Κόσμος

72ο Φεστιβάλ Καννών: Αντιδράσεις από την απονομή του Χρυσού Φοίνικα στον Αλέν Ντελόν

Διχάζει η βράβευση του Αλέν Ντελόν στο 72ο Φεστιβάλ Καννών.

Την Κυριακή 19 Μαΐου 2019, το 72ο Φεστιβάλ Καννών πρόκειται να απονείμει τον πιο αμφιλεγόμενο Χρυσό Φοίνικα στην ιστορία του. Είναι αυτός που θα κρατήσει στα χέρια του ο 84χρονος Αλέν Ντελόν, ζωντανός θρύλος του γαλλικού σινεμά. Μια διάκριση που συμβαίνει μετά από χρόνια δικής του άρνησης να αποδεχτεί το τιμητικό βραβείο.

«Δεν του δίνουμε το βραβείο Νόμπελ. Του δίνουμε τον Χρυσό Φοίνικα για την καριέρα του ως ηθοποιός», ήταν η προ ολίγων ημερών απάντηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό στον θόρυβο που προκάλεσε η «επιλογή Ντελόν». Χωρίς να είναι η πρώτη φορά και φυσικά ούτε η τελευταία που το Φεστιβάλ της Κρουαζέτ προκαλεί σούσουρο με τις επιλογές του, δεν έχουμε παρά να παρατηρήσουμε ότι η εν λόγω τιμητική βράβευση, δίκαιη από κάθε άποψη για τον ηθοποιό του «Γυμνοί στον ήλιο» (1960) του Ρενέ Κλεμάν και του «Γατόπαρδου» του Λουκίνο Βισκόντι (Χρυσός Φοίνικας το ‘63) και άλλων τόσων αριστουργημάτων σε ένα σύνολο φιλμογραφίας άνω των 80 ταινιών, συμπίπτει χρονικά με μια κρίσιμη στιγμή του ευρωπαϊκού δημοκρατικού οράματος.

Ακροδεξιός στις πεποιθήσεις του, ανοιχτά υποστηρικτής της Λεπέν, προκλητικός σε δηλώσεις του με τις οποίες έχει παραδεχτεί ότι έχει χαστουκίσει γυναίκες και γενικά αντιδραστικός σε οτιδήποτε προοδευτικό, ο Γάλλος σταρ με την ανεπανάληπτη ομορφιά, βρέθηκε μέχρι και στο επίκεντρο μιας ενυπόγραφης διαμαρτυρίας κατά της βράβευσής του από τις Η.Π.Α.

«Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν υπάρχουν περισσότερες διαμαρτυρίες στην Αμερική για τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής για την οποία είναι συνένοχος ο πρόεδρος των Η.Π.Α.» ανταπάντησε ο Φρεμό τονίζοντας ότι το Φεστιβάλ είναι υπέρ της ελευθερίας του λόγου χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν καταδικάζει τις δηλώσεις του ηθοποιού. Πραγματικό μπέρδεμα, δηλαδή, αν σκεφτούμε ότι οι Κάννες είχαν κηρύξει persona non grata τον Λαρς Φον Τρίερ επειδή εξέφρασε υποστήριξη διαμέσου διφορούμενων δηλώσεων στον Χίτλερ.

Με αυτά κατά νου αναμένουμε με ενδιαφέρον τη βράβευση του Ντελόν το απόγευμα της Κυριακής. Να δούμε τι θα πει και ποιες θα είναι οι αντιδράσεις που θα ακολουθήσουν.

Θα μεγαλώσει ή θα μικρύνει επί σκηνής ο κινηματογραφικός του μύθος; Όλα κρίνονται στη στάση που κρατάει κανείς σε μια εποχή πόλωσης και ταχύτατης λαϊκής ετυμηγορίας. Για την ιστορία, ο Αλέν Ντελόν, μόνιμος θαμώνας του Φεστιβάλ της γαλλικής Ριβιέρας από τη δεκαετία του ’60 έως σήμερα όπου συχνάζει με την κόρη του Ανούσκα, έχει αποσυρθεί από την ηθοποιία τονίζοντας: «Μόνο ένα πράγμα δεν έχω κάνει που θα με στοιχειώνει πάντα: θα ήθελα να με σκηνοθετήσει μια γυναίκα πριν πεθάνω».