Ο δημοσιογράφος Γιάννης Ν. Μπασκόζος θέτει τις ερωτήσεις και ο καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης δίνει τις απαντήσεις. Μια συναρπαστική συζήτηση για τη σχολική εκπαίδευση, την παιδεία, τη γλώσσα και τον πολιτισμό μας.
Λίγα λόγια για το βιβλίοΟ Γεώργιος Μπαμπινιώτης απαντά στις ερωτήσεις που θέτει ο Γιάννης Μπασκόζος για την ουσία, την ποιότητα, την εξέλιξη, τη συγγένεια και την προέλευση της γλώσσας. Για τη σχολική εκπαίδευση και την παιδεία, την ποιότητα και τη στόχευση του ελληνικού σχολείου, την κατάρτιση των εκπαιδευτικών, την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, ακόμα και για «καυτά» θέματα όπως η διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας ή των Θρησκευτικών. Τέλος, συζητάνε για τα θέματα που άπτονται της ευρείας έννοιας του πολιτισμού. Πρόκειται για μια «συν-ζήτηση», κατά την οποία ερωτήσεις και απαντήσεις ενδιαφέρουν κάθε σκεπτόμενο αναγνώστη και απασχολούν ευρύτερα την ελληνική κοινωνία.
Διαβάζουμε ένα απόσπασμα
«Ο ελληνικός πολιτισμός, με τη διαφοροποίηση που υπέστη ανά τους αιώνες, έχει μία διαχρονική παρουσία, διότι εμείς δεν πάψαμε ποτέ μα υπάρχουμε και κάθε περίοδος έχει τη δική της έκφραση ανάλογα με την εποχή. Επομένως, άπαγε απ’ εμού η βλασφημία, ότι αν έχουμε κάτι να δείξουμε αυτό είναι μόνο ο αρχαίος πολιτισμός.
Ο αρχαίος πολιτισμός έχει την κορύφωσή του, αλλά εμείς έχουμε και νεότερο θέατρο, νεότερη λογοτεχνία. Παρεμβάλλεται σε αυτά και η εκκλησιαστική ποίηση, π.χ. η υμνογραφία, που είναι μία άλλη θέαση του κόσμου, βαθύτατα πολιτισμική κι αυτή, που συγκινεί εκατομμύρια ανθρώπους. Άρα έχουμε πράγματα να δείξουμε, κι αυτό που θέλω να πω είναι ότι τίποτε από αυτά δεν αξιοποιούμε όσο και όπως πρέπει. Είχε γίνει μια προσπάθεια με το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Έκαναν μια δουλειά εκεί οι άνθρωποι σημαντική. Θα μπορούσε να είναι και καλύτερη και μεγαλύτερη, όμως προσέφεραν. Αυτή ξέφτυσε, με το που διαλύθηκε στην ουσία το ΕΚΕΒΙ χάθηκε σχεδόν αυτή η μεγάλη δυνατότητα […]
Ο πολιτισμός δεν μας ενδιαφέρει, όχι μόνον τώρα που είναι η κρίση και μπορεί να προβληθεί η δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν χρήματα, αλλά και παλιότερα που η οικονομική συγκυρία ήταν θετική, πάλι δεν ενδιέφερε. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα μόνιμο μειονέκτημα που μας ακολουθεί.
Η γενικότερη έννοια της παιδείας, όταν δεν υποστηρίζεται εντός της χώρας, χαλαρώνει το αίσθημα και τη συγκρότηση των πολιτών. Διότι αν σε μια χώρα δεν έχει στοιχειωδώς καλλιεργημένους πολίτες, μια κρίσιμη μάζα καλλιεργημένων πολιτών που θα είναι αυτοί που θα βγαίνουν από τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και θα παίζουν έναν πρωτοποριακό ρόλο στην πόλη ή την επαρχία, πώς θα σταθείς ως λαός, ως χώρα;»
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε φιλολογία στην Φιλοσοφική Αθηνών. Συνέχισε τις σπουδές του σε Ελλάδα και εξωτερικό και σε λιγότερο από 10 χρόνια είχε γίνει καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει διατελέσει Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, καθώς και Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει ευρεία επιστημονική δράση και πλούσιες δραστηριότητες, με πάμπολλες συνεργασίες. Στο πλούσιο συγγραφικό του έργο περιλαμβάνονται δεκάδες βιβλία, ανάμεσά τους το Λεξικό για το Σχολείο και το Γραφείο, το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και η Γραμματική της Νέας Ελληνικής.
ΤΙΤΛΟΣ: Οι πικρές αλήθειες της γλώσσας μου
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Γεώργιος Μπαμπινιώτης –σε συνεργασία με τον Γιάννη Ν. Μπασκόζο
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Σελ.: 13,30 €
Τιμή: 176 €