Πολιτισμός

Σωτήρης – Νικόλας Κάσσος: “Ο πολεμιστής είναι για μένα ο πολίτης που μάχεται αντί να ιδιωτεύει”

Ο Σωτήρης - Νικόλας Κάσσος μιλά στο pagenews.gr για την παράσταση "REQUIEM για έναν Πολεμιστή".

Ένα έργο για τις μάχες που δίνουμε όλοι καθημερινά. Για όλα τα κατώφλια που θα διαβούμε -εκούσια κι ακούσια, αφήνοντας πίσω κομμάτια μας ενέχυρα για κάτι καλύτερο, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Για την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας. Γι’ αυτά μιλά ο Σωτήρης – Νικόλας Κάσσος στο ολοκαίνουριο έργο του «REQUIEM για έναν Πολεμιστή». Πρόκειται για μια συμβολική μουσικοχορευτική παράσταση, σε σύνθεση δική του, χορογραφία της Μαρίας Παντελάκη και σκηνοθετική επιμέλεια του Παναγιώτη Μπιζούτη.

Πανελλήνια πρώτη: Κυριακή 18 Νοεμβρίου στην Πρέβεζα (Θεοφάνειος Αίθουσα, στις 20:00). Επόμενη στάση αρχές Δεκεμβρίου (2, 9 και 16 του μήνα) στην Αθήνα, στο θέατρο Παραμυθίας.

Ο Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος είναι Μουσικός και Συνθέτης. Είναι τελειόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π.), της σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών. Την περίοδο 2009 έως 2011 ήταν συνεργάτης του Μουσικού Τμήματος του Ε.Μ.Π. Μουσικά έργα του και ποίηση έχουν αναμεταδοθεί από το ραδιόφωνο της ΕΡΤ, στο δεύτερο πρόγραμμα, στα πλαίσια εκπομπής που οργάνωσε το Ε.Μ.Π, καθώς και στις εκδηλώσεις του Πολυτεχνείου.

Η μουσική του έχει τις βάσεις της στην κλασική και το μπαρόκ καθώς και την μινιμαλιστική μουσική. Εξερευνά τις δυνατότητες μείξης πρώιμης δυτικής και βυζαντινής μουσικής με τα πιο μοντέρνα ιδιώματα.

Έχει δημιουργήσει δύο νέες τεχνικές σύνθεσης, τις “Ψύξις” και “Ροή” για την τονική και ατονική μουσική αντίστοιχα. Ακόμη στα πεδία έρευνάς του βρίσκεται η εσωτερική μουσική -σύνθεση και πράξη, όπως αυτή έχει εκφραστεί από την ελληνική παράδοση καθώς και από την λόγια οθωμανική και παλαιά ευρωπαϊκή μουσική.

Υπήρξε συνεργάτης του Μουσείου Μακρονήσου καθώς και του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρδίτσας. Ακόμη έχει αρθρογραφία σχετικά με την μουσική ανάλυση και μουσικολογία.

Έχει συνθέσει και οργανώσει συναυλίες για τον συμβολισμό στην μουσική και την τέχνη στην Αθήνα και την επαρχία.

Είναι μέλος του Ομίλου Φίλων της Ουνέσκο και της Delian Society – Κοινότητα με σκοπό την προώθηση της τονικής μουσικής-. Tιμήθηκε με το “Χρυσό Μετάλλιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου” το 2012.

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για την παράσταση «REQUIEM για έναν πολεμιστή»;

Δακρύβρεχτη εκείνη η ημέρα όταν θα σηκωθεί από τη στάχτη ένοχος άνθρωπος που θα κριθεί. Σ’ αυτόν ως εκ τούτου δείξε Θεέ επιείκεια.

Η μετάφραση των στίχων του ψαλμού Lacrimosa. Πάνω σ’ αυτούς είναι που γράφτηκε και το τρίτο μέρος του Requiem και αποτελεί και την τρίτη σκηνή του έργου. Ποιος είναι αυτός ο ένοχος όμως; Ένοχος είναι αυτός που ενέχει, σωστά; Ετυμολογικά λοιπόν είναι αυτός που έχει κάτι μέσα του. Κάτι ξεχωριστό. Δυστυχώς το αρχικό νόημα της λέξης πήρε μια αρνητική χροιά. Αυτοί οι ένοχοι λοιπόν είναι η πηγή έμπνευσης του έργου. Αυτοί που ενέχουν μια σπίθα μέσα τους. Αυτοί που θα «ρίξουν» τη δουλειά την πολύ, για να γυρίσει ο ήλιος του Ελύτη.

Τι συμβολίζει για εσάς ο πολεμιστής και τι ο άγγελος;

Ακριβώς ό,τι νόημα φέρουν οι λέξεις. Ο πολεμιστής, είναι για μένα ο πολίτης που μάχεται αντί να ιδιωτεύει. Κάθε του πράξη μετράται με το πρέπον και φέρει πολιτισμό. Ο άγγελος, είναι ο φορέας που γεφυρώνει ένα χάσμα. Μερικές φορές γίνεται και οδηγός για να βοηθήσει κάποιον πολεμιστή να ξεπεράσει τον εαυτό του. Αλλιώς, είναι μια ιδέα, είναι η γνώση. Μέσω αυτής μπορούμε να αποφύγουμε λάθη και να προχωρήσουμε μπροστά σίγουροι πως πράττουμε το πρέπον.

Αξίζει κάποιος να πολεμά ακόμη και αν γνωρίζει εξ’ αρχής ότι θα ηττηθεί;

Για να κερδίσεις ένα πόλεμο, χρειάζεται να κερδίσεις μόνο μια μάχη. Την τελευταία, όπως είχε πει ο κος Βοναπάρτης.

Εσείς τι μάχες καλείστε να δώσετε σαν καλλιτέχνης που ζει στην Ελλάδα του σήμερα;

Έξοχη ερώτηση. Είναι ένα ζήτημα το οποίο προσπαθούν πολλοί καλλιτέχνες να λύσουν και να δώσουν μια ικανοποιητική απάντηση. Η δική μου άποψη είναι το ότι η μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη μάχη που καλούμαστε να δώσουμε είναι προς το να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του κοινού και του κράτους. Στην χώρα μας λείπει η πρόθεση επένδυσης στην τέχνη. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτό αλλά κυρίως πιστεύω πως το δυναμικό που έχουμε, παρότι είναι εξαιρετικό, δεν έχει καταφέρει ακόμη να πείσει πως μπορεί να παράξει προϊόν τέτοιο το οποίο να είναι εξαγώγιμο. Η μάχη λοιπόν που πρέπει πρώτα να δώσουμε είναι με τον εαυτό μας.

Στην παράστασή σας, σημαντική θέση έχει και ο χορός. Πόσο απαιτητικό ήταν να οπτικοποιηθεί η μουσική σας;

Η μουσική αυτή είναι αφηγηματική. Κάθε, μα κάθε νότα που έχει γραφεί έχει σκοπό ύπαρξης και συμβολίζει κάτι. Αλλιώς, πρόκειται για μια αφήγηση η οποία γίνεται χρησιμοποιώντας τις νότες ως γράμματα, τις συνηχήσεις ως προτάσεις, τα μουσικά θέματα ως ονόματα και επιθετικούς προσδιορισμούς χαρακτήρων. Αυτό που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί η αφήγηση είναι το ανθρώπινο σώμα. Είναι η κίνηση, το νεύμα. Ο καλός αφηγητής όταν διαβάζει μια ιστορία εκτός από τους χρωματισμούς στην φωνή του και το κείμενό του, χρησιμοποιεί το σώμα του. Πολύ ορθά, ήταν απαιτητικό. Γιατί το έργο πραγματεύεται αρχετυπικές καταστάσεις. Μέσω της σύγχρονης χορογραφίας της κας Μαρίας Παντελάκη ο σκοπός για μένα επιτεύχθηκε. Η εργασία της μιλά και αυτή την ίδια συμβολική γλώσσα, μέσω του ανθρώπινου σώματος. Δημιούργησε ένα Δράμα και μια Δράση. Ο κος Μπιζούτης, σκηνοθέτησε με όμοιο τρόπο πάνω στην αφηγηματικότητα της μουσικής, το οποίο είναι σπάνιο εγχείρημα για τους σκηνοθέτες, πράγμα για το οποίο αισθάνομαι ιδιαίτερα χαρούμενος. Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια πραγματική μυσταγωγία. Το βλέπω στα μάτια των χορευτριών, στην ερμηνεία των μουσικών. Μαγεία.

Τι θα θέλατε να μείνει στον θεατή που θα δει την παράσταση;

Πως υπάρχει λύση για όλα του τα καθημερινά προβλήματα. Να μην περιμένει όμως κάποιον να τον σώσει. Ακόμη και ο άγγελός του θα τον σκοτώσει. Μόνο μόνος του μπορεί πραγματικά να λύσει τα προβλήματά του. Και στην συνέχεια και συλλογικά, ως πολιτισμός. Ένας πολιτισμός! Ο Πολιτισμός των Ανθρώπων.

REQUIEM για έναν πολεμιστή

Μια συμβολική μουσικοθεατρική παράσταση

Σύνθεση: Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος Χορογραφία: Μαρία Παντελάκη Σκηνοθετική επιμέλεια: Παναγιώτης Μπιζούτης Εκτελεί το Κουαρτέτο εγχόρδων Jerax Ηλίας Γυφτονικολός: Βιολί Κωνσταντίνα Μπάλλα: Βιολί Ιζαμπέλα Ελένη Χατζηιωάννου: Βιόλα Μυρτώ Ξηρουχάκη: Τσέλο

Πού: Θέατρο Παραμυθίας, Παραμυθίας 27, Κεραμεικός, τηλ.: 210 3457904 Πότε: 2, 9 και 16 Δεκεμβρίου Έναρξη: 20:30 Είσοδος: 10 € και 8 € (μειωμένο) Προπώληση: Viva.gr Με την υποστήριξη της Χ.Ο.Ν (Χορωδία και Ορχήστρα Νέων)

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο