Ο «Παρθενώνας των βιβλίων» δεσπόζει στο κέντρο μίας χαρακτηριστικής πόλης της γερμανικής περιφέρειας, το Κάσελ. Οι κολόνες του είναι «χτισμένες» από βιβλία που απαγορεύθηκαν κάποτε σε κάποια μέρη του κόσμου.
Ο ναός αυτός, μία μνημειακή εγκατάσταση τέχνης, αναδεικνύεται ως το κύριο αξιοθέατο της Documenta, της διάσημης συνάντησης της σύγχρονης τέχνης που διεξάγεται στο Κάσελ κάθε πέντε χρόνια από το 1955.
Το αξιοθαύμαστο έργο της εικαστικής καλλιτέχνη από την Αργεντινή, Μάρτα Μινουχίν, που τοποθετήθηκε σε μία από τις κεντρικές πλατείες της γερμανικής αυτής πόλης, αποτελεί μία μορφή διαμαρτυρίας ενάντια στη λογοκρισία παντός είδους.
Η 74χρονη καλλιτέχνης, έμβλημα της pop-art στη Νότια Αμερική, το χαρακτηρίζει ως το «πλέον πολιτικό» από τα έργα της.
Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της Documenta, η οποία έχει προγραμματιστεί το Σάββατο 10 Ιουνίου, μια ομάδα εθελοντών με κράνη προστασίας στο κεφάλι δουλεύει γύρω από έναν γερανό μπροστά από το αέτωμα του εφήμερου ναού, ο οποίος έχει τις ίδιες ακριβώς διαστάσεις με τον Παρθενώνα στην Αθήνα.
Τη λεπτομερή λίστα με τα απαγορευμένα βιβλία συνέταξαν 19 φοιτητές του Πανεπιστημίου του Κάσελ. Πρόκειται για μία μνημειώδη εργασία, καθώς καταγράφηκαν 700.000 έργα. «Από τη μεταρρύθμιση» του Λούθηρου πριν από 500 χρόνια, έως τη Νότια Αφρική υπό το απαρτχάιντ. «Το να χαρακτηρίσεις λογοκριμένο ένα βιβλίο δεν είναι εύκολη υπόθεση», λέει ο ιστορικός της τέχνης Φλοριάν Γκασνέρ. «Μια περίπτωση, για παράδειγμα, είναι όταν ο συγγραφέας πάει το χειρόγραφο στο τυπογραφείο και ξαφνικά δεν υπάρχει χαρτί!».