Όση ώρα εμείς συζητούμε για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, (όταν λέμε “ώρα” εννοούμε… μερικές δεκαετίες), τόσο δίνουμε χρόνο στους ανταγωνιστές μας για να μας παίρνουν τη “μπουκιά” μέσα από το”στόμα”. Η Βρετανίδα πρεσβευτής στην Αθήνα έσπευσε σήμερα να διαβεβαιώσει τους ενδιαφερόμενους πως, είτε με Brexit, είτε χωρίς, τα δίδακτρα για τους Έλληνες που επιλέγουν τη Μεγάλη Βρετανία για τους σπουδές τους δεν πρόκειται να αυξηθούν. Το Ηνωμένο Βασίλειο δε μας παίρνει μόνο φοιτητές. Αποτελεί επαγγελματικό προορισμό αποφοίτων, για την εκπαίδευση των οποίων το ελληνικό κράτος έχει δαπανήσει εκατομμύρια ευρώ. Χιλιάδες Έλληνες γιατροί, παραδείγματος χάριν, επανδρώνουν κρίσιμες θέσεις στα νοσοκομεία της νησιωτικής χώρας. Οι υπήκοοι της “Αυτού Μεγαλειότητας” απολαμβάνουν των υπηρεσιών τους, εισπράττοντας μια υπεραξία στη δημιουργία της οποίας δεν έχουν συμβάλλει ούτε κατά 1%.
Όσα χρόνια εμείς συζητούμε για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, έχουν φυτρώσει δεκάδες ιδιωτικές εταιρείες σε ολόκληρη την Ελλάδα που προσφέρουν υπηρεσίες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, χωρίς το κύρος ενός πανεπιστημίου και το κυριότερο, χωρίς το δημόσιο σύστημα Παιδείας να καθορίζει τους κανόνες και να απολαμβάνει του αντίστοιχου οφέλους από την εφαρμογή τους. Είναι πραγματικά αδιανόητο το γεγονός ότι το κράτος έχει στην κυριολεξία δέσει τα χέρια των ελληνικών πανεπιστήμιων. Είναι αδιανόητο, που τόσα χρόνια δεν τους έχει επιτρέψει να κάνουν ξενόγλωσσα προγράμματα με δίδακτρα για να έρχονται φοιτητές από ολόκληρο τον κόσμο. Είναι αδιανόητο το ότι επιμένει σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο μεταπτυχιακών, παρά την εντυπωσιακή ανταπόκριση των Ελλήνων στα προγράμματα που λειτουργούν. Χιλιάδες πολίτες επενδύουν κάθε χρόνο στην απόκτηση ενός τίτλου, χωρίς τα δίδακτρα να είναι “αντικίνητρο”.
Δεν υπάρχει χρόνος…
Τα ελληνικά πανεπιστήμια θα πρέπει να βιαστούν. Δεν υπάρχει χρόνος. Ήδη τα μεγάλα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν επενδύσει στο e- learning και διαθέτουν εξ αποστάσεως εξαιρετικά προγράμματα με πιστοποιημένους τίτλους σπουδών. Αν δεν τρέξουμε θα το χάσουμε το τρένο. Ο καθένας μπορεί να αποκτήσει πλέον ένα «χαρτί» από το LSE, την Οξφόρδη και το Κέιμπριτζ. Από το σπίτι του παρακαλώ.
Η Ελλάδα ήταν ανέκαθεν πρωτοπόρα στη γνώση. Οι Έλληνες έχουν έφεση στη δημιουργική σκέψη. Και σε όποια επίπεδα και αν φθάσει η τεχνητή νοημοσύνη, η ανθρώπινη δημιουργική σκέψη δε θα αντικατασταθεί ποτέ. Γιατί είναι η μόνη που μπορεί να εντοπίσει ένα πρόβλημα χρόνια πριν εμφανιστεί. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να δώσει απαντήσεις αν έχει τα δεδομένα. Μπορεί και να προβλέψει μία ασυμμετρία στη γραμμή παραγωγής. Αλλά δε μπορεί -και δε θα μπορέσει ποτέ- να έχει αντίληψη των τάσεων και των «διαδρομών» της φύσης, θέματα που μονάχα το ανθρώπινο μυαλό μπορεί να εντοπίσει και να επεξεργαστεί. Και είναι ακριβώς ο τομέας στον οποίο έχουμε το πλεονέκτημα.
Έχει έρθει η ώρα, λοιπόν, για μία νέα επανάσταση γνώση στην Ελλάδα. Με τη σύμπραξη των ελληνικών πανεπιστήμιων και των επιχειρήσεων από τη χώρα μας και το εξωτερικό που θέλουν να επενδύσουν στο αύριο. Η νέα κυβέρνηση οφείλει άμεσα να απελευθερώσει τις παραγωγικές δυνατότητες των πολιτών. Χιλιάδες καλά πτυχία λιμνάζουν στα ελληνικά ΑΕΙ ή περιμένουν κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για να κάνουν έρευνα. Έχει έρθει η ώρα αυτό να αλλάξει. Μόνο έτσι θα αυξηθεί η παραγωγικότητα, θα έχουμε περισσότερες και καλύτερες δουλειές και οι Έλληνες που έχουν φύγει στο εξωτερικό θα έχουν λόγο να γυρίσουν. Δράση τώρα χωρίς δεύτερες σκέψεις και χωρίς συμβιβασμούς.
ΥΓ. Η νέα κυβέρνηση πρέπει να επαναφέρει τον θεσμό των ΤΕΙ. Η τεχνική εκπαίδευση είναι η βάση για τη λειτουργία μιας χώρας. Πριν ανακαλύψουμε τα μυστικά του διαστήματος θα πρέπει να έχουμε την ικανότητα να αντιμετωπίσουμε μια… υδραυλική διαρροή. Και το κυριότερο, να μην πληρώνουμε τον υδραυλικό περισσότερο από τον νευροχειρουργό.