Ο Γρηγόρης Βαλτινός δε θέλει συστάσεις. Είναι από τους ανθρώπους που εκτιμώ απεριόριστα τόσο για το ήθος και την πνευματικότητά του όσο και για το υποκριτικό του ταλέντο.
Έχει χιούμορ στις σωστές αναλογίες, δε διστάζει να πει κατάμουτρα αλήθειες και να σχολιάσει τα τεκταινόμενα της πατρίδας μας, να μιλήσει για την πτώση της ποιότητας στην Ελληνική τηλεόραση και βέβαια τη συμμετοχή του στο θέατρο «Βέμπο» όπου υποδύεται το θρυλικό Αλέξη Ζορμπά. Η συνομιλία του μαζί του για λογαριασμό του www.pagenews.gr ήταν μια ευλογημένη στιγμή… και τον ευχαριστώ από καρδιάς.
Της: Έπη Τρίμη
Κύριε Βαλτινέ, σας βρίσκουμε στο Θέατρο «Βέμπο» όπου υποδύεστε τον Αλέξη Ζορμπά. Γιατί να επιλέξει ο θεατής τον ”Αλέξη Ζορμπά” ανάμεσα στο πλήθος των παραστάσεων που παίζονται στην Αθήνα;Είναι ένα εμβληματικό έργο που έχει σημαδέψει κατ’ εμέ τον κάθε έναν από μάς. Έχει μια ορμή νεανική, η οποία όμως δε σβήνει με την πάροδο του χρόνου. Αντίθετα, επικυρώνεται. Σ’ οποιαδήποτε ηλικία κι αν έχει διαβάσει κάποιος τον Καζαντζάκη, ο ”Ζορμπάς” ή ”Καπετάν Μιχάλης” τού ”χτυπάει” μια χορδή μέσα στην καρδιά του που έχει να κάνει με το ελληνικό DNA…
Ο Ζορμπάς ήταν μερακλής, γλεντζές, φιλόσοφος της ζωής, παρ’ ότι δεν γνώριζε γράμματα. Οι αρχαίοι Έλληνες ξεχώρισαν αυτά τα χαρακτηριστικά της σφαιρικής γνώσης με τη λέξη ”σοφία”. Θα πρέπει ο φιλόσοφος να ξέρει πολλά πράγματα του δημοσίου βίου ώστε να εμπλέκεται στην πράξη μ’ αυτά τα θέματα;Δεν είμαι απ’ αυτούς που καταργούν τη γνώση, χάριν της θυμοσοφίας ή της λαϊκότητας. Πιστεύω στη γνώση, στη σπουδή. Ταυτόχρονα, όμως, πιστεύω και στη βιωματική σοφία. Ο άνθρωπος πρέπει να είναι κοντά σ’ όλα: στη φύση, στον συνάνθρωπο, να έχει φαντασία κι ευαισθησία. Θα έλεγα μια έκτη αίσθηση, η οποία αν δεν την έχει πρέπει να την αναπτύξει. Η επιστήμη είναι ένα πράγμα ψυχρό. Οι αριθμοί μπορεί να κάνουν λάθος, οι εξισώσεις μπορεί να κάνουν λάθος… η ψυχή όμως δεν κάνει λάθη. Άρα πρέπει ο άνθρωπος να είναι κοντά και στην ψυχή και στη γνώση. Ο άνθρωπος κι ο καλλιτέχνης πρέπει να σκέφτεται με την καρδιά και να αισθάνεται με το μυαλό!
Ο Μίκης Θεοδωράκης είπε το εξής: ”Όταν δε φοβάσαι να πεις ότι αγαπάς τη χώρα κι έχεις το θάρρος να το βροντοφωνάξεις δεν είσαι εθνικιστής, αλλά πατριώτης”. Γιατί σήμερα δεν υπάρχει μια αντίστοιχη προσωπικότητα με ψυχή;Ο ρους της ιστορίας αλλάζει από τους δυνατούς. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι ο πιο αδύναμος κρίκος. Κατάφερε μετά από δεκαετίες να παραδοθεί στους κατακτητές. Αυτή τη στιγμή οι Έλληνες πολιτικοί είναι μαριονέτες, πρέπει να πάρουν τηλέφωνο το ”αφεντικό” για να ψηφίσουν κάτι στη Βουλή. Έτσι, δεν υπάρχουν οι συνθήκες για να βγουν ήρωες. Ο ήρωας δρα αυτόνομα, με δική του πρωτοβουλία, κάτι που οι Έλληνες πολιτικοί δε διαθέτουν. Πρέπει να πληρώσουμε πρώτα αυτά που φάγαμε και στη συνέχεια θα ξαναμιλήσουμε…
Στην αρχαία Ελλάδα, ο Περικλής στον ”Επιτάφιο Λόγο” είχε πει τα εξής: «εἴμαστε ὁ μόνος λαὸς ποὺ τὸν μὴ ἀναμειγνυόμενο καθόλου στὰ κοινὰ δὲν τὸν θεωροῦμε φιλήσυχο ἀλλὰ ἄχρηστο, καὶ οἱ μόνοι ποὺ ὅποτε δὲν τὰ ἐπινοοῦμε …» Οι πολίτες έχουν τη δύναμη να αλλάξουν το μέλλον της χώρας αλλά μένουν αδρανείς. Πώς το αντιλαμβάνεστε;Ξέρετε ποιο είναι το πρόβλημα της εποχής; Είναι το «μεγάλο σχέδιο» το οποίο το σύστημα κατάφερε επιτέλους να το εφαρμόσει. Κατάφερε να πετύχει την αδιαφορία των λαών, κυρίως των εύπορων γιατί και εμείς σ’ αυτούς ανήκαμε. Πιστεύω ότι τα κατάφερε μέσω του καταναλωτισμού, ενός προτύπου ζωής που πλάσαρε εξαιρετικά. Πλέον ο άνθρωπος ενδιαφέρεται μόνο για τον εαυτό του και την καλοπέρασή του. Αφού το σύστημα πέτυχε κάτι τόσο δυναμικό, για να νικηθεί θα πρέπει να συμβεί κάτι ακόμη πιο δυναμικό από την απλή αντίδραση του λαού, αλλά ομαδικά, όπως σάς προείπα. Επειδή τα κλειδιά της καθημερινότητας της ζωής και των επαγγελμάτων τα κατέχει ο λαός, πρέπει να συμβεί μια δυναμική αντίδραση!
Κύριε Βαλτινέ, πώς σας φαίνεται η ελληνική τηλεόραση του σήμερα;Βρίσκεται σε μεγάλη πτώση. Όλη η χαζομάρα που επικρατεί είναι άνευ προηγουμένου. Ποιός κοίταξε ποιον, ποιός θα παντρευτεί ποιον; Τί βρακί φορά η τάδε; Τί σουτιέν φορά η άλλη; Όλη αυτή η γλίτσα που μας έχει κατακλύσει κι η προβολή της βίζιτας, όλες αυτές οι μαγειρικές χωρίς οι Έλληνες να διαθέτουν καν τα υλικά πού στοχεύουν; Όλα αυτά τα κενά, τα κουφά, τα άδεια παιχνίδια…σε ποιόν απευθύνονται;
Καταργήθηκε η μυθοπλασία, του βιβλίου και της λογοτεχνίας στην τηλεόραση, του καλού σήριαλ. Είναι απογοητευτικά όλα αυτά…Εγώ ούτε εκφράζω γνώμες για τους άλλους, ούτε θα πιέσω, γιατί θα τις πάρει τις δηλώσεις η ”κίτρινη” τηλεόραση και θα τις προβάλλει γι’ έναν μήνα. Δεν είμαι ο ”πατέρας” κάθε συναδέλφου…
Στην Ελλάδα-λόγω αμορφωσιάς και κενότητας- γίνεται ερήμην των δημιουργών και των παραγωγών. Στην Ελλάδα προσπαθεί το πιο φθηνό να ξεπεράσει το φθηνότερο, πάντα για λόγους τηλεθέασης. Εδώ το σύστημα λειτουργεί με αυτόματο πιλότο…
Γιατί δεν μπήκατε ποτέ στον πειρασμό να κάνετε κάτι στο εξωτερικό;Ο πατέρας μου ζούσε στο εξωτερικό κι είχα μια ευκαιρία να πάω και να μείνω εκεί. Ίσως όταν συνέβη αυτό ήμουν αρκετά μικρός ηλικιακά ώστε να πάρω μια τέτοια απόφαση. Αν συνέβαινε αργότερα ίσως να το έκανα, από περιέργεια και νεανική ορμή. Πρέπει να σας πω ότι εκ των υστέρων συνειδητοποιώ ότι δεν το μετάνιωσα. Μου αρέσει που είμαι στην Ευρώπη και την Ελλάδα, όσο ”Ψωροκώσταινα” κι αν είναι. Η Ελλάδα ήρθε στην Ευρώπη, αλλά με τα ”τσαρούχια”.
Τί σημαίνει γι’ εσάς ”ευγένεια”;Σημαίνει πολιτισμός, αισθητική, ουσιαστική φροντίδα του συνανθρώπου. Σημαίνει ευαισθησία και καλοσύνη, που είναι ένα τεράστιο αγαθό.
Έχετε μπει στη διαδικασία να πείτε ότι αυτός που έχει τους δύο χιτώνες πρέπει να δώσει τον έναν, αυθορμήτως;Δεν είμαι θρησκευόμενος, αλλά η μόνη μου επαφή μ’ αυτό που εμπεριέχουν οι θρησκείες είναι η καθημερινή εφαρμογή της ανθρώπινης φροντίδας. Προσπαθώ καθημερινά να μην κάνω στον άλλον αυτό που δεν θα ήθελα να μου κάνουν, ή και αντιστρόφως. Έτσι αντιλαμβάνομαι τη θρησκεία και όπου είχα τη δυνατότητα να προσφέρω σε άνθρωπο που έχει ανάγκη, το έκανα. Μιλάμε για μια ιαματική διαδικασία.