Συμφωνία Τσίπρα – Ιερώνυμου: Κατά της συμφωνίας Τσίπρα – Ιερώνυμου τάχθηκε ο Νίκος Φίλης, αφού διαφωνεί τόσο με το θέμα της μισθοδοσίας των ιερέων όσο και με τη ρύθμιση για την εκκλησιαστική περιουσία.
Ο κ. Φίλης έκρινε μεν θετικό το ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να μην είναι δημόσιοι υπάλληλοι οι ιερείς, όμως, έχει μερικές αμφιβολίες για το πώς θα συμβεί κάτι τέτοιο στην πράξη.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο topontiki.gr, ο ίδιος δήλωσε:
«Δεν κατανοώ πώς αυτό (σ.σ. να μην θεωρούνται οι κληρικοί δημόσιοι υπάλληλοι) θα επιτευχθεί ουσιαστικά όταν το κράτος διατηρεί την υποχρέωσή του να πληρώνει στην Εκκλησία τουλάχιστον 210 εκατομμύρια ετησίως προκειμένου αυτή να μισθοδοτεί εις τον αιώνα τον άπαντα τους ιερείς».
Ο πρώην υπουργό Παιδείας, «το κράτος οφείλει να διασφαλίσει στους πολίτες το δικαίωμά τους στη λατρεία του Θεού τους και συνεπώς τη μισθοδοσία των κληρικών όλων των επίσημων θρησκειών και δογμάτων.
Γιατί, όμως, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δίνονται τόσα χρήματα και να διασφαλίζονται οι 10.000 θέσεις των ιερέων;
Γνωρίζετε ότι στα χρόνια των μνημονίων είχαμε μόνο 8.000 μόνιμους νοσοκομειακούς γιατρούς;».
Αναφερόμενος στα όσα προβλέπει η συμφωνία για την εκκλησιαστική περιουσία, ο Νίκος Φίλης έκρινε πως με τη συμφωνία «αναγνωρίζονται στην Εκκλησία αμφισβητούμενα περιουσιακά στοιχεία προκειμένου να αξιοποιηθούν από κοινού με το κράτος».
Έκανε λόγο για «γαλαντομίες εκ μέρους του κράτους» και σημειώνει πως «χρειάζεται πολλή δημόσια συζήτηση και νομική διευκρίνιση».
Χαρακτήρισε, επίσης, την εκκλησιαστική περιουσία «ακανθώδες ζήτημα» και δεν αντιλαμβάνεται, όπως λέει, «γιατί προωθείται μια ρύθμιση τύπου «περαίωση» υπέρ της Εκκλησίας – και μάλιστα προκαταλαμβάνοντας το Κτηματολόγιο, που θα ολοκληρωθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια.
Οι ρυθμίσεις για τα οικονομικά της Εκκλησίας δεν έχουν σχέση με τη συνταγματική αναθεώρηση, γι’ αυτό ο διάλογος πρέπει να γίνει χωρίς βιασύνες και δεσμεύσεις εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος».
Ο Νίκος Φίλης τόνισε, πως ο πρωθυπουργός «θέτει ένα θέμα εκλογίκευσης των σχέσεων Πολιτείας και Εκκλησίας, δύο ισχυρών θεσμών, διαφορετικής όμως ποιότητας».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Δεν υποτιμώ λοιπόν την ηθικοπνευματική δύναμη της Εκκλησίας».
«Η Εκκλησία λειτουργεί, δυστυχώς, συχνά ως ένα πολιτικό κόμμα».
Αναφερόμενος στη συμμετοχή κληρικών στα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία, διερωτήθηκε «γιατί πρέπει να κάνει εξωτερική πολιτική η Εκκλησία της Ελλάδος;».
«Δεν μπορεί (σ.σ. η Εκκλησία) να διεκδικεί ρόλο κόμματος. (…) Αν επιδιώκει να έχει κομματική παρέμβαση, τότε θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως κόμμα.
Όχι με προνόμια και όχι με ασυλία που προκύπτει από την ιστορικότητα.
Γι’ αυτό χρειάζεται να υπάρξει καθαρή ρύθμιση των σχέσεων κι όχι ενδιάμεσα πράγματα, με δεδομένο μάλιστα ότι η Εκκλησία διαθέτει επιδράσεις και επιρροές και στη Δικαιοσύνη, όπως κάνει φανερό η αντιμετώπιση του μαθήματος των Θρησκευτικών στο ΣτΕ, και μπορεί να διαστρέφει μηνύματα και ρυθμίσεις του συντάγματος».
Ο κ. Φίλης διερωτήθηκε ξανά «πόσο είναι ουδετερόθρησκο ένα κράτος του οποίου το σύνταγμα στο Προοίμιο λέει ότι «συντάσσεται εν ονόματι της Αγίας και Ομοουσίου κα Αδιαιρέτου Τριάδος»;
Πόσο ουδετερόθρησκο είναι ένα κράτος όταν δίπλα στο συνταγματικό θεμέλιο, το κοσμικό θεμέλιο του συντάγματος, που είναι η λαϊκή κυριαρχία, υπάρχει ένα συμβολικό θεμέλιο που είναι το Άγιο Πνεύμα;»
Έντονες αντιδράσεις από τους κληρικούς
Η συμφωνία Τσίπρα – Ιερώνυμου έχει πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις στους κληρικούς.
Οι ίδιοι εξέδωσαν έκτακτο ανακοινωθέν και να ξεκαθαρίζουν ότι θα πολεμήσουν τη συμφωνία.
Υποστηρίζουν, μάλιστα, πως θα φτάσουν την υπόθεση ακόμα και στο ευρωπαϊκό δικαστήριο.
Έκτακτο ανακοινωθέν κληρικών:
«ΕΚΤΑΚΤΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΙΕΡΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΦΘΑΝΕΙ ΠΙΑ !!!
Καλούμε τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και να ακυρώσουν στην Ιεραρχία τα προ καιρού συμφωνηθέντα Αρχιεπισκόπου και Πρωθυπουργού.
Ο ΙΕΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ θα δώσει αγώνες για να παραμείνει ως συμβατική υποχρέωση του κράτους η μισθοδοσία του Ιερού Κλήρου, ως έχει, ως αντάλλαγμα για τα όσα έχει προσφέρει η Εκκλησία προς την πολιτεία.
Οι αντιδράσεις μας πρόκειται να είναι μαζικές και πρωτόγνωρες στην ελληνική ιστορία.
Ο απλός παπάς από την Κρήτη μέχρι τον Έβρο, από τα Επτάνησα μέχρι και τα Δωδεκάνησα θα ξεσηκωθεί και θα ταυτισθεί μαζί μας σε αγώνες όχι μόνο για τα εφημεριακά δίκαια αλλά και για την διατήρηση της Ελληνορθοδόξου παραδόσεως μας.
Άλλωστε, αυτός είναι που βάσταξε και βαστά μαζί με τους λαϊκούς αδελφούς μας, το βάρος της κρίσης και συνεχίζει την ολοπρόθυμη προσφορά του και τον συντονισμό πλήθους εθελοντικών δράσεων.
Ο καιρός του σιγάν έληξε για τους Κληρικούς. Είμαστε πλέον στον καιρό του λαλείν και του πράττειν.
Αισθανόμεθα προδομένοι από όσους συμμετείχαν στις διαβουλεύσεις για την λήψη των αποφάσεων, ερήμην των άμεσα ενδιαφερομένων που είναι οι Εφημέριοι της Ελλάδος και το χριστεπώνυμο πλήρωμα.
Σε μια χώρα που ξεπουλώνται τα πάντα δεν θα περιμένουμε το επόμενο χτύπημα που πλήττει την πίστη.
Καλούμε και τον λαό ο οποίος ζει μαύρες μέρες με ανέχεια και αγωνιά για το μέλλον να στηρίξει τους Κληρικούς και την Εκκλησία της Πατρίδας μας .
Έχουν καταφέρει μερικοί από καιρό να στρέψουν μέρος του λαού εναντίον του Κλήρου, εξυπηρετώντας άνομα συμφέροντα, επιζητώντας να εξασθενήσουν τον ρόλο του παπά στην Ελληνική κοινωνία.
Ο ΙΕΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ θα πράξει τα δέοντα να ακυρωθεί η επαίσχυντη για αυτούς συμφωνία προβαίνοντας σε όλες τις νόμιμες διαδικασίες.
Σε κάθε δύσκολη εποχή της Ελληνικής ιστορίας όποιος τα έβαλε με την Εκκλησία ηττήθηκε κατά κράτος.
Αυτοί που δεν μας ήθελαν συνομιλητές στις δόλιες διαπραγματεύσεις τους τώρα θα μας βρουν μπροστά τους.»