Διόδια: Νέα εποχή ενόψει, με τις υπογραφές να “πέφτουν” και το σχήμα “Άκτωρ – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade Tech” του πρότζεκτ που θα φέρει το νέο ηλεκτρονικό σύστημα στις ζωές των Ελλήνων οδηγών. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, επέλεξε το παραπάνω σχήμα, αντί της συνεργασίας του Μυτιληναίου με την ουγγρική Nusz. Από εδώ και στο εξής θα τεθεί υπό κατασκευή το νέο σύστημα διοδίων, κι ενώ έχει ξεσπάσει “πόλεμος” για τις αυξήσεις.
“Με τον τρόπο αυτό η προσπάθεια του υπουργείου για την αναβάθμιση της χρήσης του εθνικού οδικού δικτύου με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας διαχείρισης αποκτά άλλη μία έμπρακτη απόδειξη. Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας θα είναι η οικονομικότερη και πιο σύγχρονη διαχείριση όλων των πόρων. Όλο το σύστημα των αυτοκινητοδρόμων γίνεται, ηλεκτρονικά, μια ενιαία υποδομή
Ο χρήστης του οδικού δικτύου δεν θα χρειάζεται να ασχολείται αν η υποδομή που κινείται ανήκει σε διαφορετικές εταιρείες ή το δημόσιο, να σταματά και να καθυστερεί. Γίνεται οικονομία κλίμακας, το όφελος της οποίας θα περάσει άμεσα στον χρήστη”, αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Μεταφορών, συμπληρώνοντας τα εξής:
“Σκοπός του διαγωνισμού ήταν ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η συντήρηση για πέντε χρόνια ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης οδικού δικτύου. Το σύστημα λειτουργεί ως ενδιάμεσος μεταξύ όλων όσων λειτουργούν στο δρόμο είτε είναι ιδιώτες είτε δημόσιο”.
Τι αλλάζει στα διόδια
Μέσω του νέου συστήματος, θα συνδυαστούν τα υπολογιστικά κέντρα τα οποία διαθέτουν μεγάλη χωρητικότητα αλλά και ασφάλεια, με τις σύγχρονες τεχνολογίες μέτρησης δρόμου. Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρονται ορισμένα βασικά συστήματα:
- Δύο κέντρα διαχείρισης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
- Συνδεδεμένα κέντρα τοπικής διαχείρισης σε κάθε αυτοκινητόδρομο.
- Πύλες διαχείρισης επί των αυτοκινητοδρόμων
- Πύλες ελέγχου στις εξόδους των αυτοκινητοδρόμων
- Πύλες ελέγχου στις εισόδους και εξόδους της χώρας, λιμενικές και οδικές.
- Μετατροπή των υφιστάμενων μετωπικών διοδίων σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.
- Προμήθεια και συντήρηση αυτόματων οχημάτων παρακολούθησης του δικτύου αυτοκινητοδρόμων.
Το κεντρικό σύστημα και τα υποσυστήματά του
Το κεντρικό υπολογιστικό σύστημα για τα διόδια θα είναι ανοιχτό και παράλληλα θα περιλαμβάνει ορισμένα υποσυστήματα. Αναλυτικά:
- Υποσύστημα για τα διόδια: Περιλαμβάνει υπολογισμό διοδίων με βάση την απόσταση. Θα υποστηρίζει υπολογισμό διοδίων με βάση το χρόνο, ζώνες χρέωσης η τη διαθεσιμότητα. Θα διαθέτει εξοπλισμό που μπορεί να χρεώσει με βάση τη πινακίδα, τις υφιστάμενες συσκευές των παραχωρησιούχων, τις μελλοντικές ηλεκτρονικές πινακίδες αλλά και δορυφορικά συστήματα χρέωσης. Μπορεί επίσης να ξεχωρίσει διαφορετικές ομάδες χρέωσης. Για την πληρωμή των διοδίων θα υπάρχουν μόνο ηλεκτρονικοί τρόποι αγοράς χιλιομέτρων. Διαδικτυακές εφαρμογές, αυτόματοι πωλητές επί του δρόμου, γραφεία αγοράς.
- Υποσύστημα ελέγχου κυκλοφορίας: Περιλαμβάνει τις υπάρχουσες και μελλοντικές συσκευές μέτρησης κυκλοφορίας όλου του οδικού δικτύου. Σκοπός του υποσυστήματος αυτού είναι συγκέντρωση και η διανομή των κυκλοφοριακών συνθηκών και ατυχημάτων ζωντανά από ένα κεντρικό σημείο για όλη τη χώρα.
- Υποσύστημα διαχείρισης φορτίων: Με τη χρήση των δορυφορικών πομποδεκτών μπορεί να παρακολουθεί την κίνηση συγκεκριμένων φορτίων. Μπορεί να συνδεθεί με τα μελλοντικά ηλεκτρονικά δελτία αποστολής. Επίσης μπορεί να παρακολουθεί αυτόματα και τους ηλεκτρονικούς ταχογράφους αναφορικά με τα διόδια. Ο ανάδοχος πρέπει να παραμείνει για 5 χρόνια μετά το πέρας της κατασκευής για να συντηρεί το σύστημα αλλά και να εγγυηθεί την ορθή λειτουργία του. Πρέπει επίσης να περάσει την τεχνογνωσία κατασκευής συντήρησης και διαχείρισης στο Ελληνικό προσωπικό.