«Θηλιά» στον λαιμό του υπουργού Παιδείας είναι οι απαιτήσεις που έχουν οι θεσμοί, οι οποίοι τον φέρνουν σε δύσκολη θέση. Ο κ. Κώστας Γαβρόγλου μετά την τελευταία του συνάντηση με τους θεσμούς έχει να λάβει δύσκολες αποφάσεις καθώς οι δανειστές φέρεται να ζητούν από την ηγεσία του υπουργείου αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αύξηση του διδακτικού ωραρίου, αλλά και αύξηση των μαθητών στις σχολικές τάξεις.
Πρόκειται για βασικά ζητήματα που αποτελούν «κόκκινη γραμμή» για την κυβέρνηση. Σήμερα το ωράριο κλιμακώνεται με βάση τα χρόνια υπηρεσίας και τη θέση του εκπαιδευτικού από τις 18 έως τις 24 ώρες με τους θεσμούς να μην είναι ικανοποιημένοι, σύμφωνα με την Καθημερινή, με την πρόσφατη απόφαση Γαβρόγλου για μείωση του αριθμού των μαθημάτων που εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς προκειμένου έτσι να αυξηθούν οι ημέρες διδασκαλίας. Όσον αφορά την αξιολόγηση οι Θεσμοί διαπίστωσαν ότι δεν έχει προχωρήσει ούτε και η αυτοαξιολόγηση.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εμφανίζεται αρνητική στην αύξηση του ωραρίου αν και το Μνημόνιο προέβλεπε ότι αυτό έπρεπε να γίνει μέχρι το Νοέμβριο του 2017. Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας δήλωσε, μάλιστα, στην Καθημερινή ότι «είμαστε σε τροχιά σύγκρουσης».
Όπως αναφέρει ο «Ελεύθερος Τύπος», τόσο στο θέμα του ωραρίου, για το οποίο οι θεσμοί φέρεται να ζητούν αύξηση ακόμη και 30 διδακτικών ωρών την εβδομάδα, όσο και για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ο υπουργός Παιδείας έχει κατά καιρούς απορρίψει κάθε σενάριο εφαρμογής του. Πληροφορίες αναφέρουν πάντως πως τα δύο αυτά θέματα δεν βγήκαν ποτέ από την ατζέντα των θεσμών παρά τις αντιπροτάσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. Η σύγκρουση μοιάζει αναπόφευκτη και στην περίπτωση που το υπουργείο υποχωρήσει, καθώς οι ενέργειες αυτές πολύ πιθανόν να έχουν πολιτικό κόστος.
Κωλυσιεργία
Στο θέμα της αξιολόγησης, το γεγονός ότι προχωράει η αξιολόγηση στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα αλλά και στον υπουργείο Παιδείας δεν είχε παρουσιάσει καμία νομοθετική πρωτοβουλία στην αντιπρότασή του για την αυτοαξιολόγηση των σχολείων και αξιολόγηση στελεχών εκπαίδευσης (λόγος για περίπου 20.000 άτομα), δεν λειτουργεί υπέρ της πολιτικής ηγεσίας. Εδώ και πολλούς μήνες εξαγγέλλεται το νομοθετικό πλαίσιο για την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση στελεχών, κι όμως δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμη, ενώ είχε ειπωθεί ότι θα εφαρμοστεί από την τρέχουσα χρονιά.Μία ακόμη «βόμβα» που – χρονικά – θα σκάσει πολύ γρήγορα στα χέρια του υπουργείου Παιδείας, είναι η αύξηση του ωραρίου. Χρόνια, άλλωστε, σέρνεται, η συγκεκριμένη πρόταση από την έκθεση του ΟΟΣΑ για την Παιδεία το 2011, η οποία δεν ζητούσε μόνο αυξημένο ωράριο αλλά και να επωμιστούν οι εκπαιδευτικοί με χρόνια εμπειρίας τις περισσότερες ώρες διδασκαλίας και όχι οι νεότεροι, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει τώρα.
Δεν τους βγήκαν τα νούμερα
Πριν από μερικές εβδομάδες το υπουργείο Παιδείας προχώρησε αιφνιδιαστικά σε ψαλίδι των εξεταζόμενων μαθημάτων στις ενδοσχολικές εξετάσεις της Γ’Λυκείου, παρατείνοντας με αυτό τον τρόπο το διδακτικό έτος κατά δύο εβδομάδες. Εκτός από την παιδαγωγική αξία της αύξησης της διδασκαλίας των μαθημάτων, που προέβαλλε το υπουργείο Παιδείας, ήταν ένας «έμμεσος» τρόπος αύξησης των ωραρίων των καθηγητών, κάτι που είχαν καταγγείλει και οι ομοσπονδίες εκπαιδευτικών. Άλλωστε οι θεσμοί επανέρχονται συνέχεια σε αυτό το αίτημα και ένας από τους λόγους που έγινε δεκτή η εισήγηση του ΙΕΠ για την μείωση των ενδοσχολικών εξετάσεων ήταν αυτός.
Όμως, και πάλι τα νούμερα δεν τους βγήκαν και οι θεσμοί επιμένουν σε μεγάλη αύξηση του ωραρίου. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες προτείνουν ακόμη και 30 ώρες εβδομαδιαίως, όταν σήμερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το υψηλότερο ωράριο φτάνει τις 24 ώρες και το χαμηλότερο τις 18. Σημειώνεται ότι επί υπουργίας, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, έγινε αύξηση ωραρίου κατά δύο ώρες, προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις στον εκπαιδευτικό κόσμο, με τον ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση να «δυναμιτίζει» την κατάσταση.
Ψηλά στην ατζέντα των θεσμών φέρεται ότι βρίσκεται το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Ήδη επί υπουργία του Νίκου Φίλη, οι θεσμοί είχαν θέσει επιτακτικά το θέμα και πλέον φαίνεται ότι στέρεψε η παράταση χρόνου. Σε πρακτικό επίπεδο, αν τελικά οριστικοποιηθεί το θέμα της αξιολόγησης, η εφαρμογή, πολύ πιθανόν να μην μπορεί να εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά, καθώς δεν υπάρχει έτοιμο σχέδιο. Αντίθετα, η αύξηση ωραρίου και μαθητών στις σχολικές τάξεις πολύ πιθανόν να «σκάσουν» στα χέρια του κ. Γαβρόγλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ηγεσία του υπουργείου στη συζήτηση με τους θεσμούς για το θέμα της αξιολόγησης και του ωραρίου των εκπαιδευτικών, επανήλθε στο ζήτημα των μόνιμων προσλήψεων, χωρίς όμως κάποιο αποτέλεσμα. Αντίθετα, οι πληροφορίες της εφημερίδας κάνουν λόγο για έντονες πιέσεις από πλευράς δανειστών στο θέμα της αξιολόγησης και αδυναμία διαπραγμάτευσης από μέρους του υπουργείου να κερδίσει νέα παράταση.
Οι καθυστερήσεις άλλωστε σε αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση στελεχών από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας έχουν οξύνει την κατάσταση, καθώς σε παλαιότερες συναντήσεις με τους θεσμούς φέρεται να είχε ειπωθεί ότι μετά την θεσμοθέτηση των παραπάνω θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για το ζήτημα της αξιολόγησης.
Αύξηση στον αριθμό των μαθητών
Παρά τις υπουργικές υποσχέσεις για μείωση των μαθητών στις σχολικές τάξεις, οι θεσμοί φαίνεται όχι μόνο να βάζουν «μπλόκο», αλλά να ζητούν και αύξηση. Αυτή τη στιγμή στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά ο αριθμός των παιδιών κυμαίνεται στα 25 και στα γυμνάσια και λύκεια 27-30.