Τα τροχαία ατυχήματα είναι μια από τις συχνότερες αιτίες θανάτου μετά τον καρκίνο και τα καρδιακά νοσήματα.
Μάλιστα όταν πρόκειται για νέους, είναι η πρώτη αιτία μαζί με τις αυτοκτονίες όπως μαρτυρούν έρευνες.
Τροχαίο ατύχημα έγινε το βράδυ της Πέμπτης στον Κηφισό με τραυματίες. Το ακούς και σαν είδηση, απλά σου φαίνεται συνηθισμένο.
Τροχαίο με τραυματίες… θα μπορούσε να έχει και νεκρούς.
Και φαίνεται συνηθισμένο γιατί η πρώτη ερώτηση όταν ακούς θάνατο νέου ανθρώπου είναι «τροχαίο;».
Η ερώτηση αυτή τα απαντά όλα…
Εύλογα γεννάται το ερώτημα: Ποιοι έχουν την μεγαλύτερη ευθύνη για τα τροχαία ατυχήματα; Οι οδηγοί ή οι αρμόδιοι;
Δυο όψεις το νόμισμα, αλλά ίσως λίγο περισσότερο η ευθύνη ανήκει στους οδηγούς.
Σαφώς κανείς δεν θέλει να του συμβεί ένα τροχαίο, να τραυματιστεί ή να πεθάνει!
Οι περισσότεροι όμως δεν κάνουν κάτι γι αυτό. Και με το κάτι εννοούμε το πολύ απλό: Να προσέχουν! Να τηρούν τον ΚΟΚ.
Ότι κάποιοι τηρούν τον ΚΟΚ και κάποιοι άλλοι όχι, από κει ξεκινάει το πρόβλημα.
Η υπερβολική ταχύτητα, το αλκοόλ, η ζώνη που κανείς δεν χρησιμοποιεί, το κράνος που οι περισσότεροι ξεχνούν και τα τελευταία χρόνια τα κινητά, είναι από τις συχνότερες αιτίες που δημιουργείται ένα τροχαίο.
Μάλιστα, όσον αφορά τα νεαρά άτομα, σύμφωνα με την αναφορά του Ευρωπαϊκού παρατηρητηρίου οδικής ασφάλειας, η κακή εκτίμηση του δρόμου, η επιρροή από ουσίες ή το στρες και η απόσπαση της προσοχής είναι από τις πιο συνηθισμένες αιτίες εμπλοκής των νεαρών οδηγών σε ατυχήματα.
Αρκεί κανείς να παρατηρήσει τις συμπεριφορές των οδηγών στο δρόμο. Καμία υπομονή, κινητό τηλέφωνο στο ένα χέρι και στο άλλο το τιμόνι, βιασύνη και φυσικά άπειρα «κοσμητικά» επίθετα.
Μεγάλη βιομηχανία αυτοκινήτων διεξήγαγε έρευνα για να κατανοήσει καλύτερα τη ριψοκίνδυνη συμπεριφορά των νέων οδηγών.
Από τους 6.500 νεαρούς Ευρωπαίους , το 57% έχει υπερβεί τα όρια ταχύτητας, το 43% έχει στείλει SMS ενώ οδηγεί, το 36% έχει κάνει τηλεφωνήματα και έχει στείλει μηνύματα αυτόματης απάντησης, το 16% έχει οδηγήσει χωρίς να φορά ζώνες ασφαλείας, το 13% έχει οδηγήσει μετά από κατανάλωση αλκοόλ, και μέχρι το 11% έχει παρακολουθήσει βίντεο ή κάποιο τηλεοπτικό σόου στις φορητές συσκευές του.
Η πλειονότητα θανάσιμων τραυματισμών αφορά νεαρούς οδηγούς και η έρευνα επιβεβαιώνει ότι αυτοί έχουν την τάση να συμπεριφέρονται ριψοκίνδυνα.
Οι νεαροί άνδρες έχουν τριπλάσιες πιθανότητες από τις κοπέλες να διασπαστεί η προσοχή τους βλέποντας μία ελκυστική παρουσία στο δρόμο.
Το 25% έχει κληθεί από την αστυνομία να σταματήσει συγκριτικά με το 16% των γυναικών. Οι νεαροί άνδρες έχουν μεγαλύτερη τάση να οδηγούν γρήγορα, να χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα και να οδηγούν μεθυσμένοι.
Βέβαια δεν φταίνε για όλα οι οδηγοί. Κακό οδόστρωμα, μισοτελειωμένοι δρόμοι και οδικά δίκτυα που πρέπει να φτιαχτούν από την αρχή για να μπορεί κάποιος να οδηγήσει με ασφάλεια.
Φυσικά και αρκετά διπλώματα «αγορασμένα». Ίσως παλαιότερα ήταν συχνότερο αυτό το φαινόμενο και πλέον όχι τόσο.
Οπότε όπως είναι λογικό, μεγάλο μέρος της ευθύνης έχουν οι αρμόδιοι.
Όλα αυτά λοιπόν, συμπληρώνουν το παζλ που ονομάζεται τροχαία ατυχήματα.
Και δυστυχώς, όσο περνούν τα χρόνια η κατάσταση αντί να βελτιώνεται επιδεινώνεται και τα θύματα της ασφάλτου αυξάνονται.
Διαβάστε όλα τα άρθρα της Σοφίας Λιόντου, εδώ