Πολιτισμός

Κατερίνα Γώγου: Το παγιδευμένο αγρίμι του ελληνικού σινεμά (pics& vid)

Η Κατερίνα Γώγου δεν ήταν το γλυκό κορίτσι που όλοι γνωρίσαμε μέσα από τον κλασσικό ελληνικό κινηματογράφο του Φίνου. Η Κατερίνα Γώγου δεν ήταν εκείνο το γλυκό κορίτσι που αυθαδίαζε στον Αλέκο Αλεξανδράκη και στη συνέχεια χόρευε με τον Αλέκο Τζανετάκο.

Η Κατερίνα Γώγου ήταν διαφορετική. Ήταν μία ξεχωριστή προσωπικότητα. Μία οργισμένη επαναστάτρια του ελληνικού σινεμά. Ήταν γυναίκα με βαθύ στοχασμό και αναζητήσεις. Ηταν ποιήτρια. Η οργισμένη ποιήτρια των Εξαρχείων.

Η Κατερίνα Γώγου γεννήθηκε την 1η Ιουνίου 1940 στην Αθήνα και από τα έξι της χρόνια μπήκε στην υποκριτική. Ήταν παιδί – θαύμα. Το 1952 πρωτοεμφανίστηκε στον κινηματογράφο στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου «Ο Άλλος», δίπλα στον Γιώργο Παππά. Σπούδασε υποκριτική στη δραματική σχολή του Τάκη Μουζενίδη και χορό στη σχολή της Κούλας Πράτσικα. Τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα στο θέατρο τα έκανε με τον θίασο του Ντίνου Ηλιόπουλου στο έργο των Ευαγγελίδη – Μαρή «Κύριος 5%».

Φήμη, όμως, απέκτησε στα κινηματογραφικά πλατό της Φίνος Φιλμ κατά τη δεκαετία του ‘60. Με δεύτερους ρόλους σε δεκάδες ταινίες, συνήθως κωμωδίες, στις οποίες ήταν η «θεότρελη» μικρή αδελφή, το «ατίθασο νιάτο» ή η σκανδαλιάρα υπηρέτρια, η Κατερίνα Γώγου κέρδισε το ελληνικό κοινό.

Χαρακτηριστικοί είναι οι ρόλοι της στις ταινίες «Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο» (1959), «Νόμος 4.000» (1962), «Δεσποινίς Διευθυντής» (1964), «Γάμος αλά ελληνικά» (1964), «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα» (1965), «Μια τρελλή τρελλή οικογένεια» (1965).

Μετά τη μεταπολίτευση, η Κατερίνα Γώγου απαρνήθηκε την δημοσιότητα, τα φώτα, τον εμπορικό κινηματογράφο. Πολιτικά ενταγμένη σε ομάδες της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς, η ίδια αναζητούσε έναν τρόπο να εκφράσει τον θυμό της.

Ο πρώτος της ρόλος σε ταινία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου ήταν στο «Βαρύ Πεπόνι» (1977) του τότε συζύγου της Παύλου Τάσιου (1942-2011), με τον οποίο απέκτησε μία κόρη τη Μυρτώ Τάσιου (1967-2015).

Ακολούθησε η σπαρακτική της εμφάνιση, ως αφηγήτριας, στην «Παραγγελιά» (1980) του ιδίου, στην οποία απήγγειλε ποιήματα από τις συλλογές της «Τρία κλικ αριστερά» και «Ιδιώνυμο», που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από τη νεολαία της εποχής.

Το 1977 τιμήθηκε με βραβείο α’ γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία της στο «Βαρύ Πεπόνι» και το 1984 με βραβείο β’ γυναικείου ρόλου στην ταινία του Αντρέα Θωμόπουλου «Όστρια ή το τέλος του παιγνιδιού», όπου είχε συνυπογράψει το σενάριο.

Η Κατερίνα Γώγου ήταν σπουδαία ποιήτρια με την παρακαταθήκη της να κοσμεί την ελληνική ποίηση. Χάραξε σημαντική τροχιά, κατορθώνοντας να περάσει στο συλλογικό επίπεδο τις αγωνίες της προσωπικής διαδρομής της στην τέχνη και τη ζωή. Η βαθιά πολιτική στάση της, η αναρχική της διάθεση, η περιθωριακή συνείδησή της και οι κοινωνικές ανησυχίες της διαπερνούν ολόκληρη την ποιητική της παραγωγή, που ξεκίνησε το 1978 και ολοκληρώθηκε το 2002, με τη μεταθανάτια έκδοση του «Με λένε Οδύσσεια».

H Κατερίνα Γώγου άφησε την τελευταία της πνοή στις 3 Οκτωβρίου 1993, μέσα στο ασθενοφόρο που τη μετέφερε στο «Ιπποκράτειο» της Αθήνας. Βρισκόταν σε κωματώδη κατάσταση, έπειτα από υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Η ίδια ωστόσο αντιμετώπιζε πρόβλημα και με τα ναρκωτικά. Τραγικό περιστατικό ωστόσο, ήταν το γεγονός ότι η αναγνώριση του πτώματός της άργησε δύο ημέρες.

«Η Κατερίνα ένιωθε σαν αγρίμι παγιδευμένο, ήταν διαρκώς σε διωγμό. Τελικά δεν άντεξε και έφυγε… άφησε όμως πίσω τα ποιήματά της που μιλούν ακόμη για εκείνη, με φοβερή δύναμη και άσβηστο πάθος…» είπε αργότερα ο σκηνοθέτης Ν. Κούνδουρο.

«Γράφω για τον εαυτό μου, από αγανάκτηση για το κακό και από αγάπη για τον άνθρωπο και τη ζωή. Αισθανόμουνα μια μουγκαμάρα. Επικοινωνία από πουθενά, από τίποτα. Είχαν πονέσει οι μασέλες μου από το να μη μιλάω. Κι όταν άρχισα να γράφω, νόμισα ότι θα σπάσει το στιλό. Τόσο πάθος είχα γι’ αυτά που ήθελα να πω. Δεν ξέρω πώς γράφουν οι άλλοι. Εγώ ζούσα και έγραφα» είχε πει η ίδια σε παλιότερη συνέντευξη της στην «Ελευθεροτυπία».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο