Οι εταιρείες που πωλούν συσκευές πλοήγησης οχημάτων με σύστημα εντοπισμού θέσης GPS – Global Positioning System, θα πρέπει να προσαρμόσουν την τιμολογιακή πολιτική τους, εφόσον το σύστημα πλοήγησης χρησιμοποιεί ελληνικούς χάρτες και παρέχει οδηγίες δρομολόγησης στα ελληνικά αλλά είναι αδύνατη, τεχνικά και κατασκευαστικά, η αξιοποίηση της ελληνικής γλώσσας από το σύστημα.
Αυτό προβλέπει η σύσταση του Συνήγορου του Καταναλωτή, Λευτέρη Ζαγορίτη, σε εταιρεία μετά από καταγγελία καταναλωτή.
Όπως αναφέρεται στη σχετική σύσταση που αναρτήθηκε στην ηλεκτρονική σελίδα του Συνήγορου του Καταναλωτή, «η απουσία της ανωτέρω δυνατότητας (σ.σ. της εισόδου διευθύνσεων, μέσω πληκτρολογίου, στα ελληνικά) παραπέμπει εκ του αποτελέσματος, σε μία κατάσταση που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, τόσο ως μη συμβατή με τη συνήθη χρήση του επίμαχου συστήματος, από τη στιγμή που δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται η καθοδήγηση του οδηγού στον επιθυμητό προορισμό σε όλες τις περιπτώσεις, ή επιτυγχάνεται κατά περίπτωση με την υπέρβαση απρόσμενων εμποδίων και δυσκολιών, όσο και ως ατέλεια του τρόπου κατασκευής του, και συγκεκριμένα του λογισμικού του, εφόσον πρόκειται για προδιαγραφή που επί του παρόντος λείπει, αλλά θα μπορούσε να είναι διαθέσιμη προς αποφυγή του προβλήματος.
Το γεγονός δε, ότι η εξασφάλιση της υπό κρίση δυνατότητας εξαρτάται από αναβάθμιση λογισμικού, υπογραμμίζει τη μέριμνα και την ευθύνη της εταιρείας να μπορεί να προσδιορίσει τουλάχιστον τον χρόνο κατά τον οποίο αυτή θα καταστεί διαθέσιμη, καθώς η εναπόθεση της αναβάθμισης αόριστα στο μέλλον και χωρίς καμία σχετική δέσμευση από μέρους της, δημιουργεί αναπόφευκτα στον χρήστη αβεβαιότητα ως προς την αποκατάσταση των πλήρων δυνατοτήτων του συστήματος, στην οποία ευλόγως προσβλέπει και η οποία μέσω αυτής (της αναβάθμισης) μπορεί να επιτευχθεί».
Σημειώνεται ότι η είσοδος των διευθύνσεων είναι δυνατή μόνο με ελληνικές λέξεις γραμμένες με λατινικούς χαρακτήρες (κοινώς, greeklish) με ο,τι συνέπεια έχει αυτό για την αξιοπιστία του συστήματος.
Σύσταση
Κατόπιν των παραπάνω, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Συνήγορος του Καταναλωτή κάλεσε την εταιρεία, εφόσον δεν είναι δυνατή η άμεση αναβάθμιση του λογισμικού του συστήματος ώστε αυτό να λειτουργεί πλήρως στην ελληνική γλώσσα, να προβεί σε επιμέρους ακριβή κοστολόγηση του συστήματος βάσει τιμοκαταλόγου λιανικής και, κατόπιν, σε μείωση του τιμήματος ίση με το 50% της ανωτέρω αξίας. Σημειώνεται ότι η σύσταση έγινε δεκτή από την εταιρεία.
Νομικό πλαίσιο
Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο (άρθρο 534 ΑΚ), ο πωλητής υποχρεούται να παραδώσει το αντικείμενο με τις συνομολογημένες ιδιότητες και χωρίς πραγματικά ελαττώματα. Ο πωλητής δεν εκπληρώνει την εν λόγω υποχρέωσή του, αν το αντικείμενο που παραδίδει στον αγοραστή δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση και ιδίως, μεταξύ άλλων, αν δεν είναι κατάλληλο για τη χρήση για την οποία προορίζονται συνήθως πράγματα της ίδιας κατηγορίας (άρθρο 535 ΑΚ).
Εκτός αυτού, σύμφωνα με το άρθρο 540 ΑΚ, στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας, ο αγοραστής δικαιούται κατ’ επιλογήν του: (α) να απαιτήσει χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες, u000b(β) να μειώσει το τίμημα, u000b(γ) να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός αν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα.