Μεγάλες είναι οι αλλαγές στον ΚΟΚ. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, με βάση τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα πρόστιμα θα είναι χαμηλότερα, τα οποία όμως θα προσαυξάνονται ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη αλλά και αυστηρές ποινές που φθάνουν μέχρι και την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για μια σειρά συνηθισμένων παραβάσεων.
Μάλιστα, σχεδιάζεται μείωση σε κάποια πρόστιμα ακόμα και κατά 40%, με εξαίρεση τις παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη, STOP, κατανάλωσης αλκοόλ και οι παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων.
Τρεις κατηγορίες παραβάσεων
Στο νέο ΚΟΚ οι παραβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με την επικινδυνότητα τους και συγκεκριμένα στις παραβάσεις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Κάθε κατηγορία θα έχει και διαφορετικό πρόστιμο σε αντίθεση με τον σημερινό ΚΟΚ που κάθε παράβαση έχει το δικό της πρόστιμο. «Έτσι θα είναι απόλυτα κατανοητό πια παράβαση θα είναι επικίνδυνη και περισσότερο επικίνδυνη», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης.
Η διαβάθμιση θα γίνει μετά από εισήγηση της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας. Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: της πολύ υψηλής συχνότητας και τις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
Πότε θα γίνεται απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες
-Χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς την χρήση ακουστικών ή χωρίς την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.-Παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.-Χρήσης της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (Λ.Ε.Α.)-Παραβίαση διατάξεων για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους-Παραβίαση διατάξεων για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών-Ρίψης αντικειμένων ή ουσιών που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά, όπως το τσιγάρο-Μάλιστα επισημαίνεται πως στην περίπτωση υποτροπής -αν ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση- μέσα σε ένα 6μηνο από την προηγούμενη, τότε θα αφαιρούνται πινακίδες και δίπλωμα απευθείας για διπλάσιο χρονικό διάστημα (120 ημέρες), ενώ ο παραβάτης θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις για την επανέκδοσή του διπλώματος.
Υπάρχουν και πρόστιμα που παραμένουν ίδια
-Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, -Παραβίαση STOP, -Κατανάλωση αλκοόλ,-Παραβάσεις διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων-Στα 150 χιλ. το όριο ταχύτητας-Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου, ο νέος νόμος δίνει την δυνατότητα αύξησης του ορίου ταχύτητας από τα 130 χιλιόμετρα στα 150 χιλιόμετρα μετά από μελέτη και έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Απαγορεύσεις τίθενται για τις τετράτροχες μοτοσυκλέτες (γουρούνες) όπου απαγορεύεται η χρήση τους στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Πρόστιμα ανάλογα με το εισόδημα
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η οριζόντια μείωση ύψους 40% σε όλα τα πρόστιμα με εξαίρεση αυτά που αφορούν την κατανάλωση αλκοόλ, την παραβίαση STOP και φωτεινού σηματοδότη, καθώς και τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων. Από κει και πέρα το πρόστιμο θα προσαυξάνεται μέχρι και τρεις φορές πάνω ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη.
Ειδικότερα ενιαία πρόστιμα για όλους και προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο του προστίμου ανάλογα με το εισόδημα ή την περιουσία του παραβάτη περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για θέματα Μεταφορών που παρουσίασε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης.
Παράλληλα σημείωσε πως υπάρχει ένας κώδικας με χιλιάδες παραβάσεις, όπου κάθε μία έχει το δικό της πρόστιμο. Δεν είναι κατανοητό ποια παράβαση είναι επικίνδυνη και ποια κοστίζει περισσότερο στην κοινωνική συμπεριφορά. Για το λόγο αυτό θα αφιερωθούν διδακτικές ώρες σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου για θέματα οδικής συμπεριφοράς. «Θέλουμε να χτυπήσουμε την αρχή έχω λεφτά, παρανομώ και πληρώνω» δήλωσε ο κ. Σπίρτζης. «Οι ίδιοι κανόνες προβλέπονται στην Ελβετία, στην Φινλανδία σε χώρες που εφαρμόζουν τις αρχές της πραγματικής ίσης μεταχείρισης των πολιτών» ανέφερε.
Τι αλλάζει για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα
Θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των παράνομων κυκλωμάτων με συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, ημερομηνία ταξινόμησης, βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης κ.α. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή πως έχει λάβει υπόψη τα προαναφερθέντα στοιχεία.
Σύμφωνα με τον υπουργό υπάρχουν πολίτες που έχουν αγοράσει πολύ ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που στη συνέχεια διαπιστώνεται πως δεν αντιστοιχούν τα χαρακτηριστικά τους, σε αυτά για τα οποία πλήρωσαν.
Στο νέο νόμο που περιλαμβάνεται μαζί με τα ταξί στο νομοσχέδιο για τις Μεταφορές, ο εισαγωγέας θα αποζημιώνει πλήρως τον αγοραστή αν διαπιστωθεί πως η άδεια κυκλοφορίας δεν αντιστοιχεί στα πραγματικά στοιχεία του αυτοκινήτου.
Δημιουργία Ψηφιακού Μητρώου
Όπως γίνεται γνωστό, θα δημιουργηθεί το ψηφιακό μητρώο οδικών μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών. Εκεί θα καταγράφονται ψηφιακά ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας, κλπ. Σήμερα για να γίνουν οι έλεγχοι απαιτούνται μικτά κλιμάκια από τρεις υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη αποτελεσματικότητα.
Νέες ρυθμίσεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ
Στις νέες ρυθμίσεις θα περιληφθούν και διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ. «Υπάρχουν διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ που έχουν συγκεκριμένη ελάχιστη αμοιβή σε αντίθεση με τα ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να βρεθούν εκτός ανταγωνισμού. Οι προβλέψεις έγιναν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με συγκεκριμένη στοχοθεσία και κατεύθυνση». Πλέον με απόφαση της Περιφέρειας που ανήκουν, τα ΚΤΕΟ θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές σύμφωνα με τον ανταγωνισμό στην περιοχή που δραστηριοποιούνται. Επίσης θα μπορούν να λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας. Επανέρχονται τα ασυμβίβαστα σε σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ όπως πρώην γενικοί διευθυντές ή συγγενικά τους πρόσωπα.
Ενιαίο σύστημα για τις πινακίδες
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης ότι θα υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα που όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες θα καταχωρούν τις αφαιρούμενες πινακίδες, το ίδιο ισχύει για τις πινακίδες που καταθέτει ο πολίτης γιατί θέλει να μην χρησιμοποιεί το όχημά του για κάποιο χρονικό διάστημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών. Το ίδιο ισχύει για τα κλεμμένα αυτοκίνητα από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
«Θα έχουμε ένα ενιαίο σύστημα που θα χρησιμοποιούν τα τρία υπουργεία, για να ξέρει και η χώρα τι της γίνεται. Δε θα έχει το κάθε Υπουργείο το δικό του σύστημα και να μην ξέρει ποιο αυτοκίνητο έχει κλαπεί, ποιο έχει καταθέσει τις πινακίδες του και να υπάρχουν κι άλλου είδους ασυμφωνίες», υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης.
Ρυθμίσεις για τους ποδηλάτες
Το νέο νομοσχέδιο δημιουργεί και ρυθμιστικό πλαίσιο για την κυκλοφορία ποδηλάτων, ορίζοντας σήμανση οδών με πινακίδες για ποδήλατα, καθώς και οριζόντια σήμανση με ειδικές διαγραμμίσεις. Τέλος σε συγκεκριμένες διασταυρώσεις θα μπει και ειδική φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες.
Επίσης, γίνονται πιο αυστηρά τα κριτήρια για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές. Στο εξής μπαίνουν όρια ηλικίας που θα είναι τα 55 χρόνια για οδηγούς λεωφορείων, όριο το οποίο μπορεί να παραταθεί μέχρι τα 65, εφόσον κατά πενταετία υπάρχουν εξετάσεις για οδική συμπεριφορά και υγεία.
Οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται, ανά πενταετία, σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς και δεν θα έχουμε μόνο τις ιατρικές βεβαιώσεις όπως σήμερα.
Τηλεφωνικό κέντρο στο υπουργείο για παράπονα και καταγγελίες
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργείται κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα, τηλεφωνικό κέντρο και υπηρεσία σύντομων γραπτών μηνυμάτων παραπόνων και καταγγελιών των επιβατών για παραβάσεις του Κανονισμού Λειτουργίας των Ε.Δ.Χ. Αυτοκινήτων. Με απόφαση του υπουργού καθορίζονται όλες οι λεπτομέρειες για την ανάπτυξη, τη λειτουργία και τη συντήρηση του κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος, του τηλεφωνικού κέντρου και της υπηρεσίας σύντομων γραπτών μηνυμάτων (sms).