλά και κρατικοί προϋπολογισμοί θα φορτωθούν το μεγάλο μέρος της ζημιάς. Ούτε λίγο ούτε πολύ εννέα χιλιάδες εργαζόμενοι μένουν χωρίς δουλειά. Στην Ελλάδα έχουμε ζήσει την χρεωκοπία του Τravel Plan που ανήκε στον εκδότη Χρήστο Λαμπράκη, της “manos travel” και πρόσφατα της air fast tickets που ανήκε στον Νίκο Κοκλώνη. Ζούμε όμως και την εκτίναξη εταιριών όπως η “pamediakopes.gr” που λέγεται ότι άλλαξε ιδιοκτησία με ένα ποσό που αγγίζει τα εκατό εκατομμύρια ευρώ!

Η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε ότι δεν υπήρχε λόγος διάσωσης της Thomas Cook καθώς «θα ήταν σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων να δοθούν κεφάλαια σε μια επιχείρηση που δεν ικανοποιεί τις ανάγκες των πελατών της», δήλωσε η υπουργός Επιχειρήσεων.«Ακούγονται κάθε είδους φήμες, το γεγονός είναι ότι τα 200 εκατ. είναι μια υποεκτίμηση αυτού που θα χρειαζόταν η Thomas Cook απλά και μόνο για μια πολύ μικρή περίοδο, για τις επόμενες μία με δύο εβδομάδες», δήλωσε η υπουργός Επιχειρήσεων Άντρεα Λίντσομ στο Sky News.

«Η Thomas Cook καθυστερεί με το να προσπαθεί να εξυπηρετήσει χρέος ύψους 1,7 δισεκ. και θα ήταν σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων να δοθούν χρήματα άσκοπα για μια χαμένη υπόθεση», δήλωσε η Λίντσομ προσθέτοντας ότι ζήτησε από την αρμόδια υπηρεσία αφερεγγυότητας να επισπεύσει τις έρευνες για τα διοικητικά στελέχη και τα γεγονότα που οδήγησαν στην κατάρρευση, «απλά και μόνο για να επιβεβαιωθεί εάν υπήρξε πράγματι κάποια παρατυπία, κάτι που θα μπορούσε να είχε γίνει διαφορετικά και να αποτρέψει αυτή την καταστροφή».

Ο Όμιλος Thomas Cook είναι ο πιο παλιός στη τουριστική βιομηχανία. Ιδρύθηκε το 1841. Μετά τη κρίση που υπέστη τη περίοδο του χρηματιστηριακού σοκ του 2007, η απόφαση της συγχώνευσης με την επίσης προβληματική και καταχρεωμένη My travel, δεν βοήθησε τη κατάσταση. Απλά μετέθεσε το πρόβλημα για κάποια χρόνια Πράγματι το 2011, εάν δεν την έσωζαν οι τράπεζες, χρηματοδοτώντας την με 200 εκ £, με πολιτική εντολή της βρετανικής κυβέρνησης, με την εγγύηση των βρετανικών καταθέσεων των πολιτών, η εταιρία θα είχε ήδη χρεοκοπήσει από τότε.

Οι αλλαγές στο κλάδο του τουρισμού, που επέφερε η ανάπτυξη των υπηρεσιών του Internet και των ηλεκτρονικών κρατήσεων, αποδυνάμωσε σημαντικά τον ιστορικό, παραδοσιακό οικονομικό υπόδειγμα της ταξιδιωτικής-τουριστικής βιομηχανίας, που βασιζόταν στις κρατήσεις και στις προαγορές δωματίων ξενοδοχείων στην αρχή της καλοκαιρινής περιόδου. Η πτώχευση της Thomas Cook, φαίνεται να ευνοεί -έστω προσωρινά-τη γερμανική ανταγωνίστρια εταιρία TUI, που αποκτά τη πρωτοκαθεδρία στο κλάδο κι ελέγχει την αγορά.

Η άρνηση των τραπεζών να στηρίξουν μια χρεοκοπημένη εταιρία σαν την Thomas Cook, ειδικά όταν συμμετέχουν στο στο εταιρικό της κεφάλαιο, όπως η Royal Bank of Scotland, στην οποία το κράτος κατέχει το 60% των μετοχών, είναι προάγγελος και σύμπτωμα μιας μεγάλης κρίσης, που δεν αφορά μόνο το κλάδο της τουριστικής βιομηχανίας, αλλά το σύνολο της καπιταλιστικής παραγωγικής διαδικασίας. Το θέμα είναι ότι εννέα χιλιάδες εργαζόμενοι βρίσκονται στο δρόμο. Στον καπιταλισμό, όμως, όλα αυτά θεωρούνται απλά παράπλευρες απώλειες…

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο