Μαύρες βάφτηκαν οι ακτές της Σαλαμίνας μετά από τη μεγάλη θαλάσσια ρύπανση που προκλήθηκε από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ». Αν και οι αρχικές εκτιμήσεις κάνουν λόγο ότι η ρύπανση εκτίνεται σε 1,5 χιλιόμετρο ακτογραμμής από το Ακρο Κυνοσούρας μέχρι τον όρμο Σεληνίων, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η έκταση της βλάβης πιθανόν να αυξηθεί, καθώς το φαινόμενο είναι ακόμα σε εξέλιξη.
Μέχρι αργά χθες το απόγευμα συνεργεία δυτών προσπαθούσαν να στεγανοποιήσουν το δεξαμενόπλοιο, το οποίο είχε αποπλεύσει το πρωί της Κυριακής από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil, ενώ επέβαιναν επί του πλοίου δύο μέλη του πληρώματος από τα συνολικά έντεκα μέλη. Οι δύο εταιρείες που έχουν αναλάβει την απομάκρυνση των πετρελαιοειδών και την πλήρη αποκατάσταση της θαλάσσιας ζωής εκτιμούν ότι θα χρειαστεί περισσότερος από ένας μήνας ώστε η περιοχή να επανέλθει στην κανονικότητα.
Το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» είχε κάνει αγκυροβόλι στο νότιο νοτιοδυτικό τμήμα της βραχονησίδας Αταλάντης, όταν για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους βυθίστηκε. Το Λιμενικό ειδοποιήθηκε από το πλήρωμα του φορτηγού πλοίου «FRANCESCO DI GIORGIO» το οποίο ήταν και αυτό αγκυροβολημένο στο βόρειο τμήμα του Πειραιά, με το πλήρωμά του να παρατηρεί τη βύθιση του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ». Οι πρώτες μαρτυρίες κάνουν λόγο για εισροή νερών στο μηχανοστάσιο, όμως οι έρευνες των αρχών και ειδικού εμπειρογνώμονα είναι ακόμα σε εξέλιξη, με τις πρώτες σκέψεις να δείχνουν ως αιτία της βύθισης ανθρώπινο λάθος. Το δεξαμενόπλοιο φέρεται πως είχε όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας.
Αντιδράσεις
Πολλά είναι τα αναπάντητα ερωτήματα σύμφωνα με τη δήμαρχο του νησιού Ρούλα Νανού και με τα ναυτεργατικά σωματεία ακριβώς για τους ελέγχους που πραγματοποιούνται στα πλοία και αν αυτοί οι έλεγχοι είναι μόνο στα χαρτιά, απόδειξη το προχθεσινό ναυτικό ατύχημα. «Να σταματήσει να είναι η Σαλαμίνα εγκαταλελειμμένη. Δεν γνωρίζουμε τι έλεγχοι γίνονται και αν γίνονται στα πλοία που αγκυροβολούν, αν φέρουν όλα τα απαραίτητα χαρτιά τους, αν είναι ασφαλισμένα. Η ζημιά που προκλήθηκε είναι τεράστια. Ολα τα παραλιακά μαγαζιά έχουν κλείσει, η μυρωδιά του μαζούτ είναι ανυπόφορη.
Περιμένουμε να δούμε την πλήρη αποκατάσταση της περιοχής, όμως πέρα από αυτό ως δήμος θα κινηθούμε με αγωγές για αποζημιώσεις», λέει στον «Ε.Τ.» η δήμαρχος Σαλαμίνας. Το νησί είναι ενεργό τουριστικά όλο τον Σεπτέμβρη και έχοντας καλό σύμμαχο τον καιρό εκατοντάδες Αθηναίοι κάθε Σαββατοκύριακο το επισκέπτονται. Μεγάλη οικονομική πληγή θα υπάρξει και από τον καθιερωμένο εορτασμό των Σαλαμινίων στις 22 Σεπτεμβρίου για την ιστορική ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Καταγγελίες
Στις δικές τους καταγγελίες προχώρησαν τέσσερα ναυτεργατικά σωματεία (ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ και ΠΕΣ/ΝΑΤ). Σύμφωνα με τις διοικήσεις τους, άγνωστη είναι η κατάσταση που επικρατεί μέσα στα πλοία, τους ελέγχους από τις υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και τις συνθήκες εργασίας, γεγονός που επιβεβαιώνει και το προχθεσινό ναυάγιο. «Ακόμα και να γίνονται έλεγχοι, όσο γίνονται τέτοια ναυτικά ατυχήματα φαίνεται ότι οι έλεγχοι αυτοί είναι στα χαρτιά και όχι στην ουσία», λέει στον «Ε.Τ.» ο Θανάσης Ευαγγελάκης, α’ γραμματέας της ΠΕΜΕΝ.
Τόσο ο πλοίαρχος όσο και ο α’ μηχανικός προσήχθησαν στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, οι οποίοι συνελήφθησαν κατά παράβαση του άρθρου, ενώ στη συνέχεια κατόπιν εντολής του αρμόδιου εισαγγελέα αφέθησαν ελεύθεροι. Διενεργείται προανάκριση από το Β’ Λιμενικό Τμήμα Κερατσινίου του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, ενώ διορίστηκε πραγματογνώμονας προς εξακρίβωση των αιτιών και συνθηκών του συμβάντος.
Και στη Σαντορίνη
Θαλάσσια ρύπανση διαπιστώθηκε και στη Σαντορίνη όταν μετά από πληροφορίες το βράδυ της Παρασκευής η Λιμενική Αρχή Θήρας εντόπισε την ύπαρξη πετρελαιοειδών διάσπαρτων σε έκταση περίπου 100 επί 200 μέτρων και σε απόσταση περί τα 1.000 μέτρα από την ακτή, δυτικά βορειοδυτικά της Θηρασιάς. Το μεσημέρι του Σαββάτου βρέθηκαν ακόμα δύο πετρελαιοκηλίδες σε έκταση 100 επί 1.000 μέτρων περίπου η κάθε μία.
Από την οικεία Λιμενική Αρχή που διενεργεί την προανάκριση ελήφθησαν δείγματα από τη θάλασσα και ενεργοποιήθηκε το σχέδιο αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης, ενώ αναλήφθηκαν εργασίες απορρύπανσης από ιδιωτική εταιρεία προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος. Σύμφωνα με το Λιμενικό, διερευνάται το ενδεχόμενο η εν λόγω θαλάσσια ρύπανση να έχει προκληθεί από το περιστατικό προσάραξης στην Ιο του πλοίου «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ».