Πολιτισμός

Το www.pagenews.gr προτείνει: Βαλπούργη – Η ιστορία μιας μάγισσας (pics)

Βαλπούργη - Η Ιστορία μιας Μάγισσας, ένα έντονα εικαστικό χοροθεατρικό έργο που αποτελεί ύμνο και φόρο τιμής στις γυναίκες που για αιώνες βασανίστηκαν και καταπιέστηκαν άδικα.

Βαλπούργη – Η Ιστορία μιας Μάγισσας στο θέατρο Olvio.

Γράφει η Έπη Τρίμη

Το πνεύμα της μάγισσας Βαλπούργης περνάει μέσα από ζωές γυναικών που έχουν αδικηθεί για λόγους φύλου και συμπάσχει μαζί τους. Συζεί με τις ψυχές τους, αγωνίζεται με τις αγωνίες τους, σβήνει μαζί τους ή ακόμη και χάνεται. Κάθε φορά που ολοκληρώνεται ένα τέτοιο πέρασμα, η μάγισσα ζει μερικές έντονες στιγμές μετάβασης πριν μπει στο επόμενο πρόσωπο. Στην πρώτη ζωή, με την οποία το πνεύμα της μάγισσας αλληλοεπιδρά, έχουμε να κάνουμε με μια πόρνη από την Καταλονία ονόματι Γιασμίν Κασσάνδρα Ντε Λα Βόρδα, η οποία έχει πρωτίστως κακοποιηθεί από τον ίδιο της τον πατέρα. 

Ασχολείται με την ζωγραφική και γνωρίζοντας τυχαία τον Νταλί, ζει μερικές στιγμές ξεγνοιασιάς. Η Βαλπούργη ξέρει για την αφέλεια της Γιασμίν και πριν την αφήσει να συνεχίσει την ζωή της, προφητεύει την παλινωδία της στην θλιμμένη ασφάλεια του πρότερου βίου της.

Μετά την Γιασμίν Κασσάνδρα Ντε Λα Βόρδα σειρά έχει η Miss Kate Henderson από την παγωμένη Σκωτία. Πρόκειται για μία ταλαντούχα μουσικό η οποία περνάει τη ζωή της αγωνιζόμενη να γίνει γνωστή για το συνθετικό της έργο μέσα σ’ ένα αυστηρά ανδροκρατούμενο καλλιτεχνικό περιβάλλον. Η εμμονή της να διαπρέψει την οδηγεί σε μια ψυχοπαθολογική κατάσταση κορεσμένη από παρακρούσεις μεγαλείου, ψυχωσικά ξεσπάσματα και δραματικά προσωπικά αδιέξοδα. Η τρίτη ζωή την οποία επισκέπτεται η μάγισσα είναι η ζωή της Frau Atla. Ο πατέρας της πέθανε όταν αυτή ήταν παιδί και μεγάλωσε με τον πατριό της, έναν σκληρό άνθρωπο που την κακοποιούσε συστηματικά. Η Frau Atla μεγαλούργησε σαν ηθοποιός την περίοδο της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης (Γερμανία, Βερολίνο). 

Παρά την κατάκτηση της προσωπικής της απελευθέρωσης, δεν κατόρθωσε να αποκαταστήσει τις σχέσεις τις με τους άντρες. Ίσως λόγω της μνήμης των άσχημων χρόνων με τον πατριό της. Για την Frau Atla οι άντρες ήταν το φύλο των κατώτερων ενστίκτων. Σπάνια τοποθετούνταν μέσα στην κοινωνία ανεξάρτητοι από τις λιβιδινικές (σεξουαλικές) τους ορμές. Ίσως γι’ αυτό η συγκεκριμένη γυναίκα να ήταν λεσβία. Στο έργο δεν γίνεται εμφανής ο συσχετισμός της κακοποίησης με τον σεξουαλικό προσανατολισμό της μεγάλης ηθοποιού. Κάτι τέτοιο εξάλλου θα ήταν άτοπο και επιστημονικά. 

Η τελευταία γυναίκα απ’ την οποία περνάει η Βαλπούργη είναι η Σανίγια. Οι γονείς της την πούλησαν σ’ ένα σωματέμπορο στα δώδεκά της γιατί δεν μπορούσαν να την μεγαλώσουν. Η μικρή Σανίγια κατέληξε σε μια απέραντη περιοχή της Καλκούτας, στο Σοναγκάτσι, να δουλεύει σαν πόρνη. Εκεί υπήρχαν πολλοί οίκοι ανοχής, διακινούνταν ναρκωτικά και η νύχτα είχε μόνο το πιο άσχημο πρόσωπό της. Δεν είναι λίγες οι φορές που χρειάζεται να υπάρξεις στο ρόλο του θύματος για να εκτιναχθείς σαν αγγελικό πλάσμα ανάμεσα στους ανθρώπους. Αυτό έκανε και η Σανίγια τη βραδιά που το έσκασε απ’ το Σοναγκάτσι…

Κριτική:

Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΒΟΥΛΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΟ ΝΟΜΟΣ. Γι’ αυτό η Βαλπούργη είναι πνεύμα ενός κοριτσιού, άδικα κατηγορουμένου ως μάγισσα. Και σ’ όλο το έργο, χάρη στην δημιουργική φαντασία της ενδυματολόγου Άσης Δημητροπούλου αλλά και την ευστροφία της σκηνοθέτιδος Φένιας Αποστολοπούλου, η εξαιρετική στο ρόλο της, performer Λαμπρινή Γκόλια μεταμορφώνεται σε διαφορετικές γυναίκες διαφορετικών εποχών, κρατώντας τη συνοχή του κειμένου καθώς στο τέλος κάθε μονόλογου και σωριάζεται στην σκηνή και επανεμφανίζεται φορώντας τα ρούχα της «μάγισσας». 

Η εκφραστικότητα της φωνής της σφραγίζει την προσωπικότητα της κάθε ηρωίδας. Τα κοινωνικά μηνύματα που περιέχονται στους μονόλογους, όμως, δε θα λέγαμε ότι είναι τα δυνατά σημεία του έργου. Θέματα όπως το δικαίωμα επιλογής της σεξουαλικής ταυτότητας και οι τραγικές συνέπειες της σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων είναι χιλιοειπωμένα κλισέ. Η μεγαλύτερη όμως αδικία για την παράσταση, συντελείται στο φουαγιέ, όπου όλοι επικεντρώνονται στη παρουσία του συν-πρωταγωνιστή Περικλή Σκορδίλη. Εμείς μόνο υπογραμμίζουμε το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του ως χορευτή και ηθοποιού. Πραγματικά τα υπόλοιπα στην κρίση σας…

Ταυτότητα παράστασηςΣκηνοθεσία-Χορογραφία: Φένια ΑποστόλουΚείμενο: Φώτης Θαλασσινός Σκηνικά-Κοστούμια: Άση ΔημητρολοπούλουΜουσική Σύνθεση: Κωνσταντίνα ΠολυχρονοπούλουVideo Art: Χρυσάνθη ΣιέμπουΦωτισμοί: Ευδοκία ΒεροπούλουBoηθός Σκηνοθέτη- Acting Coaching: Βιργινία ΤαμπαροπούλουΧορογραφία Ινδικού χορού kathak :Χριστίνα ΖάννηΧορευτές-Performers: Λαμπρινή Γκόλια, Περικλής Σκορδίλης Οργάνωση Παραγωγής: Χαράλαμπος ΜπερτσάτοςΠαραγωγή: Χοροθέατρο Λυδία Λίθος Προβολή-Επικοινωνία: Νατάσα Παππά

Με την ευγενική υποστήριξηΙΔΡΥΜΑ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥOlvio: Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός, 118 55, Αθήνα Τηλ.: 210 3414118 (ώρες κράτησης εισιτηρίων: 17:00 – 21:00) email: olvio.info@gmail.com

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο