Τη ριζική αλλαγή του μαθήματος της Ιστορίας σε ορισμένες τάξεις αλλά και τη γενικότερη αλλαγή της φιλοσοφίας του μαθήματος όπως είχε προαναγγείλλει ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου, προτείνει στην έκτασης 50 σελίδων πρότασή του το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Ενδεικτικό είναι ότι στην πρόταση υποστηρίζεται ότι οι μαθητές της Δ΄ Δημοτικού αντί για την αρχαία Ελλάδα, η ιστορία της οποίας πηγαίνει στην Ε΄ Δημοτικού, θα πρέπει να μαθαίνουν οικογενειακή και τοπική ιστορία.
Παράλληλα στην ΣΤ’ Δημοτικού προτείνεται «κόφτης» στην αναλυτική παρουσίαση των στρατιωτικών γεγονότων της Ελληνικής Επανάστασης καθώς το ΙΕΠ προωθεί στη συγκεκριμένη διδακτική ενότητα τη διδασκαλία σε βασικά κοινωνικά χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας όπως η εκβιομηχάνιση και ο εκσυχρονισμός ενώ για τους πρωταγωνιστές της Επανάστασης προτείνει θεματικό φάκελο με τίτλο «Επώνυμοι και ανώνυμοι πρωταγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης. Η καθημερινή ζωή των επαναστατημένων. Συνήθειες και πρακτικές».
Δομική είναι η αλλαγή στην Α΄ Λυκείου καθώς προτείνεται το μάθημα με τίτλο «Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου» που καλύπτει τη χρονική περίοδο από τους προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού να αντικατασταθεί με βιβλίο που θα καλύπτει την περίοδο από το 1880 έως σήμερα. Πρακτικά το ΙΕΠ προτείνει το πρώτο κεφάλαιο του νέου βιβλίου να έχει τίτλο «Ο καπιταλισμός ως παγκόσμιο σύστημα 1880-1914». Οι μαθητές, δηλαδή, κατά το ΙΕΠ θα πρέπει να διδάσκονται την εδραίωση της νεωτερικότητας, τον κόσμο της εργασίας, το συνδικαλιστικό κίνημα, τον αγώνα για τη χειραφέτηση των γυναικών, την αποικιοκρατία και τον ιμπεριαλισμό κ.α.
Στο τελευταίο κεφάλαιο οι μαθητές θα μαθαίνουν, κατά την πρόταση του ΙΕΠ, για το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων, την παγκοσμιοποίηση, τη διεύρυνση της ΕΕ, την κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού και την εγκατάλειψη του κράτους πρόνοιας κ.α.
Στην ίδια λογική οι μαθητές θα γίνονται αναφορές στις νέες συγκρούσεις, τον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας, τον πόλεμο στον Κόλπο, τον θρησκευτικό ριζοσπαστισμό.
Παράλληλα το ΙΕΠ προτείνει:
– την αύξηση κατά μιας ώρας της διδασκαλίας της Ιστορίας σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου πλην της Γ΄ Λυκείου
– να μπει τέλος στην επανάληψη των ιστορικών κύκλων, ειδικότερα της αρχαίας, της μεσαιωνικής και της νεότερης εποχής, οι οποίες, όπως επισημαίνεται, διδάσκονται τρεις φορές, μια στο Δημοτικό, μια στο Γυμνάσιο και μια στο Λύκειο
– Περιορισμό των ιστορικών γεγονότων που αφορούν την πολιτική ιστορία που εστιάζει σε πολιτική, στρατιωτική και διπλωματική δράση των μεγάλων προσωπικοτήτων και ενίσχυση της κοινωνικής, οικονομικής και ιστορίας της τέχνης.